Låt planeten andas ut!
från Peter Northon i
Alternativbyn
Den 1 februari 2007 mellan 19:55 - 20:00 är det tänkt att vi
människor ska låta planeten andas ut ett ögonblick.
Idén är att stänga av alla energikonsumerande verksamhet mellan
19:55 - 20:00 den 1 februari 2007.
Därmed genomförs det första kollektiva försöket, av jordens
befolkning, i att spara energi.
Förslaget kommer av Planet Alliance - där en mängd
miljöorganisationer ingår - och sammanträffar med IPCCs utkommande
rapport om klimatförändringar.
Mängder av människor i massor av länder har redan fått detta email
och kommer att delta.
Och det enda Du behöver göra är att stänga av all
energikonsumerande verksamhet i ditt hus/lägenhet under 5 minuter
(19:55 - 20:00 den 1 Feb).
Självklart kan du låta energin vara avstängd längre…
Besparingen förväntas bli enorm om detta sker i en stor
utsträckning och vår jord kommer att tacka oss…
M.V.Hälsningar
Din Planet
PS: Skicka vidare till dina vänner….så blir vi Flera…

Jättebra, jag har satt ut detta på iller också och hoppas att många efterföljer detta.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Skall jag vara ärlig så kommer jag inte att göra det här då jag tror att syfte är något annat än att spara energi för om de vore att vi skulle spara 5 min energi så kunde man ju få välja själv tidpunkt men nu vill man ju att alla skall slå av å på samtidigt och då i hopp om att de hela brakar ihop så jag avstår fast kanske dom inte tänkt så kanske är de bara min konspiratoriska hjärna som spökar som vanligt :-)
mvh/bjorsa
Här är en liten kompletterande länk bjorsa. Vi får väl se om det "brakar" ihop. :)
Tanken är nog att visa att vi (människorna på vår planet) kan om vi vill!
//CarlS

Tack för länken carls å de e väl bara jag som nojjat till det för inte vill väl dom att de skall gå på tok ?vilket de inte heller lär göra
Jag får väl glo ut över obyggden å se om några bönder släcker ned tråkig som jag är för om jag fimpar strömmen i 5 min så har jag sånt efterarbete att jag har inte lust :-( Jag kan kanske hålla andan istället :-))
mvh/bjorsa
Vi tänkte använda huvudströmbrytaren och fimpa ner hela huset.
Hoppas det kommer någon form av efterföljningsrapport från elkraftverken! Hur mycket vi sparade här i Sverige till exempel. Skulle vara kul att få veta…:)
//CarlS
Ja jag ska också använda huvudströmbrytaren:)
Tanken är säkert god men jag tänker inte delta. Jag bor i hyreslägenhet och har ingen lust att försöka förklara för hyresvärden varför saker och ting har brakat ihop här. ;-)
Jag tänker delta:))

Här hände inget dom få lampor man ser lös vidare men såklart jag ser ju bara 3 grannar å vi bonnläppar är ju lite konservativa :-) Hur gick de hos er släcktes det ner hos era grannar ?
mvh/bjorsa
# 9 Nix det var bara becksvart hos mig:)

#10 Kanske bara bönder där oxå :-) Man får väl ta en titt på nyheterna å se hur de gick spännande som expriment sett.
mvh/bjorsa
Fick med min brorsa på fimpningen :) Här var det bara svart i vårat hus,hos grannarna lös det som det brukar.
det var nog bara jag som släckte ner i mina gävle-kvarter, men det blev längre än 1 timme o kortare än 2. Väldigt skönt att sitta i tystnad och läsa en bok (Orhan Pamuk - Snö) i stearinljus… (hela natten var allt av också, men det räknas liksom inte)
Eiffeltornet slocknade!
Uppslutningen runt manifestationen "Låt planeten andas ut" i Frankrike var god. Man släckte till och med ner Eiffeltornet.
I Sverige var uppslutningen tydligen mindre god. Här i min egen by syntes inte många nedsläckta hus och likadant var det i hela riket.
Antingen har meddelandet inte nått fram till Svenskarna eller rycker man bara åt axlarna åt det.
Jag vägrar tro det sistnämnda. Men det kommer säkert fler manifestationer för vi står inför mänsklighetens största utmaning inför en inte alltför avlägsen framtid. Om våra barnbarnsbarn inte ska stå med vatten upp över öronen måste vi ta klimathoten på allvar.
Domens dag närmar sig…
//CarlS
Är det nån av er som tar ett par timmar eller kväll helt utan el då o då? nån mer än jag som också minskat ett par procent på tv & datoranvändandet och andra maskiner?
jag funderar på att helt inofficiellt utlysa en ny sån här dag eller kväll. varför inte första april, och kanske också första maj?
är det nån mer som vill hjälpa till att vara med?
Det enda du behöver göra är att stänga av så mycket el du kan i allt ifrån 1 timme på kvällen till att ha det av hela dagen/dygnet. och sprida info till släkt & bekanta & så många som möjligt?
Tänk på att inte stänga av kyl eller frys, eftersom de drar lite mer el sen när man knäpper på dom igen.
Ett tips som gör att de inte drar el i onödan: avfrosta, rengör listerna kring dörren o se till att de sluter tätt.
För att få ner kylens elkonsumtion enormt mycket i det kortare perspektivet så kan du tina fryst mat, som du ändå ska ha dagen efter, eller isbitsbrickan. ;)
Min elförbrukning i februari månad var i snitt 3,5kWh per dygn. :D
Jag tycker att såna här projekt är roliga och intressanta. Inte för att de kanske gör nån pytteliten nytta i själva miljön, utan för att det är kul att visa att många kan göra en liten skillnad om de går ihop och visar att det går att förändra saker.
Så hur har det gått?
är det nån som brytt sig om att stänga av en massa apparater lite då och då?
Nu är det ju enkelt, för man kan läsa böcker i dagsljuset nästan fram till niotiden på kvällen.
Jag går o lägger mig lite tidigare varje kväll för att vakna lite tidigare.
det är ju så härligt med det svenska morgonljuset på somrarna.
Solen går nu upp före 5, men så tidig är inte jag, än.

oj, de stängde av eiffeltornet oxå, det var rätt kul må ja säja.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan