Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etiketter19-fåglar-vilt24-svenska-vilda-djur
Läst 94 ggr
TccT
2026-02-20 15:25
0

Fågelmatning med problem

Vi matar fåglarna på vintern. Har upptäckt att vi får besök på nätterna av en hare som letar mat. En räv har oxå börjat kolla efter ätbart. Men ett och hoppas verkligen inte två problem dykt upp. En björktrast har hittat hit sen två dagar och tycker att INGEN koltrast har rätt till hens matplats😖 Ett lite svårare ev problem är om det vildsvin som vi fick besök av förra natten kommer tillbaka. Då går det ju inte att fortsätta mata fåglarna😢

Sindri
2026-02-20 17:34
0

Jag fick sluta mata fåglarna. En liten råtta dök upp på gården och Anticimex sa att jag måste sluta mata fåglarna annars kommer det fler och fler. Det kommer alltid råttor när man matar fåglar. Ingen idé att bekämpa dem. Jag hängde ut mina matare i en skogsdunge och går och fyller på dem där. Sätter talgbollar i grenklykor också och lägger ut äpplen till koltrastarna. Saknar fåglarna utanför köksfönstret, men har sån avsky för råttor så det fick bli så.
Räven som kommer till er är nog inte ute efter fågelmat utan efter de som äter av fågelmaten.

TccT
2026-02-20 20:36
1

Inte roligt om möss börjar dyka upp.
Kommer räven alldeles efter haren är risken att den blir extramätt på "vår" hare😔 Vi matar i automat och på marken med skalade jordnötter, skalade solrosfrön, smulade talgbollar och larver av svart soldatfluga. Rävar är ju riktiga allätare. Ibland bara snabbkoll men har oxå varit kvar runt 15-20min.

TccT
2026-02-24 13:49
1

Björktrasten har kanske märkt att det är slitsamt att jaga bort andra hela tiden. Nästan som en ny fågel👍
Nattens koll:
1st vildsvin
3st rådjur
1st hare
1st räv
Medans räven, stor och fin, var här kom ett rådjur tillbaka och brydde sig inte om den. Dom bara tittade på varandra och räven fortsatte tugga i sig rester från matningen. Rådjuret bökade runt inte ens 10m ifrån men friskt iofs.

TccT
2026-02-26 13:13
0

Vid köksbordet jag mumsandes på matrester. På marken 6st koltrastar, och björktrasten. I själva björken ett litet gäng småttingar. Plötsligt fick alla fåglarna panik samtidigt nyss. Hinner inte blinka innan en sparvhök snurrar runt björken🫣 Misslyckades men kom tillbaka direkt och satte sig i ett högt träd nån minut.