Annons:
Etikett19-fåglar-vilt
Läst 20781 ggr
[Juel70]
9/9/14, 10:04 AM

Fåglar äter värmeljus!

Jag har upptäckt att fåglarna äter upp innehållet i mina värmeljus på balkongen.. hur kommer det sig? Varför? Och är det farligt för dom?

Annons:
Annette
9/9/14, 10:11 AM
#1

Fåglarna äter av gravljusen på kyrkogården också. Det är något i stearinet de vill åt och jag tror inte det är farligt.

[Juel70]
9/9/14, 10:12 AM
#2

Ok, för då funderar jag på att smälta ner lite och blanda i solrosfrön och annat gott  och göra en boll av det hela.

Lia
9/9/14, 10:20 AM
#3

Paraffin är ju inte direkt nyttigt för tarmar, så det är nog inget du ska erbjuda dem om stearinbollen skulle innehålla det.

Rumblebee
9/9/14, 10:21 AM
#4

Skulle nog inte riskera att blanda ut det med fågelfrön. Mig veterligen finns det två sätt att göra ljus, antingen att använda stearin som görs av animaliska och vegetabiliska fetter, sedan så finns det även ljus gjorda av paraffin som är en petroleumprodukt.

[Juel70]
9/9/14, 10:24 AM
#5

Ok, ja om det är paraffin i värmeljus och det är skadligt, så … men undrar varför dom vill äta det? 

Finns det nåt annat sätt att binda ihop en talgboll? Försökte med svålfett ett år, men det funkade inte så bra.

Rumblebee
9/9/14, 10:33 AM
#6

Fick upp en hel del resultat när jag sökte google efter hemmagjorda talgbollar, Verkar som att de flesta föredrar att använda vegetabiliskt fett till att klumpa ihop det: http://sondagsangest.sannapremisser.se/2012/10/28/hemmagjorda-talgbollar-som-du-kan-ata-ocksa-om-du-vill/ http://www.alltomtradgard.se/forum/tradgard/tradgardsforum/hemgjorda-talgbollar-recept-onskas-91868 Har bara skummat igenom länkarna lite snabbt

Annons:
[Juel70]
9/9/14, 10:40 AM
#7

Tack för länkarna!🙂

[JenniN]
9/10/14, 11:45 AM
#8

Haha, jag skulle precis skriva ett inlägg om hur underligt jag tyckte att det var att fåglarna har hackat sönder och ätit en del av doftljuset jag har på balkongen. ^^

Magi-cat
9/28/14, 8:14 AM
#9

Det är väl fettet de vill åt. Precis som talgoxarna sitter och hackar i sig det goda linoljekittet runt våra fönster. 🙂
"Fram med talgbollarna, annars…" säger de nog…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

TinaNordberg
9/29/14, 9:00 PM
#10

Det går åt värmeljus hos mig med, hittar de tomma behållarna lite överallt i trädgården.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[Juel70]
9/30/14, 7:49 AM
#11

Hos mig har det varit mest skator som pickar på dom. Jag funderar på om det kan vara nåt i tex paraffin som dödar t ex parasiter i tarmkanalen + lite "smörjmedel"

TinaNordberg
9/30/14, 10:33 AM
#12

Eller så är det helt enkelt bara gott, väldigt gott.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Upp till toppen
Annons: