Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett21-jakt
Läst 5154 ggr
Achatina
0

Räv

Denna tråd lämpar sig antagligen inte för denna forumkategori men moderatorer får gärna flytta på den om de vill. Hur som helst så bor jag på landet tillsammans med diverse djur, bestående av katter, hundar och marsvin. Just nu i alla fall. Vi har minst två ungrävar i närheten men skulle helst vara utan dem båda. Undrar vad eller hur man ska göra för att få bort dem? Btw kan de skada katterna? (den ena katten är väldigt liten till växten). Har redan fått djur tagna av räv förut, men det har vart andra djurslag. Vill inte att det ska upprepa sig så om det gick att få bort dem vore det kanon…

AndersG
0

Sätter in en bild på räven som snubblade. Bara som referens. lite udda färger hade den också.
-Anders

irma
0

Fin bild på räven :-)

här har vi också rävar, men ingen katt har blivit tagen, även lo som springer här,, som inte heller tagit katterna.

Däremot så såg jag något konstigt för några år sedan, vi brukar ha får med lamm som går här på bete. En dag var det räv som jagade ett av lammen. Jag stod en stund och tittade men efter ett tag så hojta jag för lammet den jagade var mycket liten till växten så jag antar att räven ville ha en lammstek. Men har aldrig sett sånt beteende vare sej före eller efter denna.
Räven var fullvuxen.

Vet att rävar som drabbats av rävskabb blir konstiga, lite agressiva, men om dom tar katter pga det vet jag inte.

möjligen om man kan gå och störa med hund eller nått dagligen så dom tröttnar och drar därifrån,,

Hawknestgrove
0

Rävar kan ta katter, speciellt om det är någon som är lite senfärdig……Försök prata med någon jägare i närheten för att få bort dem från ditt boningsområde ialla fall. Och lo tar katt,så var på vakt även där.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

irma
0

#3 vet att lo tar katter,,men jag har haft 4 katter och haft lo djur på tomten och inte mistat någon. Men i en annan del av kommunen var det bekanta som mista sin katt till lodjuret.
Tror inte det är så vanligt att rävar tar katter, inte så länge det finns annan mat, sen finns det naturligvis avvikare som kanske passar på när den märker en svag eller liten katt.

Så jag är inte orolig att min katt ska bli räv eller lo mat. Bor så bra till att det inte är någon fara för trafik eller järnväg, har inte ens några grannar inpå oss, eftersom jag bor så djurvänligt så ska då katta få leva ett fritt liv. Om jag mister henne till något rovdjur så kanske man tänker om, men de andra katterna blev 16 resp. 17 år.
Hon går förresten inte så långt från huset heller, ropar man så kommer hon direkt. Hon går inte ens 200 meter upp eller ner till närmsta grannarna.Skrattande

Hawknestgrove
0

Ok. Men katterna är väl kastrerade? Sen har ju räven en ful ovana att riva sönder sopbehållaren. det är ju inte nice precis heller.

irma
0

#5 om du undrar om mina  är kastrerade så är/var alla det, hade fyra honkatter, har bara en katt i dag och även hon är det.  En självklarhet att inte ha oönskade kattungar eller hankatter som kutar överallt och pinkar ner sina revir :-)

Vi har inte såna besvär med "våra" rävar, dom håller sej ute på åkrarna, klart när jag hade höns och ankor så kom dom gärna inpå här. Ser många fina stora rävar ute på åkrarna som sitter och lurar på sork. Riktigt roligt att titta på dom.
Men jag förstår den som startade denna tråd att den är lite nervös för rävar så nära inpå och är rädd att katterna blir tagen av den. Är ju inte roligt att mista sin katt eller annat husdjur, även om det är naturens gång att äta eller ätas.

Vet inte hur det är med rävskabb nu för tiden, grannen här sköt några för några år sedan men tror det har varit lugnt på den fronten, men lär nog dyka upp igen. Tycker rävantalet har ökat dom sista två åren. Den där skabben borde utrotas på nått vis, det är ju synd om rävarna som drabbas, även lo djuren kan få den och katter. Vår gamla hund fick det också. isch, inte roligt för räven som dör  och vilken död sen…

Hennum
0

det finns rävar här oxå. men de är inte i närheten av oss, de håller till i en ganska kuperad och stenig och buskig hästhage bland annat där de får vara ifred och äta vad de nu vill äta. men min katt blev biten för ett tag sen och vi undrar om det kanske var räv. vet inte om en katt kan överleva en räv, hur tuff och stark den än är, som min misse är då.

det är väl "bara" att hålla koll på sina djur så kan inte rävarna komma åt dem?

vilken fin bild på räven som snubblade.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Hawknestgrove
0

Hurra för dig Irma! Tjatar överallt om detta, Hittekattifokusskadad, hihihi!

Nore
0

En gammal sägen säger att räv äter endast katt i nödfall, o då försöker han ta katten med överaskning om inte det lyckas o katten springer upp i ett träd så går räven därifrån väl synlig för katten, katten iaktar inkräktaren som börjar gå i cirklar runt trädet, o katten iaktar hela tiden o blir strässad, cirkel krymper hela tiden, till slut blir katten yr o ramlar ner då tar räven sitt byte. Jag har aldrig sett det, men jag har sett räv ta katt vid matbunken på trappen som de stält ut.       Nore jägare

AndersG
0

Där jag bor har vi alltid tama rävar. Dom får mat på vintern då det är svårt för dom.
Grannen, en tant som bor ca 1 km bort har alltid haft katter så länge jag minns, och det är länge. :)
Dessutom matar hon rävarna på vintern.
Hon t o m lagar mat åt dom.
Där har jag varit och sett katter jaga räven från gården.
Sett räven smyga på katten och tvärt om i lek.
Hon har aldrig förlorat någon katt till räven.

Med det säger jag inte att en räv inte kan ta en katt.
Men jag tror det är ytterst ovanligt.
Har däremot sett många katter som blivit överkörda.
Vilket ju inte lugnar den som är rädd att räven ska ta katten.
Utan bara det som slår mig som en stor dödsorsak hos katter.
Mvh/-Anders

Achatina
0

Egentligen är jag inte jätte rädd att rävarna ska ta katterna, även om den minsta katten verkligen är liten. Faktum är att två av katterna stod mitt i vägen för rävarna när de var på jakt en morgon. Jag stod några meter bakom/framför katterna med en mur mellan dem och mig varpå två, dessa, rävar flyger ut ur ett buskage jagandes någonting. Katterna (varav den ena är minstingen) for genast upp på några halmbalar som grannen placerat ut över hela åken. Och rävarna for runt skällandes över hela åkern (dock inte synliga pga högt gräs).

Vad jag är mer rädd för är snarare marsvinen, som bor fd garaget. Garaget har en kattlucka som katterna/kaninen (som för övrigt försvann, antagligen blev den rävmat) har "sprängt" bort själva luckan.. Det är dvs bara ett hål kvar, dock ett väldigt välanvänt hål för katterna. Men… Förmodligen vågar nog inte rävarna sig in så nära huset, dvs in i det. Men man kan ju aldrig veta..

AFamosa
0

Vissa år har vi gott om räv i trakten där jag bor, vår uppfattning är att dom helst av allt vill slippa närmre kontakt med våra katter, jag har sett hur de psykas att lämna tomten "backande"…kanske vill dom ha ryggen fri :-))
Räven är mkt vacker tycker jag, det enda problemet …egentligen…det är att dom gärna plockar med sig våra saker, prylar, kläder, ja även verktyg som vi glömmer ute men med lite tur så finner man nån grej här o där vid skogspromenaden. Vid en ridtur så fann jag en sko som jag saknat i tre år :-)…vältuggad!
Ibland hör vi hur de rotar precis utanför trappen men då gläntar vi på dörren och låter våra väktare siameskatterna sticka ut sina "blå" och mickel retirerar direkt (kul sport tycker siameserna som gärna vill understryka power-känslan genom att valla räven framför sig ytterligare en bit)

Jag tror alltså att du kan vara lugn- Räven, precis som hunden, undviker (om möjligt) att konfronteras med kattens sylvassa vapen. Att katt skulle ligga på Mickels meny måste vara sällsynt.
Vet inte om jag hört talas om något annat rovdjur, bland däggdjuren, där rovdjur äter andra rovdjur ?? Är det så?

Louise

Hawknestgrove
0

Lon är farligast när det gäller katter. De äter katt. Vargen visseligen likaså, men de kan ju inte klättra. men det kan lon….

Skoldpadda
0

Rävar ska nog vara bra hungriga innan det ger sig på katter, det finns lättare byten för dem.