Annons:
Etikett24-svenska-vilda-djur
Läst 3324 ggr
Wellcraft
2015-03-22 18:52

Möten med vilt

Har du någon gång stött på ett vilt på nära håll?
Eller vittnat en spännande jakt?
Dela med dig här! Oavsett om du träffat på en fågel eller älg, bilder välkomnas också!
Själv har jag några spektakulära upplevelser, hämtade direkt från naturen.
Har man tillbringat så mycket timmar i skogen så är man med om en hel del!

Havsörn.
Jag satt en bit bort från vår hamn och metade vid ett berg, när en stor havsörn plötsligt slår ner ca. 10 meter ut på vattnet och drar upp en riktigt stor fisk. 
Underbar upplevelse att få se en sådan mäktig fågel på nära håll.

Råbock.
Jag gick ut i skogen till "mitt" berg, utan hund för en gång skull. Tog en tupplur i solen då det var mitt på sommaren, när jag öppnar ögonen så står en råbock precis framför mig, med nosen vid mitt ansikte.
Stackarn rusade iväg och blev så rädd att jag hörde honom vråla i flera minuter efteråt, men spännande upplevelse vart det allt!

Fjolårsälg
Dessa fjolårare, allmänt känt att de är ganska naiva & inte riktigt lärt sig att de är vilda djur ;) 
Denna fjolårare stötte jag på när jag skulle ta en kvällsritt i den avstängda delen av sommarhagen, men hästen vägrar fokusera då det står en älg utanför staketet och glor på oss.
Jag binder upp hästen och går för att schasa iväg älgen, går fort emot denne och klappar händerna.
Älgen spetsade öronen och tittade frågande på mig, men vägrade röra sig.
Jag är van vid att älgarna sticker så fort man schasar det minsta, så jag hamnade i princip öga mot öga med ungtjuren, som en oljad blixt backade jag snabbt tillbaka in i hagen.
Det var även förmodligen denna älg som senare på hösten pallade äpplen från grannen ;)

Räv.
Detta är nog det mest spektakulära! Jag satt på min tomt med min kanin & min syster som då bara var tre år.
När min syster plötsligt säger "vad är det där för djur?", jag kollar bakåt och där står en räv, cirka tre meter bakom ryggen på mig.
Denne hade förmodligen känt lukten av min kanin.
Tyvärr var räven inte alls skygg, trots att jag hytte med en stor spade så sprang den inte iväg, när jag slog spaden mot en lyktstolpe så det skramlade till ordentligt travade den lite halvhjärtat in i skogen dock, tror denna räv togs bort. Vilket är rätt förståeligt då den inte alls var skygg.

Älgko med kalv.
Detta är nog den mest skrämmande händelsen.
Jag var ute och gick på en grusväg i skogen med hund, när det plötsligt rusar fram en kalv framför mig, denne stannar upp och ser på oss- blir märkbart rädd.
Några meter in i skogen står en enorm älgko, här trodde jag verkligen att jag skulle dö.
Men det var en gammal ko som varit med förr, hon brölade åt sin kalv och fortsatte vidare som ingenting, medan kalven lunkade efter.
Trots en rabiat skällande hund som gjorde utfall efter utfall (kopplad dock).

Rävungar:
Jag satt på en liten kulle i skogen för att ta en paus och dricka lite kaffe, när det plötsligt börjar röra sig djur någon meter ner från kullen.
Detta visade sig vara tre rävungar! Jag knäppte fort en bild och smög sedan därifrån, tyvärr finns inte bilden kvar. 
Jag blev orolig för att mamma-räv inte skulle vilja komma tillbaka till sina ungar, men efter några dagar spanade jag mot grytet på håll med kikare och fick då se henne i närheten. 

Tjäder.
Jag var ute i skogen med en nära kompis, när vi plötsligt hör ett skumt ljud inne bland snåren, lät ungefär som en gris. Nyfiket kikar vi efter och det visar sig vara en spelande tjädertupp.
Självklart började då denna uppvakta oss.
Tjädern jagade ut oss ur skogen, följde efter oss och spelade för oss.
Blev läskigt närgången och fällde ut sina vingar och blev mer och mer påträngande.
Jag måttade en liten knuff med min väska på fågeln ihop om att denna skulle ge sig, men nej. 
Det slutade med att vi sprang för våra liv cirka 2 kilometer med en galen tjädertupp efter oss som ömsom sprang, ömsom flög- men slutligen - tack och lov - gav upp.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Taxelina1
2015-03-23 11:58
#1

Tack för många härliga historier😉

Hälsning från en stor djurvänCool

Martin
2015-03-23 22:54
#2

Vid gäddfiske i en sjö utanför Malmö så slog plötsligt en fiskgjuse en gädda cirka 50 meter ut. Flög sedan över mig. Ingen kamera till hands… (vilket jag alltid i princip har efter det).

Berguv och Pilgrimfalk har det blivit i Malmö, trevliga möten dock på avstånd.

Ett starkt minne för många herrans år sedan nu är 4 älgar som travade över ett fält 40-50 meter framför mig utanför Karlskrona när jag gjorde värnplikten. För en Malmöpåg som mig där älgar knappt finns ens i länet (nåja, några finns det men sällsynta) så var det en härlig upplevelse.

Ett vildsvin ett par meter framför bilen i 90 km/h strax söder om Växjö för ett antal år sedan var ett annat möte, inte lika angenämt men det gick bra då vi undvek att träffas…

Ja, det finns fler men detta är några av dem.

mvh Martin

[Juel70]
2015-04-13 07:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag och min hund var ute i ett bostadsområde tidigt på morgonen, när vi plötsligt står öga mot öga med en kronhjortsbock med jättestora och ståtliga horn.  

Till och med hunden är tyst och stilla, jag är tyst och stilla och vi stirrar på varandra ett bra tag utan att flytta på oss. Den kanske stod 5 meter från mig. 

Sen började min hund skälla och den sprang iväg in i skogen. Det var häftigt!

Så här stora horn hade den. (Bild)

TinaNordberg
2015-04-13 10:49
#4

En rävig historia.

Gubben och jag var ute och knallade utmed en bäck, så får jag se en räv alldeles framför oss. Jag tvärstannade och viskade – En räv.

Gubben strax bakom mig. – En bäver.

Det var klart och tydligt en räv, varpå jag viskade med lite större bokstäver – En RÄV.

Gubben som började låta lite irriterad väste med ännu större bokstäver - En BÄVER.

Plötsligt plaskar det till ordentligt till i bäcken, en BÄVER tröttnar på vårt gnabb och dyker. Den hade inte jag sett.

Samtidigt skräms RÄVEN på andra sidan om oss iväg, den hade inte Gubben sett.

Vi borde ha blivit filmade.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Emouse
2015-05-01 14:46
#5

Mjag har sett de flesta djur på nära håll. Älg, harar, rådjur, räv, varg, havsörnar, bäver, hjort, sorkar. Och ett LODJUR med unge (!!) i kikare från ett jakttorn, det häftigaste jag varit med om! Men jag kan berätta om min fars vildsvinshistoria (jag stod i skogen en bit bortom). Han spårade med aussien och plötsligt i sitt arbete stannade hunden upp, blixt stilla. Morrade, reste ragg, kollade sig vilt omkring. Pappa blev ju såklart lite skraj och kollade åt sidorna, ingenting. Sekunderna efter hör han en mörkt, stort, morrande grymt bakom sig. En gigantisk galt som frustade aggressivt. Han ser hur flera svin OMRINGADE honom i en ring och hunden skrek av rädsla och skällde. Jag som står en bit bort i skogen hör ju hunden och tar upp en gren (av rädsla haha) och ropar på pappa medans jag springer fram. När jag kommit fram så hade mina rop skrämt iväg dom. När jag kommer fram står hunden och pappa ihop tryckta med varandra och det är verkligen gigantiska spår i marken. Jag var jätterädd verkligen haha!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

MelodyX
2015-05-03 09:32
#6

Bor ju mitt i skogen, tyvärr lyckas jag aldrig fota större vilt med kameran… I vintras när jag var ute på promenad med barnen kom en varg gående på skogsvägen, den hade inte sett oss utan kom rakt mot oss, vi ställde oss tyst på sidan av skogsvägen, och vargen fortsatte förbi oss utan att ens se oss. Eller så var den så fokuserad att ta sig ner till åkern nedanför vårt hus där den jagade i vintras så han helt enkelt inte brydde sig om oss. Jag vet inte. Grannen har också mött samma varg ett par gånger med sin hund, då har den varit skygg och dragit så jag tror helt enkelt inte att den såg oss den där dagen. Nu har han dock flyttat vidare någonannanstans.

Annons:
[Torpedtass]
2015-05-16 18:56
#7

Träffat många på klappvänligt avstånd men några…

Kronhjort
Hane. Öga mot öga, 1m mellan oss båda, och jag har aldrig känt en djupare kontakt med ett vilt djur som jag då gjorde.

Grävling
50cm mellan oss båda, jag utgjorde inget hot ansåg den så den luktade bara på mina fötter (barfota) och gick iväg.

Älgar med kalv
Omringade av 3 älgar varav en också hade kalv som stod runt mig på en äng med 2-3m avstånd medan jag satt där och beundra dem.

Varg
Ca 4m ifrån en hane som bara stod och titta på mig när jag satt på en sten och sen gick sin väg.

Brunbjörn med ungar
Varit ca 10m ifrån en brunbjörn som gick på en skogsstig som jag gick på, den vände sig snabbt mot mig och inspektera mig varpå jag hukar mig på knä och fäster blicken i backen då gick den vidare.

När jag är i de vilda djurens hemvist så visar jag alltid min djupaste respekt för dem vilket jag tror får de att inte uppfatta mig som ett hot.

indra-bus
2015-06-17 20:57
#8

Jag har ett gäng kajor som jag handmatar. De kommer flygnas när jag o hunden kommer.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Maria
2015-06-18 12:32
#9

Så roligt att läsa om era upplevelser🙂

Jag har en historia (bland många) då jag fick en liten tankeställare om att man kanske ska låta "naturen ha sin gång"😉

Vi bodde i Göteborg i en villa nära Slottsskogen. En dag var det ett himla liv i grannens trädgård bland alla skatorna och även några kråkor.

Alla anföll något som låg på marken och jag klättrade över staketet och fick se en rovfågel ligga platt med vingarna utspridda som en solfjäder på marken och skatorna gjorde riktiga utfall.

Jag försökte då att rädda denna rovfågel och fick ett stadigt tag om "honom". När jag lyfte upp honom så såg jag att han i klorna under sig och sina utbredda vingar hade fångat en skata.

Skatan kom loss och rovfågeln flög iväg men samtidigt kändes det så fel. Jag hade visserligen räddat en skata men samtidigt snuvat en annan fågel på maten….

Jag vet att jag kollade på nätet efteråt och kom fram till att det måste ha varit en duvhök.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Allt oviktigt
2015-07-16 16:28
#10

Bor på landet så har sett rätt mycket djur.

Min logik var dock inte med mig en vinter när jag var ute med en av hundarna (kopplad). Såg vad jag tolkade som ett rådjur som låg ner en bit framför oss och beslutade mig för att stå stilla så att den kunde gå undan i lugn och ro. När den började röra sig tänkte jag att det var ett konstigt rådjur. Det var inget rådjur utan en bäver

Upp till toppen
Annons: