Annons:
Etikett19-fåglar-vilt
Läst 4719 ggr
lolo12345
2014-12-25 21:40

vildfågel som husdjur?

Hej

Jag har alltid undrat med att ha vilda fåglar som husdjur. Jag har läst på vissa konversationer där vissa säger ja och andra nej. Jag blir rätt förvirrad och min kompis undrar det också, så jag undrar kan man ha vilda fåglar som tex 2 gråsparvar. Men jag har inte tänkt göra det, är bara rätt förvirrad.

Skulle vilja få också en förklaring och vad straffen skulle bli.

Annons:
Leon1973
2014-12-25 21:41
#1

Följer, intressant ämne.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Fridaaaa
2014-12-25 21:41
#2

Man får inte ta vilda djur och ha som husdjur hur som helst nej

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lolo12345
2014-12-25 21:45
#3

Man får ju ha grävling och iller som husdjur, men att inte kunna ha små fåglar som husdjur är lite konstigt om man tänker efter. Man får ju inte ha farliga djur men iller och grävling är farligare än små fåglar.

Scorpio97
2014-12-25 21:48
#4

Om jag har förstått rätt får man ha vilda djur, men dom får inte vara vildfångade utan ska ha varit "tama" och uppfödda av människor i ett visst antal generationer.


//Jessie

Andorr
2014-12-25 21:51
#5

Det behövs ju tillstånd för att vårda skadade vilda djur.

http://www.lansstyrelsen.se/kronoberg/Sv/djur-och-natur/djurskydd/Pages/vilda_djur.aspx

lolo12345
2014-12-25 21:51
#6

Tror så #4 :/ . Men vrf ska dom just vara uppföda i flera generationer för att kunna ha dom. Kan man inte lika gärna få tag ifrån det vilda?

Annons:
lolo12345
2014-12-25 21:53
#7

Men vem skulle föda upp vilda djur?

Novelia
2014-12-25 21:55
#8

Lagen säger att man inte får hålla vilda djur i mer än 24 h utan tillstånd. Och det innebär ju inte att man får gå och plocka in ett vilt djur hursom utan det ska väl ligga en anledning bakom hållandet, tex att djuret skadat sig eller dylikt som innebär att man måste hålla det innan man lyckats kontakta en viltjour eller så. 

Förstår inte varför man ska beröva det vilda djuret frihet för att sätta det i en sketen liten bur. Ganska själviskt.

I have no sympathy for people without empathy

[VampireGirlElvira]1
2014-12-25 21:59
#9

Man får inte ha vilda djur som husdjur. Punkt.

taylor__lambert
2014-12-25 22:01
#10

Är ju mycket vanligt att man föder upp vilda djur för att sedan kunna ha dom som husdjur, dvärgigelkotten tex. Och skunkar som man opererar bort körtlarna på. Rävar, dock inte den typiska färgen utan den är mer svart/brun. Det är väl inte så vanligt i Sverige utan mer i USA man gör så. 

Vi fick ta hand om en sparvunge en gång men bara under kort tid tills personer som jobbade med skadade djur kom och hämtade den, ungen hade varit övergiven ett bra tag, boet var helt kraschat, fågeln var undernärd och nära döden säkerligen vi tog hem den och försökte så gott vi kunde men tror nog inte att de som tog sig an den senare kunde rädda den heller.

På jordbruksverket står det "Det är inte tillåtet att hålla apor, rovdjur eller rovfåglar som sällskapsdjur. Du får heller inte ha korsningr mellan tamkatt och vilda kattdjur eller mellan tamhund och vilda hunddjur. Djuren måste vara födda och uppfödda i fångenskap för att få hållas som sällskapsdjur. Du får inte hålla individer som fångats i det vilda."

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Scorpio97
2014-12-25 22:07
#11

#6 Vilda djur blir nog ganska stressade om dom plötsligt måste bo nära människor, bo i bur och inte har samma plats som dom är vana vid. Om man skulle få ta in vilda djur hur som helst finns även risken att människor tar in vilda djur dom inte har en aning om hur dom ska tas hand om, bara för att dom är söta eller coola. Och det är ju inte speciellt bra. 

Om dom däremot har blivit uppföda hos en uppfödare så är dom ju vana vid det på ett annat sätt. 

Enligt mig är det ganska självklart.


//Jessie

lolo12345
2014-12-26 18:20
#12

okej då har jag fått ihop det att man inte kan ha vilda djur som husdjur

Sehvrin
2014-12-29 21:34
#13

Det står i artskyddsförordningen vad som är tillåtet, eller framför allt förbjudet, när det gäller handel med arter. Jag skulle tro att det är §25 punkt 1 som är den styrande när det kommer till vilda fåglar: 25 § Det är förbjudet att förvara för försäljning eller bjuda ut till försäljning, sälja, köpa eller byta levande eller döda 1. fåglar av arter som lever vilt inom Europeiska unionens europeiska territorium Om man vill veta hur det är motiverat kan man nog läsa det i förarbetena till artskyddsförordningen.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
[peter54]
2014-12-31 12:25
#14

Om detta ämne har jag något att förtälja 🙂

Följande hände en gång för ganska länge sedan, jag tror att det var senvåren 1981 när jag och min dåvarande sambo bodde hos min sambos föräldrar på Grödingelandet. Min "svärmor" hade för vana att vattna med trädgårdsslangen på cypresser och tujor hon hade planterat på tomten och vid ett tillfälle när hon riktade slangen mot en av de kanske fyra meter höga cypresserna, föll ett fågelbo med fyra ägg ner. Två av äggen gick sönder, medan två föreföll intakta. Jag klättrade upp på en fällstege för att försöka sätta tillbaka boet, men jag kunde inte hitta var det suttit, så det verkade kört för den här kullen ägg.

Som av en lyckans slumpträff visade det sig att mitt kanariefågelpar lagt två ägg i sin lilla holk, så jag chansade och la dit de två äggen från boet som fallit ner från cypressen. De var större än kanariefåglarnas ägg och ganska mycket mörkare, jag kände mig tveksam till att kanariefågelparet skulle acceptera de främmande äggen, men de verkade inte bry sig det minsta, de la inga fler ägg själva dock. Jag var inte säker på vad för fågel som lagt äggen, men jag gissade på grönfink eftersom de brukar bygga i enar och cypresser.

Efter ungefär tre veckor hade alla fyra ägg kläckts, både de två "vilda" och kanariefåglarnas två, så i holken fanns två ljusa och två mörka fågelungar. Mina kanariefåglar var duktiga föräldrar och såsmåningom fanns sex fåglar i buren, två av dem var grönfinkar, en hona och en hane, övriga kanariefåglar. Jag ställde buren innanför garagefönstret och byggde en voljär utanför.

Under sommaren fick min sambo veta att hon fått en högskoleplats i Göteborg och vi skulle flytta mer eller mindre hals över huvud. Jag stod i valet och kvalet om jag skulle våga släppa ut grönfinkarna, men deras fjädrar var inte alldeles färdiga och jag såg att de emellanåt fick mat av "styvföräldrarna", så jag beslutade att ta min största fågelbur med grönfinkarna med till Göteborg, kanariefåglarna lämnade jag till familjen att ta hand om.

Under vintern i Göteborg hade jag buren på mitt skrivbord. Grönfinkarna var oerhört nyfikna och så fort jag gjorde något på bordet hoppade de fram för att se vad jag gjorde och hela tiden "snackade" de. De ville gärna bekanta sig med detaljer på bordet, exempelvis pennan jag skrev med, de bet i den och pickade på den. Om jag åt något ville de gärna prova, särskilt grönsakerna. Jag lät dem flyga fritt i lägenheten på dagarna och på kvällen satt de alltid i buren igen för att sova.

När det blev sommarlov påföljande år, tog vi med buren till Grödinge igen och de fick nyttja voljären. Ganska snart kom det vilda grönfinkar och försökte locka ut "mina" två, så på midsommar 1982 öppnade jag gaveln på voljären. En vild grönfinkshane kom in i voljären och kurtiserade med honan och snart hade han lockat iväg henne. Efter det dröjde det bara ett par minuter innan hanen också lämnat voljären. Jag såg dem en kort stund i äppelträdet på tomten, men sedan var de bortflugna. Det var en rolig och mycket intressant erfarenhet.

Idag är alla djur fredade, man får inte röra dem. I stora delar av Europa fångas många finkfåglar, steglitser, domherrar, grönsiskor och rosenfinkar och säljs till ett liv i bur. Jag tycker att det är hemskt, de hör hemma i naturen.

taylor__lambert
2014-12-31 13:20
#15

#14 mycket fin historia det där! :) tråkigt att två ägg gick i kras men att två överlevde och fick chansen till ett liv var jätte härligt att få höra.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[peter54]
2014-12-31 14:43
#16

Om man undantar de traditionella tamdjuren, alltså de djur som människor har haft över tusentals år, som hund, katt, häst, åsna, ko, får, get, dromedar, jak, ren, vattenbuffel, gäss, ankor, hönsfåglar med flera, så är alla djur som hålls i fångenskap så att säga från det vilda.

Ta alla akvariefiskar som exempel, eller för den delen burfåglar. De får inte fångas nu, men det är bara några årtionden sedan de fåglar och fiskar man avlar på eller odlar, ursprungligen fångades vilt. Det finns också en oerhört stor svart marknad där alla möjliga och omöjliga djur fångas och säljs. Det är en fasansfull hantering där djur far fruktansvärt illa, plågas och dör. I vissa delar av världen är detta det absolut största hotet mot artens fortlevnad i det vilda, ta bara kakaduor och aror som exempel.

I många länder är det tillåtet att fånga smådjur och föda upp för att sälja avkomman. I Ryssland till exempel, kan man köpa huggormar (Vipera berus), alltså samma art som den svenska. I Centralafrika förekommer pytonfarmer, där man fångar vilda kungspytonhonor och låter dem lägga äggen i fångenskap. Honorna släpps tillbaka till naturen, men äggen kläcks och ungarna föds upp för export som husdjur.

Djur som exempelvis de ryskuppfödda huggormarna, är tillåtna att ha även här i Sverige om man bara har fullständig dokumentation på djuren. Om det på samma sätt skulle vara tillåtet att ha exempelvis steglitser uppfödda i Östeuropa vet jag inte, men som sagt, man får inte röra svenska vilda djur utan speciella tillstånd.

kamera0710
2015-01-10 15:57
#17

Vad jag förstår måste man uppfylla de krav som ställs på djurparker. Privatägda Järvzoo har en vildfödd lodjurshane, t ex.   

Fiskar, såväl i djuraffärer som i akvarier med offentlig förevisning, är oftast vildfångade vad jag förstår. (Källa: tidskriften Forskning och framsteg)

Imasy
2015-01-14 16:02
#18

Får man verkligen ha en grävling som husdjur i Sverige? 😮

TinaNordberg
2015-01-18 10:20
#19

Härlig grönfinks historia Peter.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[peter54]
2015-01-18 14:23
#20

#19 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: