Jaha, då börjar vi väl snart?
En månad ungefär kvar till pyrschen. Nån som skall ut och sitta och slåss med myggen? Vi har en gammal grå bock som går här, han är INTE snäll mot den växande skogen. Så har vi tur, så inleder vi jakten med den.Inte för hornens skull, de kan gott skogsmössen få, men lilla Esther vill ha rådjurskött. När är morkullan lovlig, förresten? Har vi kvar den första juli, eller är det ändrat? i och för sig, så struntar jag i den meningslösa fågeln, inget att äta i alla fall.Mitt ena frys pajade för två veckor sedan, väldigt kul. Panikflytt av allt till en frys. Sambon skulle vara glad att han inte fick äta lingonsylt i två veckor, för lingon var i princip det enda jag kom åt….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Får man fråga bara vad pyrschen är för något ? Är inte insatt alls i jakt därav frågan .
mvh/bjorsa
Bjorsa, jag är inte hundra på stavningen, men det är jakten på hornbärande rådjur. Alltså bockar. Den börjar i slutet på augusti. Alltså får man INTE skjuta honor eller ungar. Du får inte heller jaga med hund. Så du får endast sitta på pass. Det är väldigt noga att detta efterföljs. Personligen så bryr jag mig inte, är inte så väldigt förtjust i rådjurskött synnerligen inte brusntbock. Men som sagt, vi har en liten kisse i familjen som är allergiker(fiskprotein) så hon uppskattar vilt.

Ok rådjursjakt då vet jag å jag tror jag sett sådana förr om åren dvs en å annan gubbe sittandes på stol ute i skogen med bössan å jag har tänkt att de var väldans tidig älgjakt :-)
mvh/bjorsa

Tycker det är synd att det är tillåtet att jaga morkullor,,,denna fina underbara fågel, häruppe (jämtland) tycker jag att den minskat i antal, har bara sett den ett par ggr den här sommaren. När dom kommer flygande i kvällskymningen med sitt speciella läte, då njuter jag av sommaren, jag älskar verkligen den här fågeln. Är ju gift med en "älgjägare" och det är väl lite som det "tveeggade svärdet" jag tycker mycket om djur, och gillar att vara ute i skog och mark, men för mig räcker det att jaga med kameran. Däremot skulle jag aldrig kunna "döda" ett djur! Men visst,,,lite dubbelmoral är det ju, eftersom jag både är med på älgjakt, och äter köttet med stort välbehag, det är jag väl medveten om! Även att viltet måste hållas efter i skogen,,,eftersom vi också är skogägare. Men jakt bara för "jagandets" skull har jag svårt för. Fåglar är det ju inte mycket att äta på, så dom tycker jag gott kunde få vara i fred. Åtminstone vad det gäller mindre fågel som morkulla.

Det här med bockjakt eller revirbock som jag kallar det, är kanske inget som faller mig i smaken presis. Men det är ett utmärkt till fälle o inventera det vilda på marken. Men det är inte sakt utan jag går ut med gamla Bettan så hon blir skogsvan, det kan komma både grävling o räv o kanske om man har tur mårdhund. Seda är risken för eftersök stor på Bock eftersom det kommer mycke jaktgäster från grannländer, inte på mina marker men på andra marker, som vill få in snabba pengar på kortidsjakten. #4 Håller med dej om morkullerna, det har varit ont om dem här i mina trakter, men vist är det roligt att höra deras knarrande läte. Jag är även glad åt att tjädern har ökat också, o även orren. Nore Jägare

Morkullan är lovlig från 21 agusti- 30noveber.Samma tid har gräsand o kricka o bläsand alfågel sjöorre knipa storskrak. Sen har vi vildsvin som är lovliga året runt o minken med. bockjakten börgar den 16-8 endas hornbärande djur. # 1 I stället för krångliga ord kör jag med svenska, smyg o vakjakt.
#4 jag har en i huset som inte tycker om jakt heller men köttet gillar hon, och hon hjälper gärna till när det är styckning på gång. HIHIHI. Nu när ni går ut på vakjakten kolla om skjutgatorna är rena o säkra, det brukar vara bra med en liten såg o grensax för det lär man behöva. NORE Jägare
Tack Nore för datumen! Nä, vi struntar i kormullorna. Vi har bra treck här ovanför huset varje kväll, men mycket skrik och lite ull, sa han som klippte grisen….Meningslöst kött. Sen ska ju fåglarna hänga med klödd och allt enligt vad de vise säger, så nej tack för mig…. Men Nore, inte är alla vildsvin lovliga året om? Så du menar, att man får skjuta bort mammor från bebbar? Här uppe, så var det en häromdagen, som var så sulten, så han har skrutit över att han skjutit 11 stycken….Kan ge mig den på, att han säljer….För inte kan man knö ner 11 svin i boxen?dessutom, så kan man ju bara äta dem, som är under året. Så nu ska "matbordet" flyttas! Personligen så anser jag, att vilt är det mest miljövänliga och mest humana kött som finns. Sedan så kallar jag mig med stolthet köttjägare. men når frysen är full, då är den full. Behövs inte mer då.

#7 Sugga med årskultingar är fredade, men kultingar från i fjol är lovliga o galtar. Svar på sulten, det är många som skryter med vilka jägare de är o hur många villebråd som nerlagda på jaktsäsång. Har de då en ny bössa av senaste modell, då måste det skrytas lite om hur mycke de skjutit med denna förträffliga bössa. De kan ha hur fin bössa som helst om det är skit bakom stocken, för den delen har jag infört i mitt lag att de skall erlagt godkänt i skytteprov minst silver innan jakten varge år. Alkotest kan förekomma helt plötsligt under jaktdagen, skulle det vara så att de blir ertappade med alkohol på morron blir det drevkedja för dem under resterande jaktåret. Det du tog upp med försäljning av viltkött, det tycker jag är fel, är man jägare o vill ge bort en bit det är ok, men att gå till skogs för att käna pengar då försvinner tjusningen tror jag. Men som sakt kommer det en trevlig person som inte är jägare o fråga om en bit kött, så vist tusan kan han få en bit. Men man skall inte sälja skinnet förän björnen är skuten som en känd politiker sa. Jag kommer ta upp lite om kötthantering o hygien vid kommande inlägg. NORE Jägare
Ja, jag resonerar så med. Ger gärna bort en bit i stället för att komma med en blomma.eller byter…. Nu bytte vi med ett frysskåp och ett rådjur någon gång under säsongen….Här är det inga som dricker alls under jakten. Har vi däemot fått, så brukar sambon och jag dela på en vinare när alla åkt hem efter att vi är klara med älgen och den hänger på plats i garaget.. vi har ju med oss sambons sonson på jakten, så då bör man verkligen inte föregå med dåliga exempel och dra in sprit. dessutom så kör alla bil utom vi. Bra att du kör det där med hygien längre fram! den biten brukar jag få hamra in hos karlarna på ett ganska grovt sätt. jag brukar säga till dem, att jag inte vill ha DNA från deras genitalier på mitt kött…. Då fattar de galoppen och tvättar snabbt händerna….

#9 Det kan vara lite klurit att kunna tvätta händer o så när man är i skogen, men i slaktboden fins det vatten o tvål o dessutom engångshanskar, ( har en bekant som arbetar inom vården) det är smidigt att ha med sej sådana i ryggsäcken o de är sterila när man börjar med kötthantering. Det är inte bara händer som skall vara rena, utan även verktygen också o runt om i slaktboden. Det kan hända att man får skjuta på morron o har tänkt sig en längre jaktdag, särskilt nu i agusti på bocken är det vanligt, har jag då skjutit på morron brukar jag ta hela djuret o sänka i en bäck som rinner genom jaktmarken utan att ta ur det, pälsen är steril ända tills vi varit där o rotat om. Nu när det är så här varmt är det ett eldorado för spyflugor o andra insäckter, pluss att man håller borta nötskrikan från djuret. När man sen går hem lyfter man upp råbocken ren från festingar o flugor, strax innan hem transporten tar jag ur djuret o lägger det i bilen hem till kylen där det skall hänga o möra, ( kylen är ett gammalt kylskåp från en skola som jag försett med ventilaskon o galjar för att hänga på) Ja så gör jag, det fins säkert andra ideer o de kan vara lika bra. Om ni skjuter vildsvin, så måste ni trikintesta detta kött, kostar 225kr på slakteriet, o det är värt det för att veta att köttet är känligt som mäniskoföda. Det var lite om hygien, men det fins massor att skriva om. NORE jägare.
Tack för de goda råden. Ja, jag brukar också se till att det finns handskar att tillgå, vi har inte rinnande varmt vatten ute i garaget, men vi fikar alltid först och sen får alla tvätta händerna inne. sen går jag ut med en spann hett vatten och alla får var sin liten handduk. Och f*n ta den som inte tvättar sig! Ja, det är därför vi undviker att skjuta bock på smygjakten. det är för varmt. Men har en viltsäck om det skulle behövas. den behöver man även på vintern, småfåglarna pickar gärna på innerfileerna. Vi har en kille, som är biolog i vårt lag och han har fått kunskap och instruktioner om vad han behöver av vet som han känner och hur man testar för eventuella trikiner. men vi vill inte skjuta nassarna än! de är för få!

#11 Du behöver inte skjuta nassarna, du kan nöja dej med en nasse. Har varit ut o tittat på passen o konstaterat att slyn växer jäkligt fort, så det blir att röja odentligt vid passen. Sprang på riktigt svampställe, men det var fler som tyckte om den platsen, råbocken hadde varit där o spralat om o fäjat hornen. Sen blir det att spika ihop jakttornet, för det fins folk som roar sig med att såga sönder dem o vandalisera dem. Mitt i bråthögen satt det en folder fastsatt, det som var på pränt där var ganska dålig andledning för att riva ner mitt torn. Om nu tornet varit dåligt o någon gått upp o ramlat ner, då hadde det varit jägarens fel fast det satt en skylt att beträda tornet sker på egen risk, men den skylten var inte kvar så det var tydligen stöldbejärlig. Vi bygger våra torn för att få säkra skott o inte för nöjet att snikra för det kan vi göra på bekvämare ställen. Pratade med grannlaget, de hadde fått foderbord sönderslaget o utspritt med spik o plåt över skogen, det är väl samma kräk som var o försökte störa jakten i fjol. O det var ricktigt bra, de stötte djuren till oss så jaktkvoten var avklarad på ett kick. Vi kom till slaktboden på morron o fick se att det var skrivit mördare på väggen, så vi gick jäkligt försiktigt fram, men det fans ingen där
Nore
Nore, hur dumma får folk vara? Om de tänkte efter i det stora perspektivet, så är ju vilt det mest miljövänliga man kan äta!