Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etiketter19-fåglar-viltfågelmatningfågelräkning
Läst 74 ggr
Magi-cat
1

Vinterfåglar inpå knuten 2026

Dags att räkna vinterfåglar igen!

"Vinterfåglar inpå knuten (VIK) är en av våra mest populära aktiviteter, kanske för att det är enkelt och roligt att delta. I slutet av januari räknas fåglar vid fågelmatningar över hela landet. De senaste åren har runt 20 000 rapporter kommit in – men vi vill ha ännu fler rapporter!

Du kan välja att räkna dina matgäster när som helst under perioden 23-26 januari 2026, och du rapporterar det högsta antalet du ser samtidigt av samma art."

https://vinterfaglar.se/

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

• Redigerat 2026-01-21 20:49 av Magi-cat
Magi-cat
1

Imorgon (fredag 23/1) räknar vi fåglar igen! 🐦🦅🦆🦉🕊🐣🐥🐧🦢

Magi-cat
1

Nu har resultatet av årets fågelräkning kommit.

Som vanligt kom talgoxe, blåmes, pilfink på platserna 1-3. Årets "uppstickare" blev koltrasten på plats nr 4.
Det var den "högsta" placeringen någonsin

https://www.land.se/djur-natur/2026-ars-fagelrakning-klar-har-ar-topplistan?

Den årliga räkningen ”Vinterfåglar inpå knuten” lockade nästan 20 000 deltagare. Koltrasten blev en riktig raket på årets lista.
Rådjurstoken
2

Alltid roligt att se vilka fåglar det är mest av på matplatserna runtom i Sverige. För ett tag sedan hade vi ett riktigt bra och välbesökt möte i Naturskyddsföreningen, med ett föredrag om fågelmatning och diskussion om vad som är bra och dåligt att ge, vilka fåglar som tycker om vad, vilka myter som finns osv. Jag saknar mycket att kunna mata fåglar och andra djur. Nu är det ett och ett halvt år sedan jag tvingades flytta från huset i skogen där jag hade matplatser för fåglar och rådjur. När ska det dyka upp ett annat ledigt hus i skogen inom rimligt avstånd härifrån??? Jag vill inte bo i en trist lägenhet. 😒

Magi-cat
2

#3 Förstår dig, hoppas det dyker upp något bra så du kan ta upp matningen av rådjur och fåglar igen!

TccT
1

Tredje året nu som jag räknat. Lätt att fastna ändå och bara titta på 🦅🦤 vips har nån timme gått. Riktig action ibland😮
Har upptäckt att en hare oxå kommer varje natt och kollar runt.

Magi-cat
1

#5 Visst är det roligt att följa!

Vi har också en hare som kommer till natten. Vi slänger ut lite lämplig mat till den också. 🙂