Liten filur igen
Du är fenomenal på att finna olika "filurer" irma!
Grön sak! (Ej att förväxla md grönsak) 
Hoppas någon här inne kan "filura" ut vad filuren är för något!
//CarlS

tack :-) jag förstår inte hur jag får syn på alla… är en uppsjö av små filurer i naturen..eller så är det bara här hos mej 

Sen jag har sett alla dina filurer på bild så har de även börjat dyka upp hos mig.

#3 vad bra :-) man har nog varit bra blind före innan man började fota de små

Så är det nog. Jag har också ändrat tankesätt, att istället för "usch ett kryp - slå ihjäl" har jag de senaste fem åren tänkt "en sån lustig krabat, undrar vad det är- släpp ut"

är nog så att man liksom blir "kompis" med sina modeller… :-)

Jag börjar misstänka att den där lilla filuren är en Strit av något slag.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Haha, så vackra bilder! Min inställning till småkryp är att jag är skeptiker. vill dem inte illa egentligen, jo, Getingar, dem älskar jag att ha ihjäl med den elektriska smällaren. Men alla varelser med fler ben än 4 och som är mindre än 5 cm är det något skumt med. Fast spindlarna får gärna bo hos oss, de tar flugor.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Stod och fotade lite blommor idag då denna strit filur helt plötsligt bara fanns där på en blomsjälk, tyvärr hoppade den iväg innan jag hann byta fotovinkel, blev inte så skrapt men man ser väl någorlunda hur den ser ut i alla fall.
Den största stritfilur som jag sett, den har vingar och är lite guldglänsande.

helt klart en skinnbagge ,,, och bärfis tycker jag att det ser ut som. :-)
#10 håller med #11 en skinnbagge och kanske en "bärfis". Bärfisar är ett vardagligt namn på den vanliga bärfisen och de släkten som är närstående och har ett liknande utseende. Dit hör de större skinnbaggarna som man ofta ser i trädgårdar och ute i naturen. De tillhör familjen som heter Pentatomidae, efter latinska ordet penta=5. De har de gemensamt i den familjen att de har 5 antennleder, många andra skinnbaggar har bara 4. Det är en bra karaktär att kolla på om man ska artbestämma skinnbaggar.

Jaså, minsann,,, där ser man
så roligt att ni kan så mycket och delar med er av kunskapen! Det finns så många arter av allt,,,tyckte den såg så smal ut runt huvudet, motför dom skinnbaggar jag hittills har sett!
Jodå, en "bärfis" är det allt. Marcus har förklarat allt så bra här ovan.
Det finns många oliak arter bärfisar, och det kan vara ganska stor skillnad på hur de ser ut. Var gränsen går mellan "bärfisar" och andra skinnbaggar, ja det beror nog på om de har stinkkörtlar eller inte, tror jag.
Denna är också en ganska smalhuvad variant.

man lär sej så mycket här och i böckerna jag har. Fick igår boken landskaps insekter som jag beställde häromdagen från Entomologiska föreningen. En fin bok med bra fakta. Helt klart värd pengarna.
#14 nja egentligen så slarvade jag lite för jag tittade inte i boken före jag skrev. Enligt Insekter en fälthandbok, så skriver de att familjen Pentatomidae utgör tillsammans med de 3 föregående familjerna det vi i dagligt tal kallar "bärfisar". Dvs familjerna Acanthosomatidae taggbärfisar, Cydnidae tornbensskinnbaggar och Scutellaridae sköldskinnbaggar. Men det är i familjen Pentatomidae som vi hittar de arter som på svenska heter bärfis som vanlig bärfis, grön bärfis och rödbent bärfis mfl.
Gemensamt för de sista med det "typiska" ytseendet är at tde är relativt stora, har rundare kropp och en skutell som är stor och når nästan bakkroppens spets.

#16 Hi hi, var sitter "skutell" någonstans på bärfisarna?
#17 någon sa en gång att; biologi måste vara läran om att hitta på konstiga ord för allting. Det ligger nog lite i det, men ska man beskriva den enorma mångfald som finns av liv så måste man tyvärr använda liten främmande ord ibland. Men jag skulle ju ha förklarat det.
Skutell är den trekantiga, kilformade delen som är mellan täckvingarna på en skinnbagge. vingarna täcker inte hela bakkroppen och för att bakkroppens övre segment inte ska vara blottade så finns skutellen där. Den varierar i storlek mellan olika släkten och är hos vissa ganska stor och utdragen så den nästan når ända bak till bakkroppens spets.
Hos skalbaggar finns oxå en skutell men den är ofta mycket mindre och inte alltid lika trekantig som hos skinnbaggar. skalbaggarnas vingar överlappar inte som de gör hos skinnbaggar uta nde har ofta en rak "sömn" där vingkanterna möts och skutellen sitter uppe vid leden mellan vingarna och är sällan utdragen.

intressant hur naturen fixar till ömtåliga ställen. tack för intressant info. :-)

#18 Aha. Måste söka på skinnbagge här i forumet och se hur deser ut uppe på ryggen. Kul att få lära sig något nytt om de små djuren.
irma du förser oss med många fina foton som man kan granska närmare.

#20 tack :-) tycker det är kul att se de små riktigt nära, många gånger blir man så förvånad hur naturen har format utseendet hos de minsta, hur deras skydd mot rovdjur t ex, med färg för att varna att dom är farliga eller smakar illa :-)
aha… intressant.. texten går att läsa..

#21 Vilken tur att du förtydligade . Jag hade nämligen "placerat" skutellen längs ut på bakdelen, hi hi. Hoppade över ditt "ÖVRE segment". Så fel det kan bli. Det kanske är lite svårt för fisen att flyga med en sådan balast längst bak??? Nu vet jag i alla fall var den sitter och hur den ser ut. Tack och bock!
En sak som fascinerar mig, är att alla djur med ytterst smala ben, typ spindlar, flugor och myggor kan ha någon form av "blodcirkulation" i dessa extremt smala extremiteter. Eller de kanske inte har ett blodomlopp som vi.
Tänk alla änder som ligger bland isflaken och guppar. Vad har de för tillsats eftersom deras ben inte fryser? Inbyggt glykol kanske? Lite konstiga funderingar, men men frågar man inte så får man inga svar. Här verkar det ju finnas svar på det mesta.
#23 leddjurens blodomlopp vågar jag inte riktgit svara på nu hur det är konstruerat, då måste jag ta fram zoologiböckerna först innan jag ger mig in på det. Annars lär det bli fel. Frågan är o mde behöver så värst mkt blodomlopp för syre till musklerna transporterar de väl inte genom blod ändå? Syre tas upp genom trakéer (tunna rör) som bildar ett system i kroppen och sen tas nog syret upp direkt av cellerna???? Men det var några år sedan jag läste detta som sagt….
Fåglarnas cirkulation i benen är oxå något utöver det vanliga som man har fått lära sig. De har på något sätt "värmeväxlare" i benen att varmt blod som går ned i benen går i kärl som inte ligger nära de kärl där kallt blod går på retur för att inte kylas ned på vägen till fötterna. Har för mig det är nåt sånt att de kan hålla maximalt med varmt blod i fötterna o benen sen går det i kringelkrokar på vägen upp mpt hjärtat så att värmen hinner avgå nere i benen så bara avkylt blod går på retur.

Klart att vår skapare tänkt på allt. Det är bara vi människor som måste få saker och ting förklarat för oss. Alla andra djurarter förlitar sig på dess medfödda instinkt. Och klarar sig oftast med det utom när "vi" kommer i dess väg.

#28. Åh, jag tycker de där är så söta!!! Riktiga raningar som smälter mitt hjärta. 
Tror - men är inte säker - att det blir en bredkantad skinnbagge av den, när den är färdigvuxen. Bredkantad skinnbagge har jag för mig är första bilden jag har i tråden Bärfisar.

#29 jo bredkantad skinnbagge kan nog stämma, denna var lite större än den jag fotade tidigare, Men jag tror inte att dom har några vingar,,inte ännu i alla fall, kanske med tiden.
jag gillar stritar, dom är så häftiga..

Gud så söt, det var ett fint foto. Gillar ansiktsuttrycket. 

visst är dom söta,, den här var inte så rädd utan satt kvar bra länge, oftast så hoppar dom iväg så fort att man knappt hinner blinka :-)