Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etiketter28-övrigt01-floran-alla-våra-växter
Läst 85 ggr
Magi-cat
0

Svenska landskapslavar

Alla landskap har en egen typisk lav, ungefär som landskapsblomma och landskapsfågel.

En trevlig bok om dessa lavar är "Svenska landskapslavar" av Lars Arvidsson och Svante Hultengren.

Den finns även att låna på bibliotek.

https://www.bokus.com/bok/9789185221073/svenska-landskapslavar/?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Köp Svenska landskapslavar av Lars Arvidsson, Svante Hultengren. Skickas inom 5-8 vardagar. Fri frakt över 249 kr. Välkommen till Bokus bokhandel!
Maria
0

Oj. Jag visste inte att vi hade landskapslavar🙂

/Maria

Staffan
0

Vem är det som utsett vilka landskap som har vilka lavar?

Rådjurstoken
0

Vem som har utsett landskapslavarna vet jag inte. Men boken är betydligt billigare att beställa direkt från oss på Naturcentrum! 😉

https://butik.naturcentrum.se/produkt/svenska-landskapslavar/

En av författarna, Svante Hultengren, är min arbetsledare och en av Sveriges främsta lavexperter. Även Lars Arvidsson känner jag (åtminstone lite) och vet att även han är väldigt duktig på sitt område.

Staffan
0

Frågade Chat GPT:

"Landskapslavarna i Sverige har inte officiellt utsetts av någon statlig myndighet eller organisation. Istället är de resultatet av ett initiativ från privatpersoner med intresse för botanik och naturvård. I boken Svenska landskapslavar (2005) av Lars Arvidsson och Svante Hultengren presenteras 25 lavar som valts ut som representanter för Sveriges landskap. Urvalet baseras på lavarnas utseende, ekologi och ibland deras kulturhistoriska betydelse."

// Staffan

Magi-cat
1

#3 Bra! Jag köpte den faktiskt själv från Naturcentrum, samtidigt med "I Daphnes marker". 🙂

Rådjurstoken
1

#5 👍

Rådjurstoken
1

För den som riktigt vill nörda ner sig i lavarnas värld, kan jag nämna att Svante har en ny lavflora på gång som kommer att bli mycket omfattande. Det har varit mycket jobb med den, men nu är den snart färdig. Jag har fått korrekturläsa den, vilket har tagit sin tid. En bok som rekommenderas!

• Redigerat 2025-05-11 08:59 av Rådjurstoken
Rådjurstoken
1

Idag har jag burit in hela upplagan av den nya lavfloran i vårt förråd, vilket var ett ganska slitsamt jobb. Inom kort kommer den att kunna beställas på vår hemsida! 🙂

Magi-cat
1

#8 Vad roligt! 👍📚