Annons:
Etikett07-faunan-alla-våra-djur
Läst 4332 ggr
Martin
11/28/14, 10:42 PM

Räv som ätit fasan (varning för känsliga tittare)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Vad tror ni, räv som varit framme?

En mark med mycket fasan strax utanför Malmö. Rovfåglar finns det gott om - framförallt vråkar men även duvhök och örn. Med tanke på intilliggande spillning tror jag dock på däggdjur. Räv är det spontana jag tänker på, grävling borde inte kunna ta fasan även om de äter kaninungar ibland?

mvh Martin

Annons:
VildaVittra
11/28/14, 10:51 PM
#1

Kan vara mink också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Martin
11/28/14, 11:21 PM
#2

Ja, kanske. Jag tänkte först lite på mård också för det finns rätt rejäl skog i närheten men den brukar väl undvika de öppna fälten.

Svårt att säga men hela fasanen är uppäten, det är bara det som är på de två bilderna kvar (möjligheten finns såklart att man släpat bort resten).

Spillningen var rätt stor och därför tänkte jag på ett större djur, den såg ut som en hundspillning i storlek. Efter att googlat minkspillning tror jag inte att det var det.

Men visst, det kan ju vara ett djur som slagit fasanen och en annan som avslutat måltiden. Spillningen såg ganska färsk ut.

mvh Martin

VildaVittra
11/28/14, 11:24 PM
#3

Var fasanen inhägnad? Tänker på nätet. För var den det så tror jag mer på ett mindre rovdjur som ätit på plats, för räven kan ju bära iväg större byten än fasaner.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Martin
11/29/14, 12:07 AM
#4

Nej, den var på utsidan av nätet.

Det är en plantering som jag alltid undrat vad det var som ligger mellan två åkrar som jag utforskade under en fotopromenad häromdagen. Det är ett litet "minilandskap" med ingångar i staketet som såg ut att vara för fasaner så jag tror det är ett ställe där de kan få lite skydd osv (täta buskage, minidamm osv men inget tak på inhägnaden). Intill inhägnaden på baksidan var det någon form av foderautomat så tom - svårt att säga om den är för vildsvin, fasan eller rådjuren. Och sedan är där en rejäl grandunge där det ofta håller till lite glador, men som sagt  utifrån spillningen utesluter jag fågel (och hoppas att min slutsats är rätt att spillningen hör till den som åt fasanen). Där fasanen låg är det ganska insynsskyddat så vill man ha en stund för sig själv och äta är det en bra plats.

mvh Martin

Taggeman
11/29/14, 1:01 AM
#5

#2 Gissar också på att det är flera djur som har haft festmåltid på fasanen.

Jag har sett mård hoppa runt i högt gräs på mindre öppna fält jagandes fasan ungar. Så dom jagar inte bara inne i skogen.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Upp till toppen
Annons: