Annons:
Etikett07-faunan-alla-våra-djur
Läst 2029 ggr
martdat
2015-05-16 08:54

Mördarsniglar

Uss vad less jag är på dem. tog nog ett 70 tal bara nu på morgonen och då var jag sent ute. solen hade tittat fram redan.

Funderat på sådana blå pellets att lägga i tomtgränserna eftersom mina grannar inte plockar sina . men osäker på om jag då dödar vinbärssnäckor och andra smådjur. likaså så har jag igelkottar. Någon som vet om jag skadar dem om jag gör det ?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Sehvrin
2015-05-16 20:47
#1

Har ingen aning om vad det är för blå pellets du menar, men skadar de mördarsniglar lär de nog som allra minst även skada andra mollusker, till exempel vinbergssnäckorna.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

martdat
2015-05-17 08:13
#2

blåpelletsen är gift , mördarsniglarna äter det och går o lägger sig och dör.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

AnnaFagerell
2015-06-08 22:01
#3

Vi har myskankor och de tar alla sniglar. Precis allt

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Halvdansken
2015-06-18 14:09
#4

Jag vet inte om de är farliga för igelkottar, men hos oss käkar skatorna det, och de lever och har hälsan. Så jag tror inte att det skadar andra djur än sniglar. Men det gäller ju alla sniglar, tyvärr.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Himmelsblå
2015-06-20 16:07
#5

Pelletsen är järnfosfat i potatismos samt något vattenfast bindemedel. Det dödar alla sniglar som för liksom förstoppning av det. På övriga djur torde det vara järntillskott. Har du järnbrist, käka snigelgift. :)

Det är alltså konstgödning med järn i…

Som barriär mot grannens sniglar funkar det nog inte, sprid det jämnt på tomten tre ggr om året.

Jag har samma bekymmer jag… får väl köpa myskankor.

Halvdansken
2015-06-20 16:22
#6

3 gånger om året? Hur skulle det hjälpa?  3 gånger i veckan, snarare….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Himmelsblå
2015-06-20 17:21
#7

#6… Det kostar ca 200 kr/kg så… men visst, man kan aldrig utrota jag vet… Nu är jag uppe i 1500 döda så långt. Oräknat de som dött av gift. :)

martdat
2015-06-21 08:45
#8

oj jag har 2000 km tomt…

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Halvdansken
2015-06-21 13:13
#9

Vi har 3500 och runtomkring är det åkrar och ängar, så det är hopplöst.
Jag använder ölfällor, pelletsen är för dyra.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Denna kommentar har tagits bort.
martdat
2015-06-28 06:30
#11

ja då mina grannar vägrar plocka elr göra nåt alls å det vore som att kassta pengarna i sjön- :(

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Himmelsblå
2015-06-28 13:48
#12

Jag har med en tomt i den storleksklassen. Den är ett tunnland och ca hälften är bok och ekskog. Så jag är chanslös mot att hålla rent för löv och liknande. Vägdiket är alltid fuktigt och där är blöta dräneringsdiken från skogen… men jag viker inte ner mig.

Nu har jag spridit pelletsen i två omgångar, ca 1 kg varje gång, jag sprider mest där det finns mycket sniglar. Innan jag spred giftet hade jag 100 - 150 sniglar när jag gick mitt varv med spaden.

Jag skall rapportera hur många det blir nästa varv… :)

JonnaCecilia
2015-06-29 12:12
#13

Jag köpte en "snigelpool" åt min morfar som har bekämtpat dessa i åratal. Får se om den funkar, då kan man ju köpa fler och sätta runtom kanske. När vi var små gav morfar oss pengar för att spetta sniglarna, tio öre snigeln eller så, blev rätt mycket pengar för en tioåring en sommarlovsvecka om man snittar 100 sniglar om dagen ;)

Annons:
Himmelsblå
2015-06-29 13:47
#14

80-90 stycken tog jag igår kväll rekordet är över 150. Så jag vet inte… inte helt vetenskapligt uppskattar jag att ca 20 - 30% dör av en omgång gift.

martdat
2015-07-01 08:12
#15

ja alla döda mördarsniglar är bra sniglar så meningslöst är det ju inte.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Tant Grön
2015-07-04 01:17
#16

Ingen som provat nematoder?

Halvdansken
2015-07-04 14:34
#17

Jag har provat nematoder, men där är en del problem med dem.
De kostar en hel del (300 kr till ca 40 kvm) . De kräver fukta för att överleva. De lever bara några dagar om de inte infekterar en annan snigel.

Så man måste planera en hel del. Samla samman levande sniglar. Strö över nematoder. Klippa ihjäl infekterade sniglar. Lägg ut dem lite överallt och hoppas att levande sniglar kommer o käkar på dem innan nematoderna dör.
Alternativt lägga ut gurka med nematoder och hoppas att sniglarna käkar upp dem och sprider det innan gurkan torkar.

Sniglarna fortsätter äta tills de dör (4-5 dagar). Nematoderna kravlar ut i jorden och letar efter en ny snigel, men om det nu är torka, så dör de.

Jag har provat ett år, kanske ska jag försöka igen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: