Annons:
Etikett28-övrigt
Läst 3508 ggr
Tant Grön
2019-05-06 19:42

Hur giftiga är äspingar?

En kompis hittade en massa pyttesmå huggormsungar när hon lyfte på en sak på min kolonilott. När jag var barn så sa dom att äspingarna var mycket giftigare än dom vuxna ormarna. Kan det verkligen vara möjligt? Dom är ju nästan omöjliga att se i gräset så vet knappt om jag vågar rensa där nu. 😮
Sen sa dom också att äspingar kan hoppa upp och hugga. 😮🤦‍♂️

Annons:
Magi-cat
2019-05-06 20:00
#1

😮🤫Brr!

Hittade detta:

"Reaktionen efter ett ormbett har ingenting med ormens storlek att göra. I ungefär hälften av fallen sprutar ormen in gift, i andra hälften inte.

Enligt biologerna på Naturhistoriska riksmuseet har äspingarna, som unga ormar kallas, mindre mängd gift än vuxna individer."

https://www.dt.se/artikel/sa-sanna-ar-sommarens-myter


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

moondancer
2019-05-06 21:12
#2

Dom kan omöjligen hoppa upp och hugga, och de är (precis som #1 skrev) inte giftigare än vuxna. Dom kan däremot vara sämre på att styra hur mkt gift dom doserar vid hugg.

Som regel attackerar inga ormar om dom inte känner sig hotade eller skadade. 

Vill man slippa dessa i sin gräsmatta kan man se till att ha gräset kortklippt där man går och ha skuggiga, steniga partier med mer högväxt gräs på ställen där man inte går.

Ormar ska man vara glad att ha, de håller efter smågnagare så man inte får så stora problem med dom ;)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Tant Grön
2019-05-09 13:35
#3

Tack för svaren. #2 Har väldigt svårt att känna glädje över dom när dom är så tätt inpå och så många. 😮

Upp till toppen
Annons: