Var är getingarna?
Det brukar alltid finnas massor med getingar här. De älskar att bo på mitt tak osv. Och i vår - försommar var det många här, men nu ser jag inte en jäkel. Vart är de?
Nu när du säger det så har getingarna försvunnit här med 🤔 Dom var här tidigare i vår och vi fick in flera stycken under maj men sedan har dom lyst med sin frånvaro.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Samma här..
Är inte det konstigt? Eller brukar det vara så?
#3 Tycker absolut det är märkligt ,förra året hade vi "problem" med getingar vid huset hela sommaren. Minns det så tydligt då vi målade och blev attackerade hela tiden.
Det har ni faktiskt rätt i det är inte mycket getingar men dom var i full fart i våras.
Enligt Anticimex ska 2022 vara ett getingår, att det skulle bli få getingar för fjärde året i rad bedömer Anticimex som otroligt så vad kan ha hänt vart har dom tagit vägen ? 🤔 en geting hade jag inne igår så några finns men inte ser man dom ofta. Märkligt.
https://www.anticimex.se/nyhetsrum/fler-getingar-i-sommar-getingsakra-huset-under-varen
#5: Det har blåst väldigt mycket så det beror nog på det.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#6 Så kan det så klart vara men vi har ju också haft fint varmt gott väder i alla fall här där jag bor så det har varierat en hel del så absolut kan vädret påverka men ändå känner jag en förvåning att det är så väldigt få getingar när man väntat ett getingår men dom kan dyka upp igen när värmen håller i sig 🐝
#6 Här har det inte blåst särskilt mycket mer än ett par rejäla gånger dom senaste två veckorna. Annars hade varit väldigt lugnt och vi har både humlor och bin annars så märkligt med getingarnas frånvaro är det helt klart..
Nyss såg jag en bamsestor geting flyga runt mitt tak och "kolla"… Vet dock inte vad det var för geting och vad den kollade efter. De vanliga getingarna som bor under mitt tak verkar vara borta… kan någon ätit upp dem?
Jag har faktiskt bara sett en geting på hela våren och sommaren hittils 🤔 Det är faktiskt ovanligt, de brukar vara betydligt fler än så.
Fast jag kan inte påstå att jag är ledsen över detta, snarare tvärt om, då både jag och 2 av barnen är fruktansvärt allergiska.
Men märkligt är det.
Jag klarar inte heller getingstick så bra, skrev ovan någonstans om det… så jag är inte ledsen för att de inte är här längre. Bara tycker det är märkligt. De älskar ju att bo här…
#9 Kanske var bålgeting? Dom ger sig på bland annat andra getingar.
Dom kanske blev sura för något och "stack" 😂
Några har jag sett nu när jag lagt märke till det mera efter den här tråden men många är dom inte däremot mycket humlor medan getingarna tycks lysa med sin frånvaro.
Vi får se mot augusti då brukar dom komma i form och skördetider är en högtid för dom så lockas dom inte fram då så kan man verkligen undra vart dom håller hus men det är inte bara getingarna även bin verkar vara få i år.
2026 Frågan kvarstår: var är dom? Inte för att jag saknar dem direkt, men jag tror inte jag sett en enda geting i år, och bina är också en sällsynthet.
(Såg att bisjukdomen europeisk yngelröta härjar i bisamhällen, vet inte om det har något med saken att göra.)
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#14 Vi har iaf getingar tyvärr blev ett samhälle i garaget där porten går upp och började även in i taket. Helt fel plats alltså😖 Anticimex fick ta hand om det när dom började bli sura på oss😔
Getingar kollar blommorna efter lämpliga offer som inte hinner undan varje dag oxå.
- Redigerat 2026-07-27 08:01 av TccT
Såg 2 st i juni men inga sedan dess. Sydöstra Småland.
- Redigerat 2026-07-27 08:57 av chokladälskare
En var inne hos mig i köket häromdagen men blev vänligt utvisad. 🐝
#17 👍