Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 22-ute-i-naturen
Läst 13691 ggr
amaira
0

skinnbaggar - bärfisar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I höstas tror jag det var, som det fanns foton på bärfisar här. Mitt minne är inte det bästa, men "någon" och jag skulle visst fota bärfisar i år. Tycker idén är bra, och har redan startat.

Kan vara roligt om vi lyckas få fram art på dem vi fotar också. Många gånger finns det nog enbart latinska (vetenskapliga) namn och inte svenska, men ändå. Vi kanske kan hjälpas åt? Och lära oss samtidigt. (i alla fall behöver jag lära mig Flört)

Först ut får bli en bredkantskinnbagge, släktet Coreidae. Finns 10 arter i Sverige står det i min bok.

bjorsa
0

De var nog jag som babblade på :-)

http://svensknatur.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=5e135f27-8a8f-4779-8932-d10738290495

Och så fort jag får syn på dom så kommer jag att fota å lägga in :-)

Några tips på vart jag finner dom nu?

mvh/bjorsa

amaira
0

I en gräsbevuxen skreva uppe på berget (på marken alltså) fanns det hundratals av den vanliga bärfisen, i förra veckan. Något slags släktkalas med ett flertal pågående bröllop.

Passade på att ta ett släktporträtt på Onkel Hugo.

De vitrandiga antennerna talar om att det är den vanliga bärfisen, Dolycoris baccarum.

amaira
0

Jag tittar också vad som finns på grenarna på olika träd och buskar. Där finner jag en och annan bärfis, och ett och annat småkryp av annat slag också. Blommande krusbärsbuskar är poppis, liksom hägg och körsbär.

Vattnadal
0

Jag ÄLSKAR bärfisar, så fota allt ni kan, gör mig lycklig!

Önskar ibland att de var större, kanske närmare decimetern, och att man kunde ha dem hemma, i ett stort och vackert terrarium, och fick beundra skönheterna varje dag!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

amaira
0

Då blir vi lyckliga tillsammans, Vattnadal. Mina foton är inte alltid särskilt bra, de är snarare identifieringsfoton så jag kan studera dem hemma i lugn och ro.

Här ett par rapsbaggar, en lite mindre variant av "bärfis"/skinnbagge (som en nyckelpiga ungefär) som kan vara skadedjur i raps- rybs-åkrar. (fotad förra veckan)

amaira
0

Och så en typ jag inte vet vilken det är. Någon som kan hjälpa till?? Fotad på marken intill en åker i fredags. Det var massor där de fanns, i ett "naturområde" intill en större grustäkt.

Storlek ungefär som rapsbaggen/som en stor nyckelpiga, men avlångare. Färg svart.

Den var svårfotad, för det var full fart på den hela tiden.

bjorsa
0

#8 De ser ut att vara en Aethus nigritus i alla fall enligt min lilla bok :-)

mvh/bjorsa

amaira
0

#7. Jo, jag har tittat på den. Och det vore roligt om det var den, eftersom den i Svriga endast är sällsynt funnen i Skåne och Blekinge. Och detta är Mälaröarna.

Tyvärr är det nog inte den. Just för att den inte hör hemma här, och detta handlade om hundratals av dem (kanske mer).

Dessutom tillbringar den dagarna nedgrävd på ca en decimeters djup, står det i mina böcker. Och det här var definitivt mitt på dagen.

Zicrona caerula, kanske … ?? Metallfärgad i grönt, blått eller violett. Nog tyckte jag att "mina" var svarta - men jag "tycker" så mycket ibland. Flört

amaira
0

Ännu en typ, funnen i krusbärsbusken. Kolla in de "taggiga axlarna". Tror den heter taggbärfis (har inte kollat än).

bjorsa
0

Fann min första bärfis häromdan en grön bärfis

mvh/bjorsa

Alberta
0

På bokrean i vintras hittade jag en bra bok där det finns skinnbaggar och bärfisar medtagna. Den heter 'småkryp' bestämningsbok för 445 arter av Åke Sandhall, Albert Boniers Förlag. Det är foton på arterna. Rekommenderas!

irma
0

Boken ni nämde har jag, jätte bra men svårt att hitta ibland det man söker :-)

Här kommer min bärfis, bilden är beskuren.

bjorsa
0

Snygg bild Irma å med droppe på skölden som förstorar upp mönstret snyggt

Själv har jag bara insekter i europa å i den finns de oxå lite skinnbaggar .

mvh/bjorsa

irma
0

tack bjorsa,,, helt fantastiskt att den hade en droppe på ryggen, tror det hade regnat tidigare…ibland har man tur.. .-)

amaira
0

Härligt Bjorsa! Tjusig bild!

Verligen läckert med vattendroppen, Irma.

Boken Småkryp tycker jag är bra. Nackdelen är att det bara är ett urval av de vanligaste arterna man finner där. Fördelen är att det ju är de vanligaste arterna man finner i naturen…

OlleA
0

Jättefina bärfisbilder, inte minst Irmas med vattendroppen som förstoringsglas! Mitt bidrag blir två vanliga bärfisar på en maskrosboll.

Olle

irma
0

kul att ni gillar min bild… man har tur ibland..

ang. boken så är det svårt ibland att hitta det man har fotograferat för en del insekter syns så dåligt på bilderna…

Diana_K
0

Fina bilder ni tagit allihopaGlad

bjorsa
0

Här en strimlus

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en bredkantsskinbagge

mvh/bjorsa

amaira
0

Vilket underbart porträtt-foto, Bjorsa!!! En fullträff!

Man ser också hur den håller sitt sugrör infällt i en fåra under kroppen.

Hoppas du ursäktar Bjorsa, att jag tagit din bild och beskurit den lite. Jag tycker att ditt foto är sååå vackert!! Fotat av Bjorsa alltså:

Strimlusen har dykt upp här också nu. I förrgår, i hundratal på hundkäxen. De är vackra. De övervintrar som fullbildade, så de måste ha sovit länge, för jag har inte sett en enda tidigare fast jag kikat efter dem.

bjorsa
0

Tack amaira

Du beskar bilden för att komma närmre sugröret ?

Strimlusen dök upp igår och dom parar sig nu och jag fotade lite idag men sen la batteriet av så har inte kunnat titta på bilderna ännu strimlusen sitter på hundkexen här och de satt ett tiotal på vissa igår men idag fann jag bara några .

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en annan beskärning så att man kommer riktigt nära :-)

Skall se om jag kan få syn på en imorgon och fota den med lite omvända objektiv så att man kommer riktigt nära

mvh/bjorsa

amaira
0

#22 "Du beskar bilden för att komma närmre sugröret ?"

*sluuurp*    Japp!

amaira
0

#23 OJ, WOW!  Vilken skärpa! Och vilken  skönhet, jag blir ju riktigt förälskad! Kyss

bjorsa
0

Skrattande

Kattapult
0

Jasså! Är det strimlus de heter? De små rackarna XD.

Jag fotade massor av sånna då de bombaderade hunkexen här hemma :).

bjorsa
0

#27 fin bild på strimlusen med fin grön bakgrund .

Fotade en parning igår men använde blixt så kanske lite hårt ljus

mvh/bjorsa

Birdiegumman
0

Jättefina bilder allihopa! Man blir grön av avund! :D

Vattnadal
0

Jag var i Leksand på medeltidsmarknad torsdag till söndag. Hade kamrean med, men fotade som vanligt nästan inget. Nu var det inte bara fyllekort från kvällarna, utan några bärfisar jag lyckades få att fastna… Några enstaka blev det på annat oxå, men dessa bärfisar duger att visa upp här, tänkte jag.

Annars vill jag bara säga att jag vill oxå ha strimlusar, gärna 1 dm långa!

MVH Elin

Vattnadal
0

En till blev hyfsat skarp…

MVH Elin

OlleA
0

Fina bilder, Vattnadal! Den sista tror jag är en taggbärfis (Acanthosoma haemorrhoidale).

Olle

irma
0

Måste bara visa denna bild som jag lyckades ta idag,,,ibland har man turen på sin sida :-)

amaira
0

Härligt Vattandal! Jag försöker lära mig de olika arterna, men det är inte så lätt. Finns dessutom inte svenska namn på dem alla. Tvåan tror jag är en Elasmostethus interstinctus. Ettan vet jag inte.

Fantastisk bild (igen) Irma!

OlleA
0

Ja Irma, vilken snygging! Härliga färger och läckert med vingarna uppe!

Olle

Vattnadal
0

Det är 2:an jag stöter på mest här hemma. Skulle vilja ha massor av de snygga stimlusarna!

MVH Elin

irma
0

#34 #35 tack, man blir vild av glädje när man lyckas fånga dom men vingarna uppe, även  om man ser på deras kroppspråk att dom ska till och flyga så hinner man inte med då dom liksom startar från stående och direkt i luften.. :-) skinnbaggar - bärfisar är otroligt vackra…

asakall
0

Inte så insatt i vad dom heter…men grön är den, och dom stormtrivs bland utblommande maskrosor, dock ingen strimmig snygging i sikte! Spännande att det finns så många olika…Inte satt dom stilla heller! Den här blev någorlunda bra.

asakall
0

Någon som vet namnet på "min" bärfis? Hittar den inte just någonstans?

irma
0

grön stinkfly eller björkskinnbagge,,hittar inte den i boken med exakt dom färgerna,, har själv en massa bilder på just den du har..hittar dessutom ägg lite överallt,,, på blad..dock ej på björk som björkskinnbaggen burkar lägga sina… hoppas någon annan har riktiga svaret på vad den heter..
En bild på äggen i senare skede..dom är gröna från början..

asakall
0

Oj vilka rackarns små ägg…visst är det roligt att också veta namnen på dom små olika krypen…tack Irma!

irma
0

det är mycket intressant att veta vad man fotograferar för något, många gånger är det svårt att vara 100 % säker då en del liknar varandra tycker man, men ett tränat öga ser det små detaljerna som kan skilja två stycken åt. Jag håller koll på "mina" bärfis ägg och hoppas komma precis när dom ska till att kläckas… (om det heter så i insektsvärlden)
Har hitta många små bärfis bebisar, väldigt svåra att fotografera då dom är så himla små.

oldwolfie
0

först  en blomfluga framifrån har ni sett  hur  söt  den är,,klicka  på bilden o skrolla  så  kommer ni  till  en  skinnbagge framifrån fotad  så  kanske de inte går o säga vem  han är

ett  par kryp till  finns  där  också livet är  underbart  just nu  för  oss  krypfotograferGlad

härliga  bilder  måste jag säga  åt  er  alla

irma
0

lyckades att fota en relativt nyfödd bärfis bäbis,, måste ju vara det med den markeringen på ryggen… eller vad tror ni att det är?

Sukram
0

#44 Stämmer bra det är en "larv" eller nymf av grön bärfis. Skinnbaggar har ofullständig förvandling från ägg till fullvuxen. Så de ser ut som små vuxna medans de växer, men nymferna har inte fullt utvecklade vingar.

irma
0

#45 åh, tack för infon. Ska hålla koll på denna och se om det blir fler av dom. Dom är i rabatten på ett blad till våririsen. Sen har jag hittat liknande ägg men dom är aprikos/rosa till färgen, är det också bärfis eller vad?

[Maria-Gerbiler]
0

En perfekt tråd för en som har fobi för bärfisar. När jag såg första bilden skrek jag till, men till sist lyckades jag kolla igenom alla era bilder. Jag försöker få bort min fobi och det är ganska svårt.

irma
0

#47 jag har spindelfobi,,har skrämt slag på min familj hur många gånger som helst då jag skrikit så dom tror att jag höll på dö…. men jag fotar spindlar för fullt,,, min fobi har blivit bättre men kan fortfarande absolut inte tänka mej att en på mej,, men fasiken heller att fobin det ska få hindra mej att fota dom,,, men ofast blir bilderna oskarpa då jag är på helspänn och inte vågar var riktigt nära,,men jag närmar mej,,

Sen att få bort en fobi är jätte svårt, men att du kan se på bilderna är ett stort framsteg.. :-) bra jobbat

amaira
0

Det är bärfiskläckningstid ute i naturen nu. Stöter på de små "högarna" med nykläckta småbebisar lite varstans.

Dessa fotade jag igår, intill de tomma äggskalen som de nu krypit ut ur. Vet inte vilken art de tillhör.

amaira
0

OlleA
0

Härliga bilder på de små "bebisarna" på väg ut i livet! Glad

Olle

asakall
0

Mycket spännande,,,kul att få se äggkläckningen! Fina bilder amaira!

Åsa

irma
0

fina bilder..toppen… ska försöka få såna jag med,,men de som kläckts här har det bara varit en som kommit ut… :-)

amaira
0

Det är inte så svårt att fota "kläckningen". De sitter kvar länge i hög runt äggskalen, kanske flera dagar? Och bärfisägg finner man nästan överallt, en liten samling på ca 12 st ägg som ser ut att ha ett lock, lätta att känna igen. Fast "locken" syns ibland enbart på foton i datorn (eller så är det jag som inte har mina glasögon).

Dessa ägg fotade jag idag. Överraskningen kom när jag tittade på dem i datorn. Har ingen aning om vilken bärfis det är som har sådana här fina "taggar" i krans omkring sitt "lock".

irma
0

#54 häftiga ägg det där… kul att se…
Vad har du för kamera? du får så klara och fina bilder?

amaira
0

Jag har en "vanlig" digitalkamera, lite dyrare variant, utgådd numera. Nikon coolpix 995.

Jag är van att fota med den, så jag vet hur jag ska bära mig åt, men den har definitivt brister! Främst så är den ljuskrävande. I alltför molningt väder, eller skymningsljus, kan jag glömma att få bra bilder.

Det är också ganska svårt att få rätt skärpa på macrobilder, och egentligen skulle jag vilja ha systemkamera-skärpe-bilder. Jag är inte helt nöjd med skärpan, än mindre med skärpedjupet.

Men jag tänker inte byta till systemkamera, eller någon annan kamera heller. För denna min kamera har en stor fördel som saknas hos fleratalet andra: jag kan vrida på kamerahuset!

Dvs jag kan fortfarande titta på monitorn, även om jag satt kameran under en svamp och vridit linsen så den riktas underifrån och upp. Förstår du hur jag menar?

Det är ovärderligt, för då kan jag fota från vinklar som jag aldrig i livet skulle kunna annars. Se t.ex. bilden i #2, den kryper ju på marken.

irma
0

#56 jag kan vrida på skärmen på min Canon Powershot S2 is så jag kan ta någorlunda bilder på insekter m.m. underifrån… jag älskar min kamera men funderar på att byta till S5:an som precis har släppts..
var in på cyberphoto och läste om din kamera och såg en bild av den.. förstår helt fullt att du inte vill byta kamera… häftig kamera där du kan vrida på kamerahuset.. trodde inte såna fanns.. :-)

hittade en nikon coolpix S10 som också har ett vridbart kamerahus, kostar 2 690:- på cyberphoto,, 6 miljoner pixlar..men närgräns på 4 cm…

BitteS
0

Trodde jag var ensam om att fota bärfisar (Skinnbaggar). Fick stå ut med många kommentarer förra sommaren när jag jagade dem här hemma i trädgården. Denna sitter på en utblommad Pion.

irma
0

#58 nä, du är inte ensam om att jaga bärfisar :-) förstår att du fått kommentarer… lika här med,,, dotra skäms när jag står på knä i gräset,, men nu gör hon likadant sen hon fick en ny kamera Skrattande
jag "jagar" det mesta i insektsväg,,bara det rör sej så är jag där med kameran,

fin bild,,, bärfisarna/stinkfly är väldigt fotovänliga, samarbetar gärna med en,,

tog en bild på en otroligt vacker bärfis häromdagen,, den har så fina färger… har inte kört någon efterbehandling på denna bild, den är endast beskuren… tyvärr var denna bärfis inte samarbetsvillig så jag fick endast bild bakifrån,,vilken den hade dom finaste färgerna,,hade velat haft en från sidan också..men nästa gång kanske….
i alla fall så gillar jag bilden helskarpt med de vackra färgerna
eller vad tycker ni?

amaira
0

Välkommen hit, och välkommen "in i gänget" BitteS!!!

amaira
0

Irma, vad fin den är din bärfis bakifrån. Ser du de breda axlarna? Som taggar, och så heter den också taggbärfis.

Scrolla ner till ca mitten på denna sida, så finner du den:

http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=5004

Och Bitte, jag tror du har fotat larven av en sköldbärfis! Titta i länken ovan, alldeles ovanför "Irmas"  taggbärfis. En sköldbärfis har jag aldrig sett.

irma
0

#61 OJ,,, det var som sjutton,,tyckte väl att den såg lite annorlunda ut… häftigt! :-) tack amaira för infon… du är en klippa…

BitteS
0

Tack amaira för namnuppgiften. Kul att veta vad för kryp man haft i nattsärkenFlört. Jag har spart länken ovan som favorit. Det ska bli intressant att kolla lite närmare på den sidan.

oldwolfie
0

amaira
0

Hej Oldwolfie! Du tycks ha fått taggbärfisen framifrån. Skrattande

irma
0

#64 Grattis till att ha fått den framifrån… min taggis var så himla skygg, den vände baken åt mej och traskade raskt iväg längre in i syrenhäcken… .. hm… måste gå och kolla om den finns kvar någonstans där nere… :-)

oldwolfie
0

ja  amaira  jag  tycker de e  kul  o  få   porträttbilder  av  dom

o  visst  är  dom spaciga  som  varelser  från yttre  rymden

jag älskar att  fota  dom  o  alla  andra insekter

o  jag älskar att se  alla  era  bilder  på  dom

fast   jag gillar inte lukten av bärfis,,,e de bara  jag  som inte gillar den

BitteS
0

Tänk bara när man är ute och plockar blåbär. Man tänker njuta av ett bär och stoppar det i munnen. DÅ FINNS DEN DÄR!!! Smaken och lukten av BÄRFIS! URRRRRK!!! Då är de roligar att se på.

bjorsa
0

Fick se en liten nykläckt grön bärfis å de var ett helt gäng av dom å kanske 2-3 mm stora å roliga var dom för dom for åt alla håll men de var väl jag som skrämde dom :-)

mvh/bjorsa

irma
0

#69… inte får du skrämma bebisarna.. Cool,,, snygg bild.. riktigt nära kom du.. söta är dom… tror inte jag känt deras lukt någon gång…

irma
0

en linsbärfis,, en mycket livlig liten varesle som inte kunde vara stilla. Linsen är ett populärt ställe för småkrypen att krypa upp på. Kul för man får se hur undersidan av krypen ser ut.

OlleA
0

Är detta detsamma som linslus? Flört

Kul bild!

Olle

amaira
0

Sicken linslus, haha.

Har ett par "nya" bärfisar som jag ska leta reda på namn åt, när jag hinner ägna mig ordentligt åt småkrypen igen.

Här en snygg blyertsgrå sak med taggar på axlarna.

amaira
0

Och så en som går mer i ljust olivgrönt.

amaira
0

Och så bidrar jag också med en larv av den gröna bärfisen, bara för att de är så vansinnigt söta med sina "knappar" på ryggen. Kyss

Hawknestgrove
0

Hihi, den här sidan "gives me the creeps"! Bokstavligt talat! Ni är så duktiga på att fota dessa suspekta varelser! För mig är alla djur under 5 cm och med fler ben än 4 suspekta!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

irma
0

#72 japp…samma som linslus :-)

fina bilder amaira den i grått har jag inte sett här,, mycket läcker måste jag säga..

#76 Skrattande

Puma77
0

Var ute idag o fick mitt första kort på lus.

//Pia

Sukram
0

#73 undrar om vi inte har fotat samma art eller åtminstone närstående arter i samma släkte ? Om man ser på taggarna på halsskölden så är de inte rakt utstående utan breda och lite böjda, tillskillnad mot andra arter som har smalare o raka taggar. Jag bestämde min till Pentatoma rufipes.

BitteS
0

Va lustigt #79.

Jag var ute i skogen för några dagar sedan. Fick då se myrorna släpa runt på denna….. Jag lånade den ett tag för att fota den. Den var ju ej levande längre och myrorna sprang ju på ändå. När jag var klar lade jag ner den på myrstigen igen och vips var det myror där och fortsatte transporten hem, till stacken förmodar jag.

irma
0

hm,.kan inte jag också få hitta såna där läckra bärfisar,,,hittade en taggbärfis förut..och nu en dag hittade jag en till..MEN dom är ju så himla skygga och blyga.. vågar liksom inte stanna och se efter vad jag är för en…

Men igår hittade jag ett grönt stinkfly,,,och se på denna bilden hur duktiga dom är på att klamra sej fast,,
Den hänger i endast bakbenen,,,den ville faktiskt över till lilla mej,, nåja,,till kamera linsen då,, den såg väl nått intressant i den,, (sej själv)

irma
0

och här får vi nu veta hur ett grönt stinkfly ser under magen,,Och vi får även se vart dom gör av sin "nål" eller "snabel" eller "sugrör" vilket som,,när den inte används,,

Så ni förstår kanske att den lyckades ta sej över från hängande och till min lins…. där ser man

Sukram
0

Förra året hade vi jättemycket bärfisar hemma som trivdes i värmen. I år har det varit betydligt färre men så hittade jag en liten nymf (larv) idag av någon sort som jag är osäker på?

Tycker skinnbaggar är väldigt charmiga små kryp med sina starka färger o mönster. Vad jag har förstått så är det väldgit dåligt med kunskap om just skinnbaggars larver, de är nästan aldrig avbildade eller beskrivna i böcker. Eftersom de är så olika de vuxna djuren ibland så kan de vara knepiga att artbestämma nymfer. Jättebra med en sån här bildtråd då jag vet att vissa följer utvecklingen från ägg till vuxen individ.

irma
0

#83 Den var urtjusig, vilka färger den har. Snyggt taget.

Vi har en massa bärfisar här i år, haft bärfisägg över allt, på gardinen i badrummet, på blomblad på köksbordet, på min nytvättade tröja, bärfis ägg på flera perlargonblad ute på altanen, hittar dom överallt. Cool

hittade i kväll en massa små små ägg på gardinen ute på altanen, en massa ägg, mindre än bärfisägg, men kan ju vara det fast en annan sort/art.
Ska ta bilder i morgon när det bra ljus så återkommer jag med den i morgon.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.