Svenskar minst positiva till att skydda sin natur
I Sverige tror vi ofta att vi är stora naturälskare. Men hur är det egentligen? Enligt en studie vill bara 66% av svenskarna att mer natur ska skyddas. I Brasilien är motsvarande siffra 90%.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/svenskar-minst-positiva-till-att-skydda-sin-natur
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Utan att ifrågasätta undersökningen: hur stort var antalet respondenter? Det är lite förvånande med en så förhållandevis lång artikel med tillhörande klipp där man ändå inte uppger sådana basala fakta.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Jag brukar också fundera på hur stort antal som deltar i såna här undersökningar och tänker det krävs rejält många för att få en riktigt bra uppskattning men nu är det en första studie och en fortsättning tycks komma på vad specifika grupper i samhället tycker och det tycker jag är bra om vi får en mer helhet.
Blir ärligt förvånad jag som trodde vi hade betydligt bättre medvetenhet och att folk är mer angelägna och rädda om våran natur sen att Sverige endast skyddar officiellt 15% det känns väldigt lite måste jag säga där måste vi bli långt bättre.
När jag läser om att var åttonde art på planeten riskerar att utrotas det är en stor skrämmande siffra och människan är också en art som kan räknas in så vi behöver bli bättre både jag och du vi alla måste bidra vi kan inte göra allt ensam men tillsammans kan vi åstadkomma betydligt mer än vad vi gör idag ett samspel mellan djur natur och människa.
Vi behöver också påverka politikerna ta dom i örat för dom verkar mer eller mindre ha gett upp både klimat och natur så där behöver vi trycka på få dom att förstå hur viktigt allt är för hela jordens överlevnad inte bara här och nu både djur människor och naturen har en framtid i flera generationer framöver.
Tror det är fel. Tror de har ställt fel frågor och/eller frågat fel personer.
#0 ff Kan man ana ett samband? 🤔
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)