Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett22-ute-i-naturen
Läst 3423 ggr
KarolinaNowak
0

Hussvala(?)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag lyckades jag rädda en fågelunge som hade ramlat ner från sitt bo (mellan vårt hus och tak). Jag gav lite lite brödsmulor som mat, därefter la jag upp den i ett träd i närheten. Anledningen till detta är att den inte skulle klara sig på marken i vårt område, då det finns många katter, hundar och människor som jag vet inte skulle låta den vara. Jag gick tillbaka efter en timme eller två för att kolla läget. Den satt kvar i trädet och jag matade den lite till. Därefter var den full av liv, och jag kände att det var dags att test flyga. Så jag kastade upp den och den flög sin väg (det var gräsmatta under, ifall den inte skulle klara det). Trots att den kanske inte överlever, så har jag gjort allt jag kan. Måste tillägga att mamman var kvar i boet och inte gjorde någonting, jag avaktade en lång stund.

Men jag är dock inte säker på vad det är för fågel? Någon som vet?

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

KarolinaNowak
0

Hittade precis tornseglare på internet när jag sökte efter olika typer av svalor, kanske kan kan det vara en sådan?

Varma Hälsningar

Martin
0

Enligt fågelguiden skulle det mycket väl kunna vara tornseglare. Bygger bon i ventiler, sprickor i väggar eller dylikt, under vågade takpannor osv.

Juvenil (dvs unge) svartare grundfärg än de vuxna, ljus panna och tygel (vita fjäderbräm), vitare strupfläck samt fint vitkantade vingtäckare.

Nu ser man inte hela din fågel, men vingarna är "skära-formade" och tornseglarna flyger ofta med svalor och förväxlas ofta med dessa, men är något större.

Dock är jag inte så bra på ungar, så vågar inte säga något (samt har dålig koll på tornseglare och svalor överlag.

Får hoppas den klarar sig!

mvh Martin

AndersG
0

Nog är det en Tornseglare.
Vet inte om det är så klokt att ge bröd.
Den lever uteslutande på insekter och kan knappast tillgodogöra sig brödet.
Ungarna kan t o m falla in i en sorts dvala om föräldrarna dragit iväg från kyla och regn ett par dar.
Så dom kan klara sig utan mat ett tag.
Men det var av kärlek som brödet kom fram förstår vi ju.
Det var ett bra initsiativ att kasta upp den.

Var nog så enkelt att den inte kunde starta från marken.
Dom har stora problem med att starta från marken.
Dras liv är i pricip ständigt i luften där dom också vilar.
Tornseglaren bygger sällan egna bo.
Hur ser boet ut och hur ligger det. Hur högt. Ser du det.
Vore kul att veta.
Här uppe i mina skogar bor dom rätt högt i torra träd där håligheter finns. För att kunna kasta sig ut i luften från boet och dra iväg.
Mvh/-Anders

KarolinaNowak
0

Oj, det om brödet visste jag inte, tack för all information. Jag fångade även en insekt till den (en liten fluga), visste inte riktigt vad dem åt. Jag var väldigt glad när den flög sin väg, efter kastet. Var lite orolig innan, vågade inte riktigt. Jag bor i ett radhus, och den hade sitt bo precis under taket (precis ovanför mitt fönster), lite svårt att förklara. Men det är ca 5m från marken, skulle jag gissa. Jag kan ialf se upp till den. Nu vet jag inte om den överlever ensam, vet inte riktigt hur deras mamma fostrar dem. Men jag får hoppas på det bästa.

Vad ska man göra vid en sådan situation, när en fågelunge ramlat ur sitt bo? Kan vara bra att veta, eftersom det är rätt vanligt. Har hittat många döda fågelungar på marken här i närheten.

Tack åter igen för din information.

Varma Hälsningar

AndersG
0

Just en tornseglare även om den är vuxen så har den stora problem att starta från marken. Så du gjorde helt rätt som kastade upp den.
Det räddade troligen dess liv. Dom där hittar sin mat i luften.
Men man bör nog egentligen fråga någon fågelkännare vad man ska göra beroende på vilken fågel det är.
I dag finns många ställen på nätet där man snabbt får veta vilken fågel det är och vad man ska göra. Fotsidan.se är en site där många kunniga fågelfotografer häckar. Eller fråga någon ornitologisk förening som har forum.
En del fåglungar matas sedan dom lämnat boet även om dom inte flyger. Så det kan vara dumt "lägga" sig i om det inte behövs.
Tornsvalan däremot hade varit dödsdömd om du inte kastat upp den.
Tror att du fått en liten lysande stjärna i tornseglarnas himmel.
Mvh/-Anders

amaira
0

Ja det var klokt gjort av dig K.Nowak. Och en helt bedårande bild på fågelungen.