Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett22-ute-i-naturen
Läst 3597 ggr
nizzy
0

Galet stor fluga.

Jag satt hemma i mitt vardagsrum i Katrineholm och hörde ett fruktansvärt brummande. Jag trodde en helikopter var på väg att landa i trädgården men insåg hur dumt det skulle vara. Dessutom var ljudet mycket närmre.
Det började också dunsa från taket som att någon hoppade på övervåningen. Samtidigt med varje duns försvann brummandet kort. Jag tände lampen och såg den största fluga jag någonsin sett. Jag lyckades med fjärrkontrollen slå den mot väggen hårt.
Den föll till golvet, men levde och var inte mosad.

Den hade en gulsvart stjärt men ingen gadd. En lång snabel med en liten plutt längst ut. Flugan var ca 4 cm lång, 1,5 cm bred och lika tjock.
Vad var det för något?? Har sökt på internet och i böcker, frågat alla jag känner men inget påminer om den jag såg.

Känner någon igen den, vet vad det är och kan berätta om den snälla skicka ett mail till:

nils_offer@hotmail.com

mvh // Nisse Sjögren

asakall
0

vore kul å se hur den ser ut då? kanske en bild,,,vore bra Glad

asakall
0

Hmmm, var ett tag sedan det var 1:a april,,,

Sukram
0

Jag är ingen flugkännare alls men spontant låter det inte som en fluga?! Finns det så stora flugor över huvudtaget ? och med lång snabel, det är väl inte så fluglikt de har väl korta mundelar??

Kan du ha tagit fel på någon annan insekt. Finns fluglika svärmare (fjärilar). Sugsnabel låter mer fjärilslikt än fluglikt.

irma
1

jag tror att det är en stor hornstekel,

bjorsa
0

Här finns de bilder på stor hornstekeln som Irma tipsar om å storleken passar ju http://sef.nu/landskapsinsekter/fotomapp/f_gigas.htm

mvh/bjorsa

asakall
0

Trodde först att det var ett skämt,,,för den lät såå verklig på ngt sätt,,,ber om ursäkt för det, har kikat på hornstekeln nu, det låter ju som att det kan vara en sådan. Mvh Åsa Generad