Annons:
Etikett28-övrigt
Läst 4455 ggr
Ninnisa
8/10/18, 8:15 PM

Vad var det för Kolibri-liknande varelse?

Såg tidigare ikväll en oerhört kolibriliknande varelse. Den var ca 5 cm lång och brunaktig.  Den "dök" i mina trumpetliknande blommor med sin näbb som var svart, lång och smal. Likt en kolibri hovrade den vid blommorna och var totalt orädd för mig som stod så nära att jag kunde ha sträckt ut min hand och nuddat vid den. För mig, som har just Kolibrin som min älsklingsfågel,  blev detta nästan lite chockartat. Jag visste inte vad jag skulle tro! =O

Det tog ju ett tag innan jag fick benen att funka för att rusa in efter mobilen, för att kunna föreviga denna oerhört söta lilla fä. Den flög iväg samtidigt, men kom dock tillbaka, när jag stod ute klar med kameran i högsta hugg.  Tyvärr hjälpte ju inte det att stå där med mobilen, då den lilla fintade mig totalt. Den var ju så lik en Kolibri i sina rörelser, oerhört snabb, så jag i mitt nästan förstummade tillstånd fick inga foton. Den flög en kort stund och inspekterade mina övriga blommor för att sedan flyga iväg och jag såg inte den mera. Detta var en upplevelse utöver det vanliga, helt otrolig, grämer mig bara att jag inte fick plåtat den. Vad vad det för "magiskt" jag såg? =) Jag bor i Skaraborg.

Annons:
Magi-cat
8/10/18, 8:23 PM
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[rumelle]
8/10/18, 8:30 PM
#2

Kan de ha varit en större dagsvärmare?

Magi-cat
8/10/18, 8:47 PM
#3

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/10/18, 8:52 PM
#4

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ninnisa
8/10/18, 8:59 PM
#5

Jag känner igen dem på bilderna,  jag har sett sådana tidigare, men aldrig i flygande tillstånd. Visste inte ens att det finns svärmare som beter sig så likt en Kolibri.

Ja, den var söt, detta lever man på  ett tag  😃 Tänk vilka "sötnosar" som finns i vår natur🙂 Tack för snabba svar!

Lussan20
8/10/18, 9:04 PM
#6

Jag har sett en en sommar för länge sedan och blev helt betagen i den lille svärmaren! Då ar de ovanliga i Sverige, men nu med värmen allt vanligare vad jag förstått, söta är de i alla fall! Mvh/WL👍

Annons:
Magi-cat
8/10/18, 9:06 PM
#7

Jag har också sett en för flera år sedan och även jag blev helt betagen! 😍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ninnisa
8/10/18, 9:33 PM
#8

Ja, jag får skylla ifrån mig på att det var därför jag klantade till det med fotandet. 😂Jag blev ju precis till mig 😍 Jag visste ju inte vad jag skulle tro när jag såg den lille. Jag hoppas innerligt att den kunde komma på besök igen och jag denna gången kunde hålla huvudet kallt  😎

Taggeman
8/23/18, 8:27 PM
#9

Det är en större dagsvärmare upplagd på Mina foton #139 .
Helt hopplös att få på bild men ibland lyckas man.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Tant Grön
8/23/18, 8:39 PM
#10

#9 Fantastisk bild du tagit. 😍

Taggeman
8/23/18, 9:00 PM
#11

#10 Tack!

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Upp till toppen
Annons: