Annons:
Etikett19-fåglar-vilt
Läst 6651 ggr
Wellcraft
2015-01-22 20:59

Kusligt fågelläte

Hej på er! Skulle behöva er hjälp med lite spekulationer.
Varje kväll nu på vinterhalvåret har jag hört ett kusligt & lite skrämmande ljud som antagligen kommer från en fågel.
Den har antagligen ett revir då den alltid är vid samma område & skriar.
Påminner om sådana kusliga ljud från ugglor man kan höra i skräckfilmer.
Ett väldigt ljust skri men ändå med det typiska "hoho".
Någon som har någon idé om vad det kan vara för fågel?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Flöffo
2015-01-22 21:03
#1

Skogsduva?

//Flöffo

Wellcraft
2015-01-22 21:04
#2

Inlägget kanske blev lite onödigt men nu har jag fått reda på vad det är för en, tydligen en kattuggla med största sannolikhet. Känns jätte tufft. Magiskt men kusligt läte.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

moondancer
2015-01-23 19:04
#3

Kattugglor har ett underbart läte! Som du säger, ett magiskt, kusligt läte 😃

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Taggeman
2015-01-23 20:25
#4

Så här låter kattugglan från Sveriges radios fågel inspelningar:  http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3275&artikel=2777753

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Wellcraft
2015-01-23 20:29
#5

Japp det låter precis som vår uggla. Skulle vara häftigt om man fick syn på den..

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Taggeman
2015-01-23 22:10
#6

Du får spela upp ljudet så kommer den o hälsar på för att se vem det är som flyger in i hans revir. 😃

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
Hanna
2015-01-24 03:04
#7

Åhh, då var det en kattuggla jag hade "hoandes" utanför sovrumsfönstret en gång. 😍

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

martdat
2015-01-24 07:50
#8

vore kul att se en uggla . har bara sett dem på djurpark. aldrig  i vår egen skog,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Juel70]
2015-02-20 11:57
#9

Varför heter den katt-uggla? Den äter väl inte katter?

Vifyra
2015-02-20 13:00
#10

Åh älskar kattugglor! Tog hand om en för några år sedan som hittades intill en väg alldeles övergiven och blöt. Den kurrade så härligt när man kittlade den i nacken :) Den fick bo i en ladugård. Hade flygövningar med den. När den blev tillräcklig stor öppnades ladugårdsdörren å den fick flyga fritt. Tror fortfarande den är kvar i närheten. Men jag undrar också varför den heter kattuggla

Sehvrin
2015-02-20 13:12
#11

#9 "Kattugglans svenska namn kommer av att fågelns ansikte anses likna en katts" Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kattuggla#Namn

Så det har med utseendet att göra och inte med födan 🙂

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Wellcraft
2015-02-20 14:42
#12

Har lyckats lokalisera tre olika kattugglor som sitter och tjoar på varandra från tre olika delar av skogen..
Tyvärr verkar deras "sångsäsong" börja ta slut och man hör dem inte lika ofta längre :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Sehvrin
2015-02-20 17:45
#13

#12 Vad härligt att du lyckats identifiera flera individer 😃

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
[Juel70]
2015-02-20 20:39
#14

Minns en gång när jag och min syster skulle sova i en K-märkt lada i Finland som min morfar ägde, när vi var små… ( vi fick använda den som lektstuga) på natten väcker min syrra mig och får inte fram ett ljud utan bara pekar…. på en av takbjälkarna sitter en kattuggla och stirrar på oss 😂 Det var häftigt. Huset/ladan hade ett litet öppet fönster, så ofta var det både fladdermöss och ugglor därinne.  Den verkade iallafall inte rädd för oss utan stannade kvar och sov med oss.

Magi-cat
2015-02-21 13:12
#15

Den där har vi också! Väldigt starkt läte och verkligen liksom magiskt! 🙂

#14 Spännande med ugglan så nära, men jag kan förstå att ni blev lite rädda först.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sehvrin
2015-03-07 21:38
#16

Ikväll var det min tur att höra kattuggla. Det är verkligen ett mysigt läte, om än lite småkusligt.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

TinaNordberg
2015-03-16 12:59
#17

I lördagskväll hade vi i den lokala fågelklubben ugglelyssnarkväll. Vi var uppdelade i flera grupper som lyssnade på olika platser. Det var väldigt magert med ugglor, endast en grupp hörde kattuggla och sparvuggla.

Korv hade vi gott om vid brasan vid återsamlingen. 

Jag och Gubben fik snopna styra memmåt den sena kvällen. Gissa vem som hälsade oss välkomna hem om inte kattugglan. Hi hi vi åkte många mil för att grilla och berätta fågelhistorier när vi hade den hemma.😃

Visar en gammal bild på kattuggla..

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Upp till toppen
Annons: