Annons:
Etikett01-floran-alla-våra-växter
Läst 1132 ggr
kattöga
2019-06-10 15:53

Sjukdom, kvalster i hägg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet någon här vad vårt träd, som vi tror är hägg, har drabbats av? Och vad vi, i så fall, kan göra åt det?

Trädet upptäckte vi för ett år sedan, det är fortfarande litet. Jag gissar att det började växa fram hösten 2017, då vi grävt och fixat i marken inför ett husbygge.

Trädet är jättefint där det står nu, precis intill en liten "patio-plats" med trädgårdsbord och -stolar, så vi vill helst att trädet får stå kvar och skulle bli ledsna om det är en allvarlig sjukdom den drabbats av och måste tas bort.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
moondancer
2019-06-15 16:12
#1

Troligtvis kvalstret Phyllocoptes eupadi .Trädet borde inte ta skada av det, så du borde inte behöva göra något.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

kattöga
2019-06-24 07:58
#2

#1 Tack Moondancer! Jag la in frågan på Trädgård iFokus också och fick förslaget att det var Gallkvalster. Googlade på Gallkvalster och fick fram information och bilder som stämmer bra.

När jag tittar på ditt förslag, Phyllocoptes eupadi, antar jag att det är det latinska namnet för just Gallkvalster. Bilderna jag fått upp stämmer också bra. 

Skönt att vi trädet troligtvis inte tar skada av det. Förhoppningsvis får trädet vara ifred från dessa kvalster i framtiden!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

moondancer
2019-06-24 16:42
#3

#2 Det är en art av många olika gallkvalster. :)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

kattöga
2019-06-24 16:50
#4

Ja, jag förstod att det finns en mängd olika gallkvalster och att varje (?) gallkvalster söker sig till en speciell trädsort/växtart, som t ex att det kvalster som har flyttat in i vår hägg inte söker sig till andra trädsorter.

Betalar de inte hyra vräker jag dem till hösten! 😃

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: