Annons:
Etikett24-svenska-vilda-djur
Läst 475 ggr
Chinesecrestedlover
2020-07-10 11:00

Vilken spindelart kan det ha varit...??

Hej!

Jag har under många år funderat över vad det var för art som jag fick panik över (har spindelfobi) för många år sedan, inte sett sådana varken innan eller efter. 

Bodde då i Sollentuna utanför Stockholm. Jag hade en barnpool (sandlåda?) - en sådan liten, formad som en snäcka (i plast) nedgrävd. Jag hade den som en liten "pool/damm" till en sköldpadda. Hade en stor hage runt och en liten "mini-pool-damm" i form av den där lilla "plastsnäckan". 

På hösten/vintrarna tömde jag ut vattnet och täckte för den med en träskiva. När jag sedan på våren/sommaren skulle göra i ordning för att kunna ha sköldpaddan ute igen och tog bort träskivan så…kryllade det där i av stora (för att vara svenska) spindlar. De var "fågelspindel-liknande" i kroppsformen. Var liksom väldigt grova och alla var mörka/svarta. 

Jag tyckte (fobi…😂) att de var gigantiska…men försöker tänka hur stora de kan ha varit i verkligheten…kanske i alla fall två-tre cm i "leg span" dvs. diagonalt mellan fram/bakben…kanske mer?

De hade inte så långa ben i förhållande till kroppen, utan såg som sagt ut lite som en fågelspindel, med stor och kraftig kropp och kraftiga ben.  

De var mååånga i den där poolen då jag "öppnade upp för året" och det var alltid mardrömmen att behöva ta av träskivan…alla spindlarna gav mig rejält med ångest…men jag har trots fobin alltid varit nyfiken på och intresserad av spindlar så skulle vilja veta vad det kan ha varit för sort. 

Någon som har någon aning om vad det kan ha varit för art? 

Mvh/Chinesecrestedlover 

ps. numera har jag faktiskt (trots fobin) skaffat mig en fågelspindel, en vacker dam vid namn Shelob. Intresse vs. fobi = 1-0, haha😃 ds.

Annons:
Maria
2020-07-10 11:10
#1

Låter som de spindlar vi hade i vår jordkällare när jag var barn och som jag var livrädd för.

Tyvärr har jag ingen susning på vilken sort det kan ha varit.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2020-07-10 11:12
#2

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2020-07-10 13:05
#3

Eller kanske någon vargspindel som också kallas jaktspindel eftersom de inte spinner nät utan jagar sina byten. Där finns ett par lite håriga varianter.
http://krypinaturen.se/spindlar-araneae/vargspindlar-lycosidae/
Vi hittar sådana ute ibland under saker, i redskapsboden mm. På vintern flyttar de gärna in i tvättstugan i källaren, men de är välkomna då de håller undan annan ohyra.

Chinesecrestedlover
2020-07-10 13:14
#4

#1 och #2 Tack för svar, dock tror jag inte att det var sådana. De hade inga markeringar (vad jag kommer ihåg) utan de var enfärgade, mörkt bruna eller svarta. 

#3 Hm…skulle kanske kunna ha varit något sådant…om det finns väldigt mörkt enfärgade varianter. Själva kroppsformen liknar det jag menar i alla fall (åtminstone på vissa av bilderna, de med inte så långa ben). 

Idiotiskt att jag inte (mitt i mitt "ur-freakande"😂) tog bilder på de ehm…" de små liven", det hade ju onekligen gjort sökandet efter rätt art betydligt enklare. Lätt att vara efterklok…suck…

Bilden visar min fina "lilla" Shelob. Denna kroppsformen menar jag typ. men betydligt mindre såklart (även om min lilla dam är långt i från fullvuxen) och mörkt enfärgad. Kanske lite…"sammet" liknande, tror inte att de såg speciellt håriga ut, utan mer liksom släta men inte "skimrande/glansiga" men inte direkt matta heller…vet inte om det "makes any sense" men ändå🤪. 

Liknande kroppsform…men inte riktigt lika stor "rumpa"…min lilla dam har ätit "lite" väl mycket, haha. Bantningsdags :-)

Chinesecrestedlover
2020-07-10 13:35
#5

Min reaktion när jag såg de var liksom "Ahhh…fågelspindlar?!", haha. 

Det var väldigt många på en ganska liten yta ju…så bör inte ha varit en art som är så aggressiv mot andra av samma art, kan jag tänka mig i alla fall. Inga nät vad jag kan komma ihåg förresten, så antar att de "jagade" mer än satt och väntade. 

Förstår ärligt talat inte riktigt vad som lockade de att vara just där? Det var ju ingen jord eller liknande i "poolen" utan det var ju bara plast? Det var ju mörkt (p.g.a. träskivan som ju låg ovanpå) men utan någonstans att gömma sig eller dylikt eftersom det bara var en "kal plastyta". Tycker inte att det borde ha varit sådär vidare bra "jaktmarker"…men…vad vet jag, det kanske ramlade ner en och annan insekt😃

dennas
2020-07-10 13:37
#6

En vanlig husspindel kan faktiskt bli ganska stor…

Annons:
Chinesecrestedlover
2020-07-10 13:40
#7

#6 Jo, men husspindlar vet jag (hua😮…) hur de ser ut och sådana var det inte…tror jag inte i alla fall, de jag sett har i alla fall varit mer "långbenta" och inte haft den kroppen som jag "far efter".

Tant Grön
2020-07-10 14:36
#8

Källarspindlar? 🥶

Chinesecrestedlover
2020-07-10 15:19
#9

#8 Hm…svårt att hitta någon specifik art/bild när jag googlar…men kanske kan vara något sånt? 

Vidriga var de hur som…haha…även om jag försöker vänja mig och ju har min fina Shelob här hemma nu. 

Tycker dock att hon (och andra fågelspindlar) är betydligt finare och mindre äckliga (rent generellt) än ex. husspindlar och liknande.

Tant Grön
2020-07-10 17:56
#10

#9 Vi kallade dom så,  kanske heter de något annat. Dom bodde i alla fall i källaren och var de största spindlar jag sett. Är inte rädd för spindlar, men dom var läskiga.

Chinesecrestedlover
2020-07-10 19:19
#11

#10 Ok, ja verkar finnas rejäla i källare… mina föräldrar har några "mysiga" i källaren, vet dock inte hur de ser ut eftersom jag personligen aldrig sett någon (mamma, som förövrigt också har fobi har dock berättat "skräckhistorier").

Helena1978
2020-08-21 18:21
#12

Det kan inte ha varit Kärrspindlar?  

Tänkte på Korsspindlar,  men de bygger ju nät så de är ju uteslutna.

Upp till toppen
Annons: