Annons:
Etikett22-ute-i-naturen
Läst 2656 ggr
Jofiel
10/3/15, 8:13 PM

Finns det någon mer som jag?

Hej

Jag är lite nyfiken på om det finns någon som är lika naturtokig som jag.

Jag älskar skogen och  kan tillbringa  flera timmar där  och bara titta och lyssna, antingen sitter jag  på min ryggsäck eller i ett älgtorn.  Att se ett rådjur som går och betar eller en ekorre som samlar nötter eller en räv som smyger fram eller vad det nu kan vara är väldigt rogivande.  Men ibland är det bara jag och min kaffetermos. Det är tjusningen med naturen. Det går inte att beställa ett rådjur eller en älg. Allt är live och det går inte att se i repris.

När jag berättar detta för mina vänner så skakar dom på huvudet och säger att det är inget normalt beteende. Därför tänke jag att på detta forum kanske det finns någon mer som jag.

Eller??

Annons:
MissClue
10/3/15, 8:26 PM
#1

Jag är likadan! Känns som att min familj tycker jag är konstig när jag berättar om t.ex den röda domherren jag satt och studerade i skogen eller om mitt möte av vesslan jag döpte till "Ture". Som i somras satt jag vid en bäck som går genom morfars gård, efter lång stund dök det upp en mink som badade och höll på. Jag blir uppspelt bara jag tänker på det men när jag berättade det för familjen som var inne i huset var reaktionen typ "jaha oj". ( kan tillägga att jag spenderat varje sommar där i 28 år men bara sett spår av mink, aldrig i action =)Jag vet inte vad det är men man försvinner in i en annan värld när man tillbringar tid i naturen.

I love not man the less, but Nature more…

Honestyisdead
10/3/15, 8:27 PM
#2

Vi är nog fler än du tror. Jag brukar passa på att fiska också :)

Jofiel
10/3/15, 8:33 PM
#3

Härligt! Så glad jag blir.

Du satte verkligen ord på det MissClue "att försvinna in i en annan värld"

Fiska är ju också något som är väldigt rogivande det gör jag ofta :-)

Roonja
10/4/15, 1:49 AM
#4

Jag är likadan och har alltid varit, ända sedan jag var liten. Nu är jag 17 och mina vänner försöker vara coola. De skakar också på huvudet och skräpar själv ner i naturen. :(

Elisabeth A
10/4/15, 6:08 AM
#5

Du är inte ensam! Jag är en obotlig naturmupp ;) och kan spendera timmar i skogen utan egentligt syfte (okej, sommar och höst plockas det väldigt mycket bär och svamp) men övrig tid vandrar jag runt, betraktar. Njuter av tystnad, fågelliv, övriga djur… fascineras av artrikedomen och kan lägga mig på mage för att titta lite närmare på någon intressant mossa eller liknande.

Kul att vi är flera :)

Sehvrin
10/4/15, 9:07 AM
#6

Jag är tyvärr inte likadan, men jag tycker inte att det är nåt konstigt det du gör. Snarare tror jag att fler skulle behöva göra så och bara ta och koppla bort sig från omvärlden då och då (mig själv inkluderad)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
TinaNordberg
10/4/15, 9:20 PM
#7

Du har ett mycket normalt och uppfriskande naturbeteende, fortsätt med det. Många fler människor borde ta vara på naturens helande resurser.

Jag och min gubbe packar ryggsäckarna genast efter frukost, sedan rakt ut i naturen. Kommer hem till kvällen om inget annat tvingar oss hem. När vi var yngre sov vi ibland ute i skogen, ibland under en gran.

Vi har aldrig hört att någon tyckt att vi är galna, du kanske är mycket yngre än vi?

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Jofiel
10/6/15, 7:40 PM
#8

#7 Ja visst är det underbart när man får packa ryggsäcken och bara ge sig ut. På våren brukar jag gå upp tidigt för att se naturen vakna. Men sovit i skogen har jag aldrig gjort men det måste jag nog prova till sommaren.

Det kanske är så att de människor jag träffar är rastlösa av sig och inte kan förstå hur jag har ro att strosa omkring i skogen. Men så ung är jag inte 50+

TinaNordberg
10/6/15, 8:48 PM
#9

Det där med att se naturen vaknar är något jag måste lära mig, är så förbenat morgontrött. 50+ är man väl upp till 60? Ha det gott nu är det bara 5 månader till våren.😃

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[Ruffsetuss]
10/6/15, 9:47 PM
#10

Jag laddar mina batterier genom att andas in naturen . I min skog har jag Rådjur , en Bock o hans sex Hindar som jag ser ibland . Idag var det en liten Ekorre som for upp och ner för en Granstam .😊

Upp till toppen
Annons: