Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett28-övrigt
Läst 4729 ggr
vanessa
0

Fästingars uppgift

Hejsan, kommer nog nu att ställa en väldigt korkad fråga, men det kan jag leva med. Vad är fästingens uppgift i världen? Lever något annat djur på den? På vilket sätt bidrar den till ekologin, etologin och ekosystemet? Som sagt, kanske konstig fråga, men är av naturen nyfiken. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Sukram
0

Den frågan är ju inte helt ovanlig, så det är inget att skämmas för. Man kan ju se det på olika sätt. för att fästingen ska ha någon uppgift eller göra någon nytta. Då måste någon ge den en uppgift eller ha nytta av den. Då lägger man in en värdering i fästingens existens och vem ska värdera det??? Vi, vilda djur, Gud, tomten, regeringen eller vem då? för att något ska ha ett värde i sig så måste någon sätta ett värde på det. Sådana värderingar blir väldigt subjektiva för det beror ju alltid på vem man frågar eller ur vems perspektiv man ser.

Vissa personer tror på en skapande gud eller en intelligent designer. För dem kan allt levande ha ett värde eller göra någon nytta eftersom de tror att allt är skapat medvetet för att fylla en funktion. allt är en del av en gudomlig skapelse.

Ser man mer rationellt och vetenskapligt på det så finns det egentligen ingen "nyttoaspekt". De arter som finns, finns därför att de har hittat en nisch där de kan leva. De lever inte för att göra andra glada, eller för att de måste finnas på något sätt utan för att de kan finnas.

Fästingen har hittat en nisch där den har blivit framgångsrik. Den har förmodligen väldigt få naturliga fiender samtidigt som den har nästan obegränsat med resurser för den kan suga blod från i stort sett alla djur. Sen om någon har "nytta" av det vet jag inte, förmodligen inte. förmodligen påverkar den inte omvärlden mer eller moíndre än något annat djur. Eventuellt kan den genom at tsprida sjukdommar reglera antalet rådjur t.ex. vilka ofta får mycket fästingar men de dör ju i trafiken oxå och av jakt så fästingen i sig gör nog varken till eller ifrån på det stora hela.

amaira
0

Bra svar Markus!! Kyss

irma
0

Håller med ovanstående :-)
det där sista om att fästingen ev. kan reglera antalet rådjur pga att den kan sprida sjukdomar, tycker jag låter som en naturlig uppgift,  jag tänker ofta att alla små måste ha en uppgift eftersom dom finns, men alltså så behöver dom inte ha det, utan dom finns för att dom kan finnas.
Skrattande

Brigida
0

Det har jag undrat över många ggr. vanessa under dom 4 år jag varit sjuk i Borelia, vad har fästingen för funktion? Närmast är väl vad Markus säger, det här är första sommaren som jag "vågar" mig ut i skogen utan "skyddsutrustning", och ombyte av kläder med sig i bilen. Dess värre kryper dom längre och längre norrut, vi har för varma vintrar,

irma
0

helt klart för varma vintrar, + att varmkomposter bidrar till att fästingen överlever vintrarna. Beklagar att du fått Borelia, har en i bekantskaps kretsen som också fick det, blev jätte sjuk. Jag hoppas att du mår någorlunda idag.

precis
0

Ja, det är ju ett stort kretslopp (eller egentligen väldigt många olika) i naturen. Och Darwin-teorin "survival of the fittest" går ju ut på att det finns olika starka & svaga individer/gener inom alla arter. de starkare fortplantar sig mera, och de svagare blir mat till många andra arter och tillför näring neråt i kedjan.

Brigida
0

Tack, jag mår bättre, första sommaren som jag inte har ont nånstans, undrar om man blir 100% fri?, förstår vilket elände din bekant har haft.Glad

irma
0

#7 vad skönt att du mår bättre och slippre värken. Min bekant var så dålig så det blev ambulans resor till sjukhuset flera gånger.

När rådjur mfl. får typ Borelia, antar att dom dör efter ett tag, men det jag undar är om dom får plågas länge innan dom dör?
är kanske svårt att svara på när det gäller vilda djur, men någon typ av obduktion kanske har gjorts på dessa djur och därav kunna fastställa om det har plågats. Vad jag förstår så sätter sej Borelia oftast i hjärnan? kanske nått jag fått för mej.

Plockade 2 fästingar ur katten i dag faktiskt. isch, ändå har vi inte så mycket fästingar här där jag bor. Tror inte det finns så många med Borelia, men det där vet man så lite om egentligen.  Hunden har i år bara haft en fästning, med katten är det 3 fästingar totalt. Dom sitter så hårt, men vi får bort allt med bara fingrarna, ja utom på hunden där den satte sej på ögonlocket, lycakdes på nått konstigt vis att "skala" den, alltså yttreskalet drogs av och den torkade ihop och dog,, :-)

vanessa
0

Tack Markus för ditt svar. Det gav mig en massa. By the way, jag tror inte på en skapande gud eller en intelligent designer. Har trott att världen är ett kretslopp, där allt har nytta av varandra (minus människan), men inte tänkt längre. Nu fick jag ett bredare tankesätt. Då visade det sig var det lönande för mig att ställa frågan. Tack! /Vanessa

Alberta
0

Mycket bra och intressant svar Markus. Fästingen är 'sig själv nog' och jag vill tillägga att vetenskapen har inte utforskat allt ännu.

Jag hade borelia för 3 år sedan men blev botad med dunderkur av medicin. TBE är svårare att bota.

Brigida
0

#8  Du tänker nog på TBE, den kan du vaxinera dig mot och den sätter sig i hjärnan, tyvärr finns ingen vaxinering mot borelia, men kan få kroniska följder om den inte behandlas, det är inte alltid det syns att du har blivit biten. tror som du säger #10 att det måste vara dunderkurer. usch och fy för fästingar.

irma
0

#11 jaha, det är tbe som sätter sej i hjänan.. men borelia påverkar väl hjärnans signaler?

Brigida
0

#12 hum!!! det kan du ha rätt i för det hände en massa konstiga saker

Puma77
0

Är det TBE som kan ge hjärnhinneinflammation?

Annars så fick vår gamla hund just TBE hon finns inte idag men dog av ålder dock.

De trodde det var borelia först men konstaterade sen att det var TBE. Hon var så himla sjuk o höll på att stryka med. Efter det ick hon en massa eftersjukdomar o det blev ganska dyra veterinärkostnader. De trodde att all den sjukdom hon hade skulle tagit ett par år för henne men hon blev 13 år gammal i det var en irländsk setter.

Hon var en mycket glad o älskvärr dam med stort hjärta, skulle hon ha visat att det varit för tufft hade vi givetvis tagit bort henne men hon ville kämpa på.

//Pia

Brigida
0

#14 Ja det är det, och det är därför viktigt med sprutorna. Sorligt när det händer våra kära vänner,

Coturnix
0

" …Även den som är liten och ful har rätt att leva…"

Hawknestgrove
0

Men fästingen……. Är den verkligen så oumbärlig? Avskyr den…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

SannaHolmgren
0

Har tröttnat ordentligt på de små blodsugande krypen. Bara i natt plockade jag en från treåringens rygg, och i morse tog jag en från sexåringens arm.  Denna sommar har jag helt slutat räkna antalet fästingar som jag plockat från mig själv, barn och djur.  Har själv haft borrelia, och även min dotter fick penicillin för det för några år sen.  Vi fick inga andra symtom än utslag som tur var.

En bekant till mig såg förra sommaren en fästing som sugit sig fast på en spindel. Fästingen hade suttit ett tag, så den var större än spindeln. Spindeln verkade dock leva som vanligt trots extravikten.

irma
0

vad jobbigt att ständigt få plocka bort fästingar, här i Hälsingland är det inte så många av dom, vi har aldrig plockat fästingar av varandra, ändå rör vi oss i fästingmarker. katten har haft två i  år och hunden 1.

Alberta
0

Ja, det är jättetrist att hålla på med detta fästingplockande. Om de sätter sig på ett ställe som man själv kommer åt går väl an, värre om man måst ha hjälp. Det inte bara att riva loss hur som helst så att de krossas.

Av de fästingplockare jag prövat är den som finns hos Claes Ohlson bäst. Köpte 3 st förra året. Jag har 1 på landet, 1 i stan och 1 i bilen. Den heter Tick 1 fästingplockare. När jag fått loss krypet så får jag se till att banka ihjäl det, annars kryper de mm-stora sakerna vidare. Håller jag en fästing mellan tummen och pekfingret så kan inte jag klämma ihjäl den, för den har så hård sköld. Hittills 2 idag. Jag baddar med Salubrin efteråt. Usch!

Hawknestgrove
0

Alberta, elda upp dem! Jättekul…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

irma
0

frys in dom Skrattande men kanske inte så kul när man går igenom frysen och hittar en bunt ihjälfrusna fästingar…

vi spolar ner dom i toaletten,,, ibland krossar vi dom först.. dom kan väl inte leva om dom blir ner spolade? isch.. om dom skulle komma krypande upp tillbaka när man sitter där Fot i munnnen

oj,,nu hör jag en räv som tjoar där ute… otäckt dom låter..

nåja, nu är hösten tyvärr snart här och förhoppningsvis så blir det en lite kallare vinter så fästingarna stryker med,, dom som har varmkompost i trädgården får ju sina fästingar kvar då dom överlever i dessa.. också en bidragande orsak till att fästingarna har blivit fler…..

nu är det kojs dags.. natti

Alberta
0

#22 Du kan ju se om fästingen verkligen blir nerspolad innan du använder toaletten. Jag 'vågar' inte lämna dem levande ur sikte. ….

irma
0

#23,, vi tar dom med papper och klämmer åt innan vi spolar ner dom,,  Cool

irma
0

#23,, vi tar dom med papper och klämmer åt innan vi spolar ner dom,,  Cool

oldwolfie
0

jag klämmer  dom  mellan  naglarna 

ser till att  dom  verkligen är DÖDA

tar  dom  me  tumme o pekfinger  inte behövs de fästingplockare

jag gillar  dom inte men här  finns de  ett par  o titta  på

klicka  på bilden bara  sååååååååå

vanessa
0

Det finns frontline, eller om det var Stronghold som man sätter på kissen/hunden en gång under någon månad. Den gillar inte fästingarna och släpper taget. Om de ens biter sig in. Man droppar den i nacken på kissen/hunden. Är receptbelagt. /Vanessa

oldwolfie
0

frontline  är  receptfritt  o  fungerar  fint

stronghold  är  lite  starkare grejer  o  e receptbelagt

man ska  läsa noga  så man får   för  rätt  storlek  på  vovve  kissen

supermoccine
0

Frontline är receptfritt, Stronghold är receptbelagt. Båda är spot-on-preparat som man sätter i nacken. Frontlige används mot fästingar, Stronghold står det bara "parasiter" på i FASS, inget specifikt om fästingar, dock loppor, några sorters mask, löss och öronskabb.

Alberta
0

#26  Fullvuxna fästingar är det lättare att få bort. Det är de knappt milimetersmå nymferna som man nästan behöver förstoringsglas för att se, som jag använder fästingplockare till, i nödfall pincett. Det finns många som säjer att de aldrig har haft fästingar. Ibland kan det vara att de inte upptäckt de små miniprickarna. Fästingarna har ju sitt utvecklingsförlopp från ägg osv.

http://www.miljodatabasen.se/miljodatabasen/djur/smakryp/6348.html