Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 22-ute-i-naturen
Läst 5216 ggr
irma
1

Röda ägg som ser ut som bär?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår var jag runt på höåkern, dåligt med humlor och andra insekter men däremot så hittade jag dessa "ägg?" som satt på ett aspblad.

Är det ägg? och i så fall VEM har lagt dom där?

Är mycket nyfiken att veta vilken "filur" som varit framme.

Sukram
0

Kan inte säga vilken filur det är men det är en gallbildning av en minerande insekt. Gallbildning innebär att insekter lägger ägg i blad o löv och "infekterar" bladet så det kapslar in angriparen, på det viset får larverna skydd under sin utveckling. Minerar betyder att de gör gångar i bladet. Du ser på bilden de slingrande gångarna som larverna har gjort fram till gallbildningen där de genomgår sin slutgiltiga omvandling till vuxna individer.

Galler orsakas av bland annat mygg, steklar och flugor. Man kan visst se skillnad mellan grupperna på hur gångarna i bladen ser ut, men jag har ingen kunskap på det området.

irma
0

Åh, tack för ditt svar, ska forska lite själv ang. det där nu när jag vet i vilken ände jag ska börja. Mycket intressant att upptäcka i naturen. Och som min son sa en dag: "kunskap är inte tungt att bära" Skrattande

Puma77
2

Hoppas du berättar för oss vad det är när du fått reda på det irma.:))

Visst en del kunskap är riktigt kul medFlört

//Pia

irma
1

Tror det är gallmygga :-) har sökt lite på nätet och i början är "äggen" gröna för att sedan övergå till rött. Sitter oftast på aspblad och då på översidan som på bilden. Skrattande