Fågelljud
Varje sommar när jag är ute i skymningen så flyger det fåglar i skogen (en och en) som låter som en kväkande groda. Jag ser dem på håll men med alla grenar och bös så ser jag bara att det är en mellanstor fågel (mindre än en skogsduva men ingen sparv). Den kväker medan den flyger *kvä(k)**kvä(k)*--------*kvä(k)**kvä(k)* osv.
Så svårt att beskriva ett ljud i ord men en kväkande groda är nära nog. Har suttit förr om somrarna och bläddrat i fågelböcker och läst de där ljudbeskrivningarna som står (ha!), och trodde att det kanske kunde röra sig om nattskärra eller kornknarr. Men nu när jag lyssnar på inspelningar av dessa två så går båda defenitivt bort. Några förslag?
Kommer att tänka på morkulla. Provlyssna via länken.

Kan var, det var väldigt likt. Inte 100% som jag minns det, men nära
Alltså jag har morkullor bara runt husknuten och har hört dom ett oräkneligt antal gånger men aldrig hört det där knorrande ljudet, bara själva pipet. Är det jag som har taskig hörsel eller varierar dom hur dom låter? Och ja det är definitivt morkullor.

o jag hör bara det knorrande ljudet, aldrig pip (eller sett en heller för den delen)
Vad märkligt. Jag ser dom jämt under rätt årstid. Men så är jag ofta ute i skymningen också.

jag ser bara denna fågel flygandes i skymningen och då är det för mycket träd och grenar i vägen för att jag ska kunna avgöra art
Det är bara ljudet jag har och gå på plus den raka nästan ljudlösa flykten
#4 Man hör inget pip, utan ett "pisp" mellan knorrningarna. Det måste vara morkulla du hört, men att du bara missat ljuden mellan knorrningarna.