Bättre sent...
…än aldrig (eller om det är favorit i repris)! Naturen finns ibland väldigt nära, ex v i skogsdungen/närmaste trädet utanför min balkong. Där håller just nu ett ringduvepar på och bygger bo :p Jg som bor näst längst ner ser tyvärr bara undersidan på boet och "stöket" men grannarna ovanför mig har väl 1a parkett så att säga. Trädet står bara på en armslängd avstånd nämligen. Ska försöka att hålla koll på vad som sker och om de lyckas med denna något sena kull.

Fniss, det är verkligen spännande med naturen in på knuten även om man bor i minst sagt storstadsmiljö. Själv så har vi fladdrmöss här i massor. Även om de också haft det svårt i år, då insekterna är färre än förra året.
Men förra året så satt jag och tittade ut genom fönstret, lite förbipasserande. Stannade med blicken och gick tillbaka. På huset mitt emot höll två fladdermöss på att göra fler fladdernöss. Det var minst sagt mörkt ute, men jag kollade min nya ficklampa jag köpt från USA, så då fick jag se denna del av naturen. Förvånande men kul.
Vid ett annat tillfälle så släppte jag ut kissarna på balkongen, men märkte att det var oroväckande tyst. Lite som med barn blir man oroad av vilket bus de gör men inte får. Så jag gick ut och ser kattögonen stirra uppåt. Där hänger en fladdermus, sovande. Han hann nog inte hem innan ljuset kom. Så in med två sura katter. På kvällen flög fladdermusen iväg igen. Det var lite kul med det besöket. Speciellt som jag gillar dem.
Fast naturen har jag en förmåga att möta utan att anstränga mig alls. Vilket är underbart. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Fladdermöss är en favorit här också. Dock finns inte så många där jag bor nu (lite för långt norrut för att de ska trivas tror jag). Dock, en och annan har jag sett svischa förbi. Har tidigare bott i Kalmar/Öland-området och där finns det mycket gott om fladdermösss, till en del husägares inte så stora förtjusning, då de boar i husväggarna och det kan, minst sagt, lukta rätt bra, har jag förstått det som. Tur för fladdermössen att de är fridlysta/fredade i Sverige från alla ingrepp från människan.
Mina duvor verkar ha kommit på bättre tankar för jag har inte sett eller hört dem på senaste tiden, men vädret har ju varit ganska motbjudande för att starta familj så här sent, antar jag.
Vet inte så mycket om fladdermöss.
Annat än att latinska namnet är
-mobil vagina.
Det var i alla fall vad min superkompis och allvetande vän sa.
-Anders

Anders:
jag tror att din kompis behagat skämta aprillo med dig 

Tror det också :-). Vi har fladdermus träd här, som jag bevakar som en pitbull. Så fort jag hör en såg i området så rusar jag ut för att kolla att de inte gör något med trädet. Måste meddela kommunen och fastighetsvärd så att det vet om att trädet inte får påverkas. Har även varit i kontakt med fladdermus kännare, så att de ska kunna hjälpa mig med artbestämmande och vad man kan göra som att skydda dem. Under tiden fortsätter jag mitt vaktande av trädet. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.