Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

01. Floran - alla våra växter 01. Svampar 02. Havet 02. Kustlandet 03. Skogen 04. Sjöar och vattendrag 05. Fjällen 06. Nära staden 07. Faunan-Alla våra djur 08. Våtmarker 09. Öppna landskap 11. Klimatförändringar 13. "Naturliga" nyheter, miljövänligt 14. Vandring, film, reservat, resor 15. Evenemang 16. Upplevelser & Äventyr 17. Boktips 18. Dagens bild + fototävlingar 19. Fåglar/vilt 20. Fiske 21. Jakt 22. Ute i naturen 23. Omvärldens djur och natur 24. Svenska vilda djur 25. Viltrehabilitering i Sverige 26. Mumssidan. 27. Konst - Djur & Natur 28. Övrigt 29. Sajten 32. Släpp loss humorn! Mitt djur är bortsprunget Skampålen Vårt samhälle Rovdjur TV-tips
19. Fåglar/vilt

Kusligt fågelläte

2015-01-22 20:59 #0 av: Wellcraft

Hej på er! Skulle behöva er hjälp med lite spekulationer.
Varje kväll nu på vinterhalvåret har jag hört ett kusligt & lite skrämmande ljud som antagligen kommer från en fågel.
Den har antagligen ett revir då den alltid är vid samma område & skriar.
Påminner om sådana kusliga ljud från ugglor man kan höra i skräckfilmer.
Ett väldigt ljust skri men ändå med det typiska "hoho".
Någon som har någon idé om vad det kan vara för fågel?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Anmäl
2015-01-22 21:03 #1 av: Flöffo

Skogsduva? 

Anmäl
2015-01-22 21:04 #2 av: Wellcraft

Inlägget kanske blev lite onödigt men nu har jag fått reda på vad det är för en, tydligen en kattuggla med största sannolikhet. Känns jätte tufft. Magiskt men kusligt läte.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Anmäl
2015-01-23 19:04 #3 av: moondancer

Kattugglor har ett underbart läte! Som du säger, ett magiskt, kusligt läte Skrattar

Anmäl
2015-01-23 20:25 #4 av: Taggeman

Så här låter kattugglan från Sveriges radios fågel inspelningar:  http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3275&artikel=2777753

><> ><> ><> ><> ><> (^I^)><> ><> ><> <>< <><

Anmäl
2015-01-23 20:29 #5 av: Wellcraft

Japp det låter precis som vår uggla. Skulle vara häftigt om man fick syn på den..

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Anmäl
2015-01-23 22:10 #6 av: Taggeman

Du får spela upp ljudet så kommer den o hälsar på för att se vem det är som flyger in i hans revir. Skrattar

><> ><> ><> ><> ><> (^I^)><> ><> ><> <>< <><

Anmäl
2015-01-24 03:04 #7 av: Hanna

Åhh, då var det en kattuggla jag hade "hoandes" utanför sovrumsfönstret en gång. Kär

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Anmäl
2015-01-24 07:50 #8 av: martdat

vore kul att se en uggla . har bara sett dem på djurpark. aldrig  i vår egen skog,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Anmäl
2015-02-20 11:57 #9 av: [Juel70]

Varför heter den katt-uggla? Den äter väl inte katter?

Anmäl
2015-02-20 13:00 #10 av: Vifyra

Åh älskar kattugglor! Tog hand om en för några år sedan som hittades intill en väg alldeles övergiven och blöt. Den kurrade så härligt när man kittlade den i nacken :) Den fick bo i en ladugård. Hade flygövningar med den. När den blev tillräcklig stor öppnades ladugårdsdörren å den fick flyga fritt. Tror fortfarande den är kvar i närheten.

Men jag undrar också varför den heter kattuggla

Anmäl
2015-02-20 13:12 #11 av: Sehvrin

#9 "Kattugglans svenska namn kommer av att fågelns ansikte anses likna en katts" Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kattuggla#Namn

Så det har med utseendet att göra och inte med födan Glad

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Anmäl
2015-02-20 14:42 #12 av: Wellcraft

Har lyckats lokalisera tre olika kattugglor som sitter och tjoar på varandra från tre olika delar av skogen..
Tyvärr verkar deras "sångsäsong" börja ta slut och man hör dem inte lika ofta längre :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Anmäl
2015-02-20 17:45 #13 av: Sehvrin

#12 Vad härligt att du lyckats identifiera flera individer Skrattar

Anmäl
2015-02-20 20:39 #14 av: [Juel70]

Minns en gång när jag och min syster skulle sova i en K-märkt lada i Finland som min morfar ägde, när vi var små... ( vi fick använda den som lektstuga) på natten väcker min syrra mig och får inte fram ett ljud utan bara pekar.... på en av takbjälkarna sitter en kattuggla och stirrar på oss Gapskrattar Det var häftigt. Huset/ladan hade ett litet öppet fönster, så ofta var det både fladdermöss och ugglor därinne.  Den verkade iallafall inte rädd för oss utan stannade kvar och sov med oss.

Anmäl
2015-02-21 13:12 #15 av: Magi-cat

Den där har vi också! Väldigt starkt läte och verkligen liksom magiskt! Glad

#14 Spännande med ugglan så nära, men jag kan förstå att ni blev lite rädda först.Glad

Hjärta "Mind melds... the last time I heard the words "my mind to your mind", I had a headache for two weeks."

Anmäl
2015-03-07 21:38 #16 av: Sehvrin

Ikväll var det min tur att höra kattuggla. Det är verkligen ett mysigt läte, om än lite småkusligt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.