Nyckelpigor

Underbara som vanligt irma. Gillade vattendropparna, lite annorlunda.
//Pia
Väldigt fina bilder på nyckelpigor. #4 ser ut att vara en 13-prickig.
Olle

den med vattendropparna var inte lätt att ta,,blött och dessutom började det naturligtvis att blåsa,, det är otroligt att vattdendropparna på små insekter sitter kvar,,
13-prickig..kul att veta,, dom vill helst inte visa huvudet,, inte någon insekt..vänder baken åt kameran,,även nyckelpigorna..

#8 är mycket riktigt en larv av sjuprickig nyckelpiga, som lätt känns igen på sina "svenska" färger. #9 är jag mer tveksam till. Kanske är det en puppa av någon nyckelpiga, men inte den 7-prickiga där puppan har samma färger som larven.
Olle

#10 ok, ser alla larver och puppor av nyckelpiga någorlunda lika ut förutom prickar och färger ?
Tyvärr har jag inte mycket koll på olika nyckelpigors larver och puppor. Jag vet bara hur de ser ut hos den vanliga 7-prickiga.
Olle

Nej, det är inte lätt att lära sig alla nyckelpigor. De flesta har ganska typisk teckning, men den 10-prickiga kan variera ganska mycket. Utifrån boken "Insekter i Europa" (Michael Chinery) tror jag dock att det är 14-prickiga nyckelpigor du har hittat här.
Olle
Håller med #!4det påminner om den 14-prickiga irma. Eligt småkrypsboken:)
Härlig bild åter igen. Måste snart ut jag med känner jag;)
//Pia

Såååå fina bilder irma,,,har inte sett en enda nyckelpiga den här sommaren, konstigt!

ser delvis ut som en ögonfläckig nyckelpiga men dom är större än vanliga och har huvudet i samma färg och prickar,, din är tydligen normal stor,, så det kan vara en 10 eller 14-prickig kanske då.. men dom har inget vitt på huvdet heller..
måste vara en korsning med nått :-) kanske någon annan vet säkert…
Så fina bilder!!

Whoa, Macrobjorsa rocks the world :o)
Var ett tag sedan jag såg dina macrobilder - men du håller fortfarande stilen.
Angående att det är så få nyckelpigor i år beror väl främst på att det inte varit speciellt varmt i år.
Och när man pratar om nyckelpigefoton, måste man nästan även prata om Tammy Bergström och hennes hemsida Imageorama.com.
mvh Martin
Imageorama är en av mina favoriter. Bara älskar hennes bilder. Den ger mig sån oerhörd inspiration även om mina bidler är långt från hennes.
//Pia