Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 15-evenemang
Läst 1346 ggr
Hennum
0

Live Earth galan

den fortsätter väl fortfarande men jag undrar vad ni tycker om den.

kommer den göra nytta, kommer den förändra folks syn på klimathotet? är artistena som är med bra förebilder? osv.

själv tvivlar jag lite på att människor kommer bry sig så mycket mer efter det här. inte här i vårt skyddade land sverige iaf. det är inte saker som rör oss helt enkelt, tycker många nog. iaf folk jag pratat med.

/hennum

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

bjorsa
0

Tittade bara små korta stunder och vad som retade mig var att så fort de blev info om vad man kunde göra i usa då drog dom ner ljudet å började svamla om nästa artist men jag vet inte om de var då hela tiden eller bara när jag tittade in .

Förresten ett inslag såg jag och de var om aralsjön och i början lät de ju som om de vore klimatförändringar som låg bakom att aralsjön torkar ut sen på slutet klämde dom in att det var människan som använde vattnet i tillflöden till jordbruk men den infon smög man bara in tyckte jag helst hade man velat kunna säga att de var co2 som orsakat de hela förstår föresten inte varför dom tog med aralsjön då dess urtorkning inte beror på klimatförändringar ? http://www.aralsjon.nu/

mvh/bjorsa

CarlS
0

En del positiva saker händer väl vad det gäller klimatfrågorna men tyvärr tror jag det är som du skriver. Många kommer nog inte att bry sig förrän det står med vatten upp över öronen!

Skåningarna har ju nästan gjort det den senaste veckan så där finns det kanske ett hopp om ett ökat intresse i alla fall…

bjorsa
0

#2 Men Carls om de hade varit torka i skåne nu med rekordvärme så hade man skyllt de på klimatförändringar oxå de får ju inte gå inflation i klimatförändringarnas verkningar eller ?

mvh/bjorsa

Goldie
0

En viss betydelse har det nog, men jag vill innte överdriva den.

Folk går på konsert och tittar på TV för att höra musik. Dom tänker musik, musik ,musik. Sen blandar man i någon attraherande skådespelarar  där focus egentlig är på dom.

Huvudmeddelandet är ju "answer the call" som upprepas , upprepas och  upprepas . "svara på utmaningen"

Den enskilde måste göra det hon/han kan, det hjälper mycket

Huvudaktiviteten blir musik och det är den gruppen av människor man hittar, men är dom dom störste miljösyndarna?????????

Men jag tvekar på at dom stora på miljöstörningar  tittar så mycket mera i den riktningen. Dom har "money"  och "nöje" i blikken

Hadde man använd lika mycket ressursser på at omvända dom stora bolagen så tror jag effekten blev mycket mera at se.

Hade man fått politiker att redusera snakket och hellre handla så skulle det nog bli bättre.

Aralsjön är som ni sejer en helt annan grej och det drar ned trovärde.

Samma med temperaturhöyningen. såväl historisk som statistisk vet man ju att det är svängningar. Ja för nån mill år sedan var det ju tropeklimat i Arktiske strok. ja i folkmunnen har man ju "sju feta och sju magra

Inte sejer man något om solens betydelse . man vet ju att den lämnar ut strålning i pulsar som är mere eller mindre kraftfulla. Betydelsen av detta har man inte svar på.

Mon tro om man inte har ett axiom i läran om fysik som sejer:"

Energi kan göras om , men kan inte försvinna. Tänk så enkelt at lyfter du en kilo så använder du energi, men sänker du den igen så får du energien tilbaka,  fast något går ju till värme då. og är mera kompliserad att få tilbaka

Till mig blir stuntet ensidigt och inte objektivt, och då blir slutsumman =0

Jag kommer inte i håg eksakta tal, men en sak som kass av kylskåp talar ingen om. gaserna av frigolitten i gamla skåp är så  miljöstorande att du kunne köre många 1000 mil med bil för att störa like mycket.  Hört någon politiker lägga vikt på detta . Inte i fall dom sejer nåt om gamla kylskåp så är det för att ta hand om metallen.  

samma skitet fins i gamla husvagnar stora isolerade portar etc.

Hennum
0

nästan synd att lägga så mycket pengar på en sån stor gala. tänk alla flyg folk har tagit fram och tillbaka från konserterna. och det krävs el för att kunna ha så stora högtalare o grejs, jag vet inte hur mycket de drar, men ändå. det skulle kanske varit akustisk musik istället. och små grejer istället överallt. så behöver man inte åka nånstans.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

precis
0

#3 Men det är ju de förväntade klimatreaktionerna: Torrare, hetare men med kraftigare stormar och mer nederbörd när det väl kommer…

Trots att Al Gores och Live Earths syfte och goda vilja var bra, så förändrar nog sånt här bara ett par personer i taget. Och det är ju alltid några "early-adapters" som börjar… och just förmodligen i generationen som nu är 14-35.

Jag hoppas att jag också informerar och förändrar attityden hos en eller två personer i taget… Men jag flyger ingenstans och gör bara av med lite vattenkraftsel på min dator… Inga onödiga resor, limousiner, högtalare, utsläpp eller papperskonsumtion i mina kampanjer :)