Annons:
Etikett21-jakt
Läst 8260 ggr
tlover
3/11/15, 2:54 PM

Vad gör man med skabbräven?

Vi såg idag en skabbräv på gården så det måste ju tas hand om.

Min man har jaktlicens så själva avlivningen kommer vi att fixa själva men vad gör man med aset sen?

Det var några år sen min man tog licens och han har inte stött på skabb sen dess så även om han säkert fick lära sig det då så minns han inte.

Ska man bränna eller?

Vi bor i norra Norrlands inland om det spelar roll. (det spelar ju roll med lantdjur).

l'm back

Annons:
kattöga
3/11/15, 2:59 PM
#1

Jag har själv ingen koll men jag tror att man kan kontakta jägare/jägarförbund eller dylikt och någonstans där borde ni väl kunna få svar….
Stackars lilla räv! Skönt att ni kan hjälpa räven till ett "avslut" på lidandet. 

Hade en skabbräv här härom året också, men den försvann direkt och syntes inte till igen. Den såg eländig ut, så jag hoppas att den stackarn fick avsluta sitt liv snart.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
3/11/15, 3:07 PM
#2

Googlade lite och såg att det vanligaste är att man bränner upp räven ordentligt. Här är ett exempel.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

tlover
3/11/15, 3:21 PM
#3

hmm då är väl frågan hur man ser till att den brinner nog bra (snacka vad det kommer att stinka)

edit: tack förresten

l'm back

tommy1
3/12/15, 3:39 PM
#4

Gräv ner den.

tlover
3/12/15, 3:41 PM
#5

#4 kommer du och gräver ner den i tjälen då? 😉

Men för att vara allvarlig, vi har fortfarande flera decimeter snö så ett så stort hål gräver man inte i första taget.

l'm back

KimE
3/12/15, 4:28 PM
#6

Bränn den lite diesel och ris på  det räcker om den är förkolnad, håll djur borta från den tills den är bränd.

Annons:
Em_
3/12/15, 4:55 PM
#7

#5 Ni får la spränga ☝️ 😃


[peter54]
3/15/15, 4:37 PM
#8

Bränna är det enda som garanterar att inte skabben sprids till andra rävar. Att gräva ner funkar inte om man inte gräver extremt djupt, mer än en meter. Annars gräver andra rävar upp kadavret och äter av det varvid de smittas. Sprängning sprider delarna och smittan över stor yta, många andra djur riskerar att smittas då.

Om man gör upp en rejäl brasa är det inga problem att få hela kadavret att brinna upp. Rävskabben smittar mest genom just att andra rävar äter av döda skabbrävar.

tommy1
3/15/15, 7:58 PM
#9

Nu får du nog läsa på lite om hur rävskabben smittar och hur länge kvalstren lever  under jord Peter54  😉  Det du skriver om smittvägen är fel. 

Och för övrigt så är det väldigt sällsynt att en räv äter  sin artfrände, i sällsynta fall skrotten.  Döda andra rävar  kan den göra vid strider om revir, och tyvärr är den en plåga för fjällräven.

[peter54]
3/15/15, 8:31 PM
#10

#9 Nu får du nog läsa på lite om hur rävar fungerar i naturen tommy 1. Jag har sett rävar äta av kadaver av skabbdöda rävar flera gånger, jag har också själv sett rävar gräva upp och äta av dåligt nergrävda skabbkadaver. 

Här handlar det inte om att klyva hårstrån, utan att minimera risken för spridning och då eldar man upp kadavren, självklart.

tommy1
3/15/15, 9:45 PM
#11

Peter54.  Meddela dina rön och iakttagelser till docent Jan Englund, han är den som kan mest om rödräven i Sverige.  Han är visserligen över 80 år, forskar ännu och har forskat om räven och dennes val av föda sedan slutet på 50-talet, men han blir säkert tacksam för dina uppgifter. 🙂

Och det var din uppgift om hur  rävskabben mest smittar  jag invände mig emot.  Rävens liv i naturen kan vi ta i en annan  gång.

Em_
3/17/15, 3:29 PM
#12

#8 Spränga ett hål i  marken, inte räven.  tlover är förnuftig, jag tror inte hon skulle spränga varken räv eller mark :)


[Juel70]
3/17/15, 8:56 PM
#13

Jag såg en skabbräv och ringde länsstyrelsens viltvård. Dom skickade ut en jägare.

Annons:
Allt oviktigt
3/17/15, 9:10 PM
#14

Bränn så andra djur slipper bli drabbade

Taxelina1
3/18/15, 8:46 AM
#15

Dränk den i diesel och bränn upp den. Även om inte hela räven försvinner, så försvinner det viktigaste i alla fall. Snön ligger ju kvar så du kan säkert fixa en brasa i skogen🤔

Hälsning från en stor djurvänCool

tlover
3/18/15, 1:17 PM
#16

#15 i skogen finns det nog risk för skogsbrand (vi har tät skog) men vi kan ju elda upp den på legda och dra in demn i skogen på nått sätt sen, eller att vi eldar upp den på ett ställe som vi flyttar gödselstacken till kanske (brinner all diesel upp eller bli det kvar nått som förstör naturen?)

Tyvärr har vi inte sett den sen #0 men vi håller ju på att avverka nu, kanske är det därför.

l'm back

Taxelina1
3/19/15, 2:20 PM
#17

Hoppas ni får tag på stackaren. Dom brukar hålla sej framme vid fågelmatarna och nalla talgbollar.

Dieseln brukar brinna upp ordentligt.

Hälsning från en stor djurvänCool

Wellcraft
3/22/15, 6:33 PM
#18

Som folk redan nämnt, bränn! Gräv aldrig ner. Risken är stor att en asätare hittar kadavret och gräver upp det och sprider smittan vidare.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Cotast
3/23/15, 10:48 PM
#19

Bränn aset, annars kommer väll någon annan stackars räv/hund att få tag i den🤔

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

Upp till toppen
Annons: