Annons:
Etikett07-faunan-alla-våra-djur
Läst 804 ggr
Florine
2019-06-15 17:36

Klena myggor i år?

Hej! Jag har tidigare bott i en närförort i Stockholm där man slapp mygg. Men jag åkte ofta ut i skogen där man blev biten av massa mygg. Har alltid varit känslig för myggbett och brukar få bölder som kliar i typ 5 dagar-7 dagar. Nu har vi flyttat till en annan ort i Stockholm och vi bor granne med skog och sjö. Både jag, min man och vår familj som vart på besök har insett att myggbetten vi får här bara kliar några timmar till max en dag. Det blir inga stora bulor och de små "bulorna" försvinner också bara efter typ en dag. Aldrig varit med om något liknande. Det är 100% myggor och inte knott. Min makes svåger är väldigt känslig för bett, mer än mig, och brukar tillochmed äta allergimedicin för att lindra myggbetten ibland. Myggbetten han fick här kliade också bara en dag och sedan var de borta. Hur kommer detta sig? Någon som upplever samma sak? Finna det olika arter av mygg som är "klenare"?

Annons:
moondancer
2019-06-15 18:37
#1

Vi har runt 50-talet svenska stickmyggor, så det låter som att det är en annan art som dominerar där och då.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: