Annons:
Etikett21-jakt
Läst 4258 ggr
Imasy
10/14/14, 11:02 AM

En jaktfråga

Jag tittar troligen alldeles för mycket på tv, men många av de serier jag följer handlar det om folk som lever en självförsörjande livsstil. 

Så när de ska ut och jaga, har jag flera gånger noterat att man ska skjuta djuret i närheten vid skuldrorna. Jag antar att det är för att man vill träffa lungorna?

Men är det inte mer humant med ett huvudskott? 

Varför gör man så? Är det för att det är större prickyta om man går för lungorna eller vad?

Annons:
Saffran0Spice
10/14/14, 11:04 AM
#1

Jag tror det handlar om att man ska försöka träffa hjärtat så djuret dör direkt, huvudskott dödar inte alltid.

Imasy
10/14/14, 11:08 AM
#2

Men sitter hjärtat där? Jag tänkte också att man kanske skulle sikta på hjärtat, men jag fick liksom inte ihop det (utifrån hur personerna i programmet beskriver vart skottet ska sättas) för då skulle hjärtat sitta vid ryggraden, därför tänkte jag om det var lungorna de gick på, men det kändes inte så schysst om djuret kvävs till döds, även om det troligen går ganska fort.

Cragan
10/14/14, 11:12 AM
#3

du är rätt ute i att lungorna har en större yta att träffa,  en huvud träff som slår ut hjärnan är nog det som snabbast dödar men kommer med lite nackdelar det med som tex risken för skadeskjutning.

Wellcraft
10/14/14, 4:02 PM
#4

Precis som #3 säger.

Hade alla jägare skjutit mot huvudet hade antalet skadeskjutningar ökat markant. Lungorna är en riktigt stor träffyta.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Anders 50
10/14/14, 11:22 PM
#5

Och ett hjärtskott är inte direktdödande, men ett säkert dödande skott. Jag har skjutit älgar som gått 200 meter efter ett hjärtskott.

För egen del om jag vill få djuret på plats direkt så skjuter jag av halskotpelaren  eller ett högt skott i bogen (ryggen)

Men i lungorna är säkrast.

#0 Vilka TV-serier är det du följer där de jagar?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Imasy
10/14/14, 11:41 PM
#6

#5 Hur är ett skott i ryggen dödande? De serier jag tittar på är bla Alaska the last frontier, Yukon men, Mountain men, Life below zero. Sedan finns the två andra serier som heter Alaskan bush family och Kodiak, men jag vet inte riktigt om de la ner dessa serier. Men dessa handlar inte enbart om jakt utan också hur man klarar sig i det klimat de lever i. Några som är lite mer koncentrerade på jakt är väl isf Swamp people och Wild west Alaska. Den första jagar man förvisso aligatorer i sydstaterna och den andra har sin handling i en vapenbutik. / Hon med för mycket fritid :-D

Annons:
Imasy
10/14/14, 11:46 PM
#7

#5 Förresten, hur vet man vart halskotpelaren sitter? Det måste väl vara olika från art och individ/storlek? Blir inte det också en ganska begränsad yta?

KimE
10/15/14, 9:12 AM
#8

Man måste kolla upp djuret anatomi för att kunna träff halskotpelaren. Att skjuta mot ryggrads,lung hjärt och aorta området är lättare att träffa med mindre risk för skadskjutning(ett djur kan gå upp till 200m med ett perfekt lungskott/hjärtskott eller ca 20-30sekunder).  Ett huvud skott kan leda till avskjuten käke eller liknande vilken ger en riktigt plågsam död. http://jagareforbundet.se/utbildning/webbjaktskolan/

KimE
10/15/14, 9:26 AM
#9

Chocken gör att djuret inte känner något efter ett bra skott. Tekniskt sett så dör ett djur skjutet i hjärta/lungor av syrebrist i hjärnan. Ett skott i ryggraden(man siktar på lungorna) fäller djuret på en gång men det är bäst att sedan skjuta ett avfångningsskott i halsen.

Anders 50
10/15/14, 9:30 AM
#10

#6  Enkelt uttryckt, med avskjuten ryggrad så fungerar man inte. Djuret rasar ihop hjärndött men behöver avblodas.

Var halskotpelaren är lär man sig genom att studera djurens anatomi.

Dessa två träffar är det snabbaste sättet att få ner djuret direkt i skottet, ev. kan det behövas ett avfångningsskott.

Även ett skott rakt framifrån under halsen där pulsådern går in i kroppen är oftast direkt dödande.

Och visst är det små träffytor, man måste ha ett väl inskjutet vapen och veta vad man gör.  Inget för nybörjare. 

Vid t.ex. eftersök på skadade djur är dessa skott ett snabbt sätt att avsluta det hela på.

Men ett skott i hjärt/lungområdet är säkrast, men man får inte bli överraskad om djuret springer en bit tills hjärnan inte syresätts längre.

Life below zero kollar jag också på ibland. Den ensamma tjejen är tuff!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Imasy
10/15/14, 9:49 AM
#11

#10

Ja hon har väl gjort sig väl förtjänt av sitt smeknamn :)

Men vad är ett avfångningsskott då? Ett sista skott för att säkerställa att djuret verkligen är dött?

Och avbloda (det är väl det snittet vid halsen är menat för antar jag?) , måste man inte göra det jämt eller?

Anders 50
10/15/14, 10:10 AM
#12

#11 Ja, rätt svar om avfångningsskott. Jag brukar peta djuret i ögat och kolla. Ingen reaktion: dött.

Om skottet träffar i lungområdet avblodas det automatiskt. Där finns stora blodkärl som sprängs sönder av kulan så det är alltid fullt av blod  framför mellangärden när man tar ur djuret.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Upp till toppen
Annons: