Flugor av alla de slag

![]()
#5 blev min favorit. Verkligen en bild med något extra. *gillar skarpt*
Roligt med en flugtråd, jag gillar flugor och det är en fascinerande värld som möter en, när man får upp ögonen för flugorna.
Vi tänker ju mest på flugor som irriterande eller skadliga, men de flesta skulle inte drömma om att förstöra för, eller störa människor på något vis!

kan vara en rovfluga,,, svårt att säga..tycker det är lite förvirrande med flugor… eller ja,,med alla insekter och fjärilar.. är nog så innan man lärt sej att urskilja detaljer och veta vad man ska titta på..

Hm, fattar inte hur du gör irma;)
//Pia

#23, gör vad? :-) jag fotar som bara den, många bilder blir det.. idag hade jag ingen bra dag… dom flesta bilderna var skit,, oskarpt,, är det totalt vindstilla och jag går ut med kameran och börjar fota,,jo då,, då blir det storm, så jag försöker blåhålla en del växter för att kunna ta nån bild..ja vad tror du händer? japp, den lilla insekten,,särskilt flugor,,känner när jag greppar långt ner på blomman,,och naturligtvis flyger sin kos… och där sitter jag snopet kvar med en bild som inte visar någonting alls… 
Jätteparasitfluga tror jag det är :-)

Fina bilder ni tar på flugor,,jätte läckra och så roligt att se så många olika.. :-)
jätteparasitflugan är suveränt fin och så glänsande…
häftig bild på ögat och kristallen ..den har ju t om ögonfransar..
Härliga bilder, Amaira! 
Olle

håller med… underbara och häftiga bilder,,, och intressant information.. …
Underbara bilder på flugor. Ofattbart ur många olika varianter det finns egentligen.
//Pia

#43, du har fått tag i en rödbandad geting. 
En sån här:
http://www.bioresurs.uu.se/myller/skog/geting2.htm
#44 Vilken vacker grön färgharmoni i den bilden. *tycker om*. Det är en guldfluga. (fast det finns många olika - fast lika - arter guldflugor som är svåra att skilja åt)
Tackar amaira. Ja jag insåg att bakgrunden o flugan passade riktigt bra ihop när jag tog fram bilderna på datorn.
//Pia

Då var det en geting i alla fall, platsar inte här då, hi hi. Tack för namnet amaira. Jag såg dessa flera ggr och på flera platser i fjol. I år har jag inte sett en enda, mystiskt!
Om det är skapligt väder i morgon ska jag ut och försöka fota en riktig fluga!

#44 fin bild med färgerna,, vad är det för blomma flugan sitter på?
#47 gör inget :-) visste inte att det fanns såna,, kul att se något nytt :-)

har suttit här och titta igenom alla bilderna,,otroligt vilka fina bilder alla tar…
bild i inlägg 2… kommer efter mej så här,, (är seg innan poletten trillar ner ibland) Vilken fantastisk bild egentligen,,att hinna fota ner hannen flyger över blomman där honan sitter..och dessutom få sån bra skärpa..
har haft full storm här idag,, men gick ut ändå en stund på kvälls sidan när det lugnat sej lite. hittade denna lilla gynnaren.. måste ju tillhöra flugsläktet.. men vet inte vad det är för sort..

#56 mycket fin bild :-)
#57 jasså, dom vänder den sidan för dej med,,, kul att man inte är ensam om det :-)

#58 de e ofta tycker jag att dom helt sonika bara vänder arslet åt en men såklart dom tröttnar väl på en :-)
mvh/bjorsa

#59 dom gör nog det,, tröttnar på en :-) i alla fall på mej som kan stå och fota så länge dom sitter kvar…
#49. Flugan heter Trypetoptera punctulata.
#55. En del flugpojkar har fortplantningsorgan som ser ut sådär.
#56. Puma, det är en Volucella pelucens, samma som i inlägg #3.
Och ja, många av flugorna vänder baken åt mig med när jag ska fota dem. Kan vara högst irriterande ibland, då är det tålamod som gäller. Om de inte har ovanligt fina bakar förstås. 

Amaira, dina flugbilder upphör inte att fascinera mig. De här har verkligen fantastiskt vackra färger!
Olle

Amaira,,, vad gjorde vi utan dej, dina kunskaper och fantastiska bilder? 

tänk vad vackra flugorna ändå är,,, :-) fina bilder allihop

vore kul om en annan hade såna sugfötter,,, då vore takmålning inte något större problem