Annons:
Etikett01-floran-alla-våra-växter
Läst 753 ggr
tlover
4/24/19, 9:30 AM

Innebär detta att man får plocka?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi såg blåsippor idag och dottern ville absolut plocka. Jag sa att vi ska kolla först om man får. När jag söker så verkar den fridlyst men på ett sätt så att man i Jämtland kan plocka lite. Har jag förstått rätt? https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Djur-och-vaxter/Fridlysta-arter/Fridlysta-blomvaxter/Blasippa

l'm back

Annons:
Lussan20
4/24/19, 9:46 AM
#1

Blåsippan är som regel fridlyst , har inte hört om undantag? Mvh/WL🌺

Honestyisdead
4/24/19, 9:49 AM
#2

Om din ort inte står med gällande plockning så får man plocka, så länge man inte skadar roten.

Taggeman
4/24/19, 9:51 AM
#3

Att plocka några för egen del får jag det till att går i vissa delar av landet.
Men att gräva upp eller försäljning är förbjudet.

"Blåsippa är fridlyst, helt fredad, i Skåne, Hallands, Stockholms och Västerbottens län. Detta gäller även i de delar av Västra Götalands län som tidigare tillhörde Göteborgs- och Bohus län.

I hela landet är det är förbjudet att gräva eller dra upp levande exemplar med rötterna, och att plocka blåsippor för försäljnin"

https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/vaxter/frovaxterfanerogamer/vaxterpavaren/varvaxter/blasippa.5943.html

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Honestyisdead
4/24/19, 9:51 AM
#4

#1 Det är bra att kolla upp regler.

"Det är i hela landet förbjudet att:

  • Gräva eller dra upp exemplar av växten med rötterna.
  • Plocka eller på annat sätt samla in exemplar av växten för försäljning eller andra kommersiella ändamål.

Det är i Hallands, Skåne, Stockholms och Västerbottens län, i Göteborgs, Härryda, Kungälvs, Lysekils, Munkedals, Mölndals, Orusts, Partille, Sotenäs, Stenungsunds, Strömstads, Tanums och Uddevalla kommuner i Västra Götalands län, samt på fastigheterna Håcksnäs 3:1 och Torpa 3:1 i Tranemo kommun i Västra Götalands län förbjudet att:

  • Plocka, gräva upp eller på annat sätt ta bort eller skada exemplar av växten.
  • Ta bort eller skada frön eller andra delar.

Bestämmelserna om fridlysning av blåsippa finns i 8 och 9 §§ artskyddsförordningen."

Martin
5/19/19, 2:45 PM
#5

Som redan konstaterats. Den är fridlyst i hela landet, men på lite olika sätt. På vilka sätt finns redogjort ovan, klistrat från länken i ursprungsinlägget.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: