Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett22-ute-i-naturen
Läst 3155 ggr
Hawknestgrove
0

pollinering....

Att våra små bin är viktiga för frukt, bär och raps vet vi alla. Nu frågar jag, dem som vet,hur är det med de övriga sädesslagen? Behöver korn, havre, vete och råg pollineras?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

BitteS
0

Ja det tror jag. Bönderna får väl inte spruta sina åkrar vissa tider för att insekterna tar skada. Så jag antar att det är för att de håller till ibland sädesstråna. Såg ett program, från usa tror jag att det var. Där har de sådant problem med minskade bisamhällen att de hyr bin som fraktas runt på bilar till olika platser för att göra sitt jobb. Det är skrämmande när man tänker på det.

Det kanske slutar med att vi själva får "porra" med växterna. Min sambo sprang runt och penslade i äppelblommen i trädgården när han ympat på en massa nya sorters äpple och päron på våra fruktträd. Då såg man verkligen vad bin och humlor gör för nytta.

Sukram
0

Nja… insekter ska vi vara rädda om men de flesta gräs är väl ändå vindpollinerade?! Behövs inga insekter för att pollinera alla ax på sädesfälten.

BitteS
0

Ok, då har jag missuppfattat det hela. Sorry! Då klarar sig säden ändå då. Men de behövs ändå. Läste i veckan att det blir färre och färre biodlare häromkring i alla fall. I Östervåla fanns det nu bara två kvar efter fjolårets härjningar av det där viruset? som härjar på bina. Kommer inte ihåg vad det heter(Varr….nånting). De som håller på med biodling har väl det mest som bisyssla och dör samhällena ut så kostar det väl massor att starta om igen. Förmodar att vinsterna på honungen inte är så jättestor.

Sukram
0

Ett sätt att se om en växt är pollinerad av insekter/fåglar/djur eller om det är vindpollinerade är att kika på blommorna. De som behöver besök av en pollinatör skyltar ofta med att de finns, genom att ha stora och färggranna kronblad så de syns på avstånd och/eller ge någon belöning till pollinatören genom att locka med nektar eller god doft som lockar till sig besökare.

Ser man på vindpollinerade växter som gräs och vissa träd så finns det inga vackra blommor och inte heller någon doft. Gräsblommorna är så förenklade så de har eg inga kronblad utan är bara ståndare och pistill skyddade av enkla agnar.

Hawknestgrove
0

Jättetack1 då vet jag.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hennum
0

mamma och hennes kompis var biodlare innan. men fick sluta pga kvalster som förstörde allt har ja för mej. men deras honung var den godaste som finns :) det blev för dyrt helt enkelt.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan