Annons:
Etikett28-övrigt
Läst 4970 ggr
[Juel70]
1/20/15, 9:04 AM

Är du en natur-nörd?

Själv föddes jag praktiskt taget under en sten🙂 Älskar camping, fiske, djurliv och natur. Bästa som finns är att bara ströva omkring i skogen och ladda batterierna och känna lugnet och friden.  Hade jag möjlighet så skulle jag skaffa mig en liten stuga långt ute i skogen och bosätta mig där.   Hur är du?

Annons:
Anders 50
1/20/15, 9:32 AM
#1

Svarade översta alternativet, kunde lagt till tredje också.

Född, uppväxt och bor på en gård (samma) i skogen. "Skolades" till skogsmänniska  av far och bröder.

Har haft skogen som arbetskraft på heltid sedan 17 års ålder och innan dess så fort tid medgavs.

Jakt, och att bli jägare, låg i generna från vaggan, och även det har gjort att det blivit och blir många fina dagar i skogen.

Ska förresten ut i skogen strax och planera avverkning av vindfällen. 🙂

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Carpinus]
1/20/15, 9:37 AM
#2

Fågelskådare i ungdomen. Numera blir det mest att jag tar långa promenader i skog och mark, både för motion och avkoppling. Fast jag fuskar lite grann så här års och föredrar stugvärmen…

[Juel70]
1/20/15, 9:39 AM
#3

Låter härligt Anders! Ja jag valde också översta alternativet. Min morfar hade mycket skog i sin ägo och jag följde ofta med honom när han skulle avverka träd och annat. Dom bodde också på en gård.  Sen har det varit mycket camping, plocka bär och svamp och följa djurlivet. Var även aktiv inom 4H stor del av min barndom där man fick lära sig att ta hand om olika sorts djur. 

Speciellt där jag bor nu, så finns det både varg och björn. Jag har dock aldrig fått chansen att se en varg, men har både hört och sett spår av varg. Spår av björnen har jag inte sett ännu, men det finns observationer på att den tydligen bosatt sig i ett område där jag brukar röra mig.

Maria
1/20/15, 10:33 AM
#4

Jag är ju en stadsmänniska då jag lever och bor i en stad och har alltid gjort men man kan samtidigt vara en naturnörd ändå.

Jag har tillbringat mycket ledig tid med att segla och vara på sjön. Jag har campat många gånger och sovit i vindskydd. Fiskat har jag också gjort en del.

Mina föräldrar hade sommarstuga på landet och vi själva har haft ett gammalt soldattorp så jag har tillbringat mycket ledig tid i naturen.

Även under resor så har naturen eller havet spelat in då jag älskar att snorkla och vandra omkring i omgivningarna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

TinaNordberg
1/20/15, 4:30 PM
#5

Jag är en naturnörd född på en liten (250x250m) skärgårdsö. Inventerar kärlväxter, mossor, lavar och mycket svamp året om. Är aktiv hobbyfågelskådare i vår lokala ornitologiska förening. Som ung vardet fiske som gällde, det intresset har jag kvar men min gubbe delar det väldigt sparsamt. Han äter gärna det någon annan fångar. 1-3 passar in på mig.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[peter54]
1/22/15, 3:24 PM
#6

Jag skulle också vilja påstå att alternativen 1, 2 och 3 passar för mig.

Annons:
VildaVittra
1/22/15, 5:39 PM
#7

Jag var mer eller mindre nyfödd när jag stoppades ner i en kanadensare första gången av min naturnörd till mor, pappa satt nog hemma vid datorn. Mamma är den som färgat av sig mest på mig, då jag är värre än hon.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Martin
1/31/15, 1:21 PM
#8

Född och uppväxen i stad men på min första fjällvandring när jag var några år gammal. Har alltid varit ute mycket i skog och mark, numera blir det inte "mycket" men så ofta som jag har möjlighet.

Fiskar någon gång om året - förr var det betydligt mer.

Jagar bara med kameran än så länge men finns planer på jägarexamen. Har varit med på jakt några gånger och ihop med naturintresset tror jag det kan vara en bra kurs oavsett om man sedan jagar eller inte.

Valde nr 3 som väl är den som bäst passar in på mig. Min sambo skulle nog säga nr 2 (om mig).

mvh Martin

Allt oviktigt
2/6/15, 5:24 PM
#9

Alternativ 3 får det bli för mig. Uppväxt i en stad men flyttade som vuxen till en liten by på landet.  Fixade teorin till jägarexamen för några år sedan och det kan jag rekommendera. Skjutproven har jag inte tagit itu med mycket på grund av kostnaden och att jag aldrig kommer få vapenlicens. Mycket djur som vandrar runt här i byn och runt om. Roligast var det för något år sedan när jag promenerade nära byn med min hund och såg vad jag först trodde var ett rådjur som låg och vilade i snön. När vi kom närmare visade det sig vara en bäver som fort tog sig ner i ån igen.  Jag och hunden satt oss då en bit bort och väntade och efter ett tag kom bävern upp igen och fortsatte äta

[Torpedtass]
2/14/15, 10:35 PM
#10

Valde första alternativet. Född och uppvuxen med fiske, jakt, vandringar, camping, svamp- och bärplockning, tillverkning av barr te, tillverkning av kåda tuggummin, hantverk av skogsmaterial tex pilbåge mm.

Tog steget ännu längre när jag flytta hemifrån och börja syssla med slädhundar, mer hantverk, fortsatte jaga svamp/bär, skapa te. Började fågelskåda, börja fotografera vilda djur, blommor, växter och läste på om dem mm.
Detta gör jag än idag.

TinaNordberg
3/3/15, 7:06 PM
#11

Vad intressant att läsa om er alla naturnördar. Önskar er alla en fin och naturrik vår (den är väl på G nu)

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Sehvrin
3/4/15, 9:36 PM
#12

Jag  växte upp på en liten gård och var väldigt ofta ute i skogen när jag var yngre. Jag ägnade även fem år på universitetet för att lära mig mer om ekologi och vår natur och har även jobbat inom ämnesområdet (och hoppas att få göra det igen). Just nu bor jag mitt inne i stan och turerna ut i "riktig" natur  är få, men jag räknar mig fortfarande som naturnörd.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

IaAbrg
5/12/15, 6:42 PM
#13

Jag drömmer om att bo i en liten stuga nedsläppt plopp mitt i skogen, jag med. :-)

Svarade nr 1.

Finns ingenstans jag är så tillfreds med livet som i skogen.

Annons:
Magi-cat
5/13/15, 6:56 PM
#14

Valde alternativ nummer 3. Naturnörd i själen och bor på landsbygd, men ganska bekvämt. Tjusningen med att sova i vindskydd har gått över.🙂 Fast den ensliga stugan lockar ändå, på sitt sätt…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cazzos
5/22/15, 6:34 PM
#15

Jag är 50% stadsmänniska och 50% naturmänniska, lika mycket som jag gillar tempot i Stockholm (där jag är född och uppväxt) så tackar jag inte nej till att campa och vara ute i naturen. Älskar djur och natur och har alltid gjort 😃


Upp till toppen
Annons: