Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett22-ute-i-naturen
Läst 6860 ggr
Coturnix
1

Snäckornas sommar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Ett par snäckor som tycks gynnas av sommarens regn. En snäcktråd önskas. Alla sorters snäckor kan bli roliga att se på bild och läsa fakta om!

amaira
0

Oh en sån fin bild du fått på vinbergssnäckorna!

Snäckorär jättefina, de är min trädgårds smycken (dvs bland annat de, även skalbaggar, fjärilar, osv). Kommer gärna med snäckbilder i den här tråden så småningom, och tittar gärna på era. Älskar snäckor Kyss.

Coturnix
0

prövar att lägga in ett skal

amaira
0

Då tar jag och sätter in en snigelpojke…

trex
0

Kan inte arten,men enliten snäcka.

amaira
0

#4 De är fina de där. Trädgårdssnäcka är arten.

Kattapult
0

:)

amaira
0

"Nå, kommer det några fler bilder på såna som mig? Jag sitter ju här på första parkett och väntar."

amaira
0

Ja, här är han och hon som väntar:

Sniglar och snäckor är ju hermafroditer, så denna "filur" är både kvinna och man samtidigt. Ja, och så är hon (och han) en trädgårdssnäcka också.

amaira
1

Detta är också en trädgårdssnäcka trots sin helt annorlunda färg och teckning.

Trädgårdssnäckorna är gula eller brunvitrandiga. Vackra, smäckra, fina, gör ingen skada i trädgården, är bara trädgårdsjuveler, som fjärilarna är.

Man skiljer dem från de lite större parksnäckorna på att "läppen" (se pil) är vit/ljus.

amaira
0

Liksom trädgårdssnäckorna är parksnäckorna mycket variabla i färg och teckning. De kan också vara gula och brunrandiga, samt beiga. Men de har alltid brun läpp (jämför denna med bilden ovan) och så är de liiite större och kraftigare som fullvuxen.

De är också vackra juveler.

amaira
0

Trädgårdssnäcka igen.

amaira
0

Parksnäcka.

amaira
0

Vinbergssnäcka störd i äggläggningsbestyr.

De gräver ner sig i jorden och lägger sina ägg i en grop i marken.

amaira
0

En delikatess. Doppas tretton sekunder i kokande vatten och saltas lätt. (OBS skojar!!!)

Ägg från vinbergssnäcka.

amaira
0

Linssnäckan känns igen på sin "skarpa kant" som gör den linsformad. Den är mindre än trädgårdssnäckan.

amaira
0

"Tackar så mycket för visningen."

Coturnix
0

amaira! Nu blev det en riktig fart på snäckorna! Forsätt allihop! Linssnäckan har jag aldrig sett förut! Va Kul!

trex
0

Roligt med artbeskrivning +bild.Jättefint.

irma
0

otroligt vilka bilder… kul med all info också..gilllar sniglar,, alltså inte att äta,,bara titta..tycker dom är så häftiga..

är detta en trädgårds snigel då?

irma
0

hittade en till bild

amaira
0

Vad bra att du fotat lundsnäckan, Irma, så den också kommer med i presentationen. Vilka läckra bilder, den går på en spegel, eller hur? Den idén måste jag ta efter.

Jag fotar ibland mina möss på en spegel, då ser man även undersidan och det kan bli väldigt gulliga kort. Men att fota andra "små filurer", insekter och snäckor och sånt på en spegel har jag aldrig tänkt på.

Med den fläckiga lundsnäckan (som du fotat) har vi fått med alla storsnäckorna: Vinbergssnäxkan som ärklart störst, park- och lundsnäcka som är mindre men fortfarande ganska "stora", den trevliga trädgårdssnäckan (min stora favorit) som bara är aningens mindre än lund- och park-snäckorna.

Sedan är det bara de mindre snäckorna kvar. Småsnäckor på högst 10 mm finns det ganska gott om och jag kan dem inte alls.

Det är svårt (så gott som omöjligt) att få tag i bra/exakt snäckinformation. Om någon har något tips så skriv det gärna här!

Den spräckliga lundsnäckan är inte svår att skilja på, som park- och trädgårdssnäckorna kan vara. Denna är klart brunspräcklig, med en enda lite mörkare rand mitt på skalet. Inte särskilt variabel, endast i nyanserna i så fall. Själva kroppen är helt mörk.

amaira
0

Såhär stor är en fullvuxen lundsnäcka. Skrattande

Vinbergssnäckorna kan förresten bli upp till 25 år! Det är väl inte illa minsann. Det tar flera år innan de är fullvuxna och innan de är könsmogna.

Hur gamla de andra snäckorna kan bli vet jag inte.

OlleA
0

Fina bilder och intressant information, Amaira. Irmas lundsnäcka på spegeln var också rolig. Nyss har det kommit ut en "Svensk landmolluskatlas" av Henrik Waldén, som vi på Naturcentrum har varit lite inblandade i. Den innehåller utbredningskartor för alla Sveriges snäckor och sniglar, men tyvärr inga bilder.

Olle

BitteS
0

"23  Kan du tala om titeln på boken och ev ISBN:nr. Vill kolla upp vad det är för bok. Var kan man köpa den??  Tack på förhand.

OlleA
0

Titel: Svensk landmolluskatlas.

ISBN: 91-85221-12-0

Var man kan köpa boken vet jag inte, men du kan kontakta oss på Naturcentrum i nästa vecka när mina chefer är tillbaka från sin semester.

http://www.naturcentrum.se/

Det är alltså INTE någon bestämningsbok för att känna igen olika snäckor och sniglar. Varken bilder eller artbeskrivningar finns. Däremot synonymer och utbredningskartor för alla svenska arter.

Olle

irma
0

kul att ni gillade bilden med spegeln Cool

hittad några fler snigelbilder,,

irma
0

en till

irma
0

och till slut den sista

CarlS
0

Jättevackra snigelbilder! Canonbilder! :)

//CarlS

BitteS
0

#25 Tack för upplysningarna. Får se om jag kommer till skott. Synd att det inte är bilder.

Har själv varit på snigeljakt och fångade några. Denna tror jag inte varit med här förut. Ganska liten, dryga centimetern lång.

BitteS
0

Familjeträff???

BitteS
0

Är jag inte framme snart?