Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett28-övrigt
Läst 7175 ggr
Puma77
2

Nyckelpigor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var ute igår o idag, hittade då dessa små vänner.

//Pia

Puma77
0

O denna idag.

Fler som har underbara bilder på dessa små pigor?

//Pia

irma
0

här kommer några bilder på mina pigor,,, dom är så otroligt vackra med sina skarpa färger

irma
0

bild 2

irma
0

och måste bara sätta in denna,,,

Puma77
0

Underbara som vanligt irma. Gillade vattendropparna, lite annorlunda.

//Pia

OlleA
0

Väldigt fina bilder på nyckelpigor. #4 ser ut att vara en 13-prickig.

Olle

irma
0

den med vattendropparna var inte lätt att ta,,blött och dessutom började det naturligtvis att blåsa,, det är otroligt att vattdendropparna på små insekter sitter kvar,,

13-prickig..kul att veta,, dom vill helst inte visa huvudet,, inte någon insekt..vänder baken åt kameran,,även nyckelpigorna..

irma
0

Här en nyckelpige larv (tror jag)

irma
0

och en nyckelpige puppa

OlleA
0

#8 är mycket riktigt en larv av sjuprickig nyckelpiga, som lätt känns igen på sina "svenska" färger. #9 är jag mer tveksam till. Kanske är det en puppa av någon nyckelpiga, men inte den 7-prickiga där puppan har samma färger som larven.

Olle

irma
0

#10 ok, ser alla larver och puppor av nyckelpiga  någorlunda lika ut förutom prickar och färger ?

OlleA
0

Tyvärr har jag inte mycket koll på olika nyckelpigors larver och puppor. Jag vet bara hur de ser ut hos den vanliga 7-prickiga.

Olle

irma
0

#12 ok, ser i min bok Våra insekter att det finns väldigt många olika nyckelpigor, int e lätta att lära sej och att få se alla olika arter som finns. :-)

hittade dessa två idag,,, 10-prickig nyckelpiga om jag ser rätt i min bok,,är så lätt att ha fel då andra arter kan se nästan lika ut..

OlleA
0

Nej, det är inte lätt att lära sig alla nyckelpigor. De flesta har ganska typisk teckning, men den 10-prickiga kan variera ganska mycket. Utifrån boken "Insekter i Europa" (Michael Chinery) tror jag dock att det är 14-prickiga nyckelpigor du har hittat här.

Olle

Puma77
0

Håller med #!4det påminner om den 14-prickiga irma. Eligt småkrypsboken:)

Härlig bild åter igen. Måste snart ut jag med känner jag;)

//Pia

asakall
0

Såååå fina bilder irma,,,har inte sett en enda nyckelpiga den här sommaren, konstigt!

Alberta
0

Den här filuren, är det också en nyckelpiga? Storleken var som en vanlig.

irma
0

ser delvis ut som en ögonfläckig nyckelpiga men dom är större än vanliga och har huvudet i samma färg och prickar,, din är tydligen normal stor,, så det kan vara en 10 eller 14-prickig kanske då.. men dom har inget vitt på huvdet heller..
måste vara en korsning med nått :-) kanske någon annan vet säkert…

[natalie742]
0

det här e min nyckelpigbild

Kattapult
0

Åh! Jag äälskar att ta bilder på nyckelpigor. Så vackra!

Tyvärr liten bild, tagen direkt från hemsidan.

trex
0

Så fina bilder!!

bjorsa
0

Fin nyckelpigsbilder ,fick syn på en idag så jag lägger in en bild jag oxå

mvh/bjorsa

Martin
0

Whoa, Macrobjorsa rocks the world :o)

Var ett tag sedan jag såg dina macrobilder - men du håller fortfarande stilen.

Angående att det är så få nyckelpigor i år beror väl främst på att det inte varit speciellt varmt i år.

Och när man pratar om nyckelpigefoton, måste man nästan även prata om Tammy Bergström och hennes hemsida Imageorama.com.

mvh Martin

Puma77
0

Imageorama är en av mina favoriter. Bara älskar hennes bilder. Den ger mig sån oerhörd inspiration även om mina bidler är långt från hennes.

//Pia