Annons:
Etikett07-faunan-alla-våra-djur
Läst 2145 ggr
Magi-cat
2015-12-02 09:29

Bäver jagas med slagfälla!

Det här är inte riktigt klokt!

Bäver jagas med slagfälla för att de enligt uppgift kan orsaka skada på någon kvarn och damm. Inte att de har orsakat skada, bara att de kan…

Kan inte hembygdsföreningen ta med turisterna på bäversafari också? Det vore en förhöjd upplevelse!
"Här trivs även bävern" låter avgjort bättre för besökande människor än "Här dödar vi bävrar som inkräktar".

http://www.unt.se/uppland/heby/nu-jagas-baver-med-slagfalla-4002064.aspx


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KimE
2015-12-02 10:35
#1

Får man inte bort dem så kommer de att orsaka skador varje år, bävrar kan underminera vägar, järnvägar för miljoner. de är nattaktiva så det kan vara svårt att skjuta de sista i området. Bävern ökar kraftigt i södra sverige så de kommer inte ha så hög attraktionskraft för turister.

sallad
2015-12-02 20:57
#2

Helt ärligt, djur kan inte inkräkta. Såvida de inte är en invasiv art som stör ekosystemet då. Vi människor är de som inkräktar i dessa trakter faktiskt, vi är inte gjorda för detta klimatet, och borde visa lite mer hänsyn till inhemska arter, istället för att skjuta dem på grund av att beståndet inte passar oss och våran girighet.

-Rasmus 🌈

KimE
2015-12-02 22:37
#3

Bävern är inplanterad från norge.

sallad
2015-12-02 23:51
#4

#3 Efter att den svenska stammen blivit utrotad, ja.

-Rasmus 🌈

Magi-cat
2015-12-03 08:05
#5

Precis. Det är människor som inkräktar, som dödar och utrotar, som fäller gammelskog och förgiftar.

Snålt och grymt av hembygdsföreningarna, tycker jag, att döda bävrarna. Att samexistera med dem hade säkert gett mer. dessutom. Jag hade gärna åkt och tittat på bävrar, OCH, kvarn, och jag vet många fler som skulle gillat det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KimE
2015-12-03 08:14
#6

Det är troligtvis länsstyrelsen som står för pengarna att bygga upp kulturminnen och länsstyrelsen som beviljar skyddsjakt det kan kosta nån milion att bygga upp kvarn och damm igen och då kan det behöva göras varje år om det finns bäver där.

Annons:
Magi-cat
2015-12-03 08:28
#7

Tänk så dyrt allting blir om det är ett djur lever sitt naturliga liv! 😐

Att människor dödar och förstör såväl ekosystem som kulturminnen en masse, DET är dyrt i verkligheten. 

Här tas alla tillfällen i akt att skjuta djur, som något slags… uppoffrande renhållningssyssla.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

sallad
2015-12-03 12:51
#8

#7 Precis, tänk om folk brydde sig mer om framtiden, och mindre på sig själva och sin nuvarande plånbok. :)

-Rasmus 🌈

Lisabet
2015-12-20 11:19
#9

Skulle ni tycka likadant om det var era hus som rasade, och ni som skulle betala reparationerna?

Magi-cat
2015-12-20 12:11
#10

#9 Vilka hus har rasat?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

sallad
2015-12-20 20:43
#11

#9 Tänker nog lite längre än att bygga mitt hus vid ett bäverhabitat.

-Rasmus 🌈

Vanja
2016-01-05 15:44
#12

#11 Skulle precis skriva som du. Lika idiotiskt som att släppa hunden lös i ett vargtätt område, blir hunden då dödad så anser jag att det är ägarens fel. Vargen kan inte ta skulden för att bete sig naturligt. 

Vill man inte ha ett trasigt hus så bygger man det inte brevid ett bäverhem, eller om man inte vill ha björn inpå husknuten så får man bygga ett hus längre ner i Sverige. Man får helt enkelt anpassa sig efter djuren, de har redan anpassat sig (med sina liv) tillräckligt efter oss.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Catwoman
2016-01-05 15:45
#13

Måste gå att fixa andra sätt att stoppa åverkan än att avliva djur i naturen

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Annons:
KimE
2016-01-05 15:58
#14

12# konstig inställning ska ni flytta till danmark då björnarna tagit sig längre söderut.

Bävern flyttade nog in efter dammen och kvarnen byggts.

Andra sätt är att gräva bort dammen och hyddan med grävmaskin eller spränga innan vintern.

Lisabet
2016-01-05 15:59
#15

Helt klart att man ska tänka sig för var man bygger, men om man redan har ett hus (sedan lång tid) och bävern vandrar in och bygger en damm?

Vanja
2016-01-05 16:01
#16

#14 Om man aboslut inte vill ha björn inpå husknuten så ja, då får man flytta. Inte skjuta björnen. 

Sen finns de ju de som har ballar och därmed klarar av att bo granne med en björn.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

KimE
2016-01-05 16:18
#17

De flesta björnar kan vara nära utan att visa sig men de som vänjer sig med människor blir ett problem.

Farwuq
2016-03-12 16:35
#18

#14 Några vilda isbjörnar har vi ännu inte siktat här i Skåne; men väl varg, brunbjörn, lo och så förstås en massa svenskar som kommer hit ner.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: