Ta hand om ägg..
Min kompis har nu hittat ett ringduve-ägg ute på campingplatsen och undrade om jag kunde söka runt lite på internet efter tips om hur dom kan ta hand om det - eftersom hela familjen gärna vill att det ska kläckas.
Jag hittade ingenting på google men som alltid så är det här en bra sida där man kan få många bra svar på sina frågor, så jag prövar här istället:) Är det någon som har några tips?

Sånt kan vara lite knepigt. Kanske finns föreningar för uppfödning av burfåglar??? finns ju föreningar för allt annat. finns kanske handböcker eller nån sajt med råd. Fråga i något av husdjursforumen om det finns någon fågelkunnig.
Vad jag vet från den tiden jag själv hade höns och ankor som liten var att olika fåglar har olika krav på temperatur, äggen är ju olika stora så de kräver väl mer elelr mindre värme för att inte bli för kalla. Hemmabyggda äggkläckningsmaskiner brukar fungera, som typ en frigolitlåda med vanlig glödlampa över, men så får man ju justera in höjden på lampan så det blir lagom varmt.
En sak som jag vet skilde höns och ankor åt är att ankor kräver högre luftfuktighet och vill ha tillgång till vatten även om man föder upp dem inne i ett stall/lada. De brukar skvätta vatten med näbbet i nästet där de ruvar för att hålla luftfuktigheten runt ägget hög, annars kan äggen torka ut. Ägg är inte hermetiskt tillslutna utan de andras genom det porösa skalet så för hög värme skadar ungen genom uttorkning.
Man måste veta artens krav på miljö för att göra rätt eller åtminstone veta inom vilken temp de flesta fåglar ruvar sina ägg. Tyvärr minns jag inte alls vad man ska ha som riktvärde… Hoppas någon här kan ge dig mer råd.

#1 fin bild :-)
hittade tillbehörs grejor + lite info…alltid något att börja med :-)
http://u3060.shellkonto.se/ny/start.php
http://www.fagelskyddspillepeng.com/ungar.asp#duvor
Jag har också haft både ankor och höns och kläckte fram kycklingar, som du säger så skulle ank äggen har högre luftfuktighet.
Risken är väl en sån här gång när man hittar ägg helt apropå och inte har kunskapen att kycklingen i äggen dör innan man hitta info. Har äggen blivit ruvad ett tag och man tar dom och inte ger det dom behöver så dör kycklingen. Höns ägg kan man vara utan ruvning i bara några timmar, sen dör kyckligen. En höns mamma går ut ca ½ timme/dygn för att äta och dricka vatten. Resterande tiden ruvar hon.
bäst är nog att veta först och kläcka sen så att säga.
ska dom dessutom handmatas så kräver det ett enormt arbete + att den lilla ungen behöver rätt värme. Som #2 säger så kan dom lätt dö av för mycket värme, dom torkar ut väldigt fort.
Men det är hemskt roligt att få fram kycklingar, jag har t om skalat fram höns kycklingar. Vilket man helst inte ska göra naturligtvis, denna kyckling hade börjat att hacka sej ur ägget men efter visst antal timmar hade den inte kommit längre så jag satte mej och i lugn, lugn takt att öppna ägget.
Gulesäcken måste dra in sej i kycklingen för att den ska ha en chans att leva, och jag lyckades.
jag hoppas allt går bra för din kompis och att ni hittar informationen eller annan hjälp för ägget, kanske finns någon ringduveuppfödare som kan tipsa. Måste finnas föreningar
Huh, en sådan tokig idé.
Tror nog att den kläcks till att sakta dö, om den nu kläcks alls, det kan väl inte vara kul.
Det finns en STOR skillnad mellan att kläcka fram kycklingar och ankungar, gässlingar och hönsfåglar över huvud taget, och det är att sådana ungar ju föds FÄRDIGA! De kan själva picka i sig sin mat, de kan springa, följa efter sin mamma, ta egna initiativ.
Kycklingar är "lätta" att föda upp, det är bara att ge dem mat som de äter själva, ge dem lagom värme och lagom luftfuktighet, någon mamma eller pappa behövs inte för deras överlevnad.
"Vanliga" fågelungar behöver sina föräldrars mat nedstoppad i halsen (obs, inte luftstrupen) väldig ofta dygnet runt. Det är något utmattande och inte det lättaste.
Duvor matar dessutom sina ungar med "duvmjölk", dvs föräldrarna "bearbetar" sin mat i krävan ( vilket de gör när de fått ungar, på samma sätt som däggdjur ger di)
Låt det där stackars ägget vara, vet jag. Det blir minst tråkigheter på det viset, både för människor och den stackars lilla tilltänkta duvan.
#4 Jag har också tänkt på att det måste vara väldigt svårt att få den att överleva, speciellt när familjen inte vet så mycket (vet inte vad de redan kan). Men jag personligen skulle aldrig klara att lämna ägget när jag väl har hittat det - det skulle kännas som "mord" och istället skulle jag se det som en utmaning hur lite jag än vet om den. Även fast den dör så tror jag att dem kommer känna sig lite stolta över att dem i alla fall försökte.
Man borde väl kunna hitta någonstanns hur man kan göra egen "duvmjölk"? På nåt sätt tycker jag att det borde gå i alla fall..
Man kanske skulle ringa dem som har fågelskydds-sidan som irma skickade…
Har ni sett killarna i en reklam på Animal Planet som har en massa duvor. Ärligt talat vet jag inte vad dem gör, men hur som hellst borde det finnas liknande i sverige som man skule kunna kontakta..

#5 jag anser ju att det är bättre att duvföräldrarna får ta hand om ägget själv, du skriver att det skulle kännas som "mord"att lämna ägget där,,men vad kallas det om man kläcker fram ägget själv och sen inte klarar av att handmata upp ungen utan den dör av svält? Det om nått är väl "mord"… anser jag då..
att handmata upp en fågelunge anser jag är lite väl våghalsigt då den kräver mat dygnet runt och man inte har kunskapen heller…
Handmatade en marsvins bebis och dom kan inte vara utan mat mer än några timmar, och jag blev totalt slutkörd efter ett par veckor, sov max 2 timmar/dygn.
aå jag kan ju tänka mej hur det är att handmata upp en fågelunge.
Nu vet inte jag om ägget som blev hittat om det är ratat från föräldrarna eller om det är taget direkt ur boet i från föräldrarna..
Är det ratat så finns det en anledning till det,, alltså det kan vara obefruktat eller nått annat fel..
Har man tagit det ur ett friskt bo ifrån föräldrarna så tycker jag att man inte ska göra så, utan låta naturen sköta sej själv..
Och vill man kläcka ägg så ska man ha kunskapen först och kläcka sen,, kan tänka mej att vid kläckning av duvägg, så är det nog bra att man t ex har en tam duva och nästla in ägget i dennes bo och kläcka fram det på så sätt,,, eller i maskin och sen lägga ungen till en duva som kan handmata upp denna.
eller så har jag totalt fel 
Irma; Ja, jag är helt säker på att dom inte har tagit ägget från boet i alla fall:) Det låter ju logiskt med det att föräldrarna har slängt ut ägget.. Kan man inte "jobba skift" med att mata ungen? Jag förstår att chansen är liten men när jag x) tänker på det låter det inte så svårt.. Kanske ska tilläggas att jag inte är någon stortänkare:)
Jag tänkte hur som hellst (faktiskt innan jag läste det du hade skrivit) om man inte kunde hitta ett duvbo ute i skogen och lägga ägget där, eller skulle de nya föräldrarna putta ut ägget på en gång då? Man kanske över huvud taget inte ens kommer fram till boet, men tror du inte att kanske skulle funka?

#7 möjligt att det skulle funka, kanske finns något sätt att få ägget att inte lukta människa, men troligen så är ägget kanske ratat från början av föräldrarna:
Visst kan ni jobba i skift med att mata ungen, det borde funka, men sen så ska den ha speicell näring i maten som amaira skrev, vitaminer m.m. som duvföräldrarna framställer naturligt så att säga.
Tror det blir svårt att få den ungen kläckt, och lyckas ni med det så är nog risken 98 % stor att den dör pga fel mat.
Fåglar, bl a höns och ankor är svåra, dom är så små och känsliga, för kallt eller för varmt så dör dom.
Lyckades rädda livet på en liten kyckling, den var kläckt sist och de andra kycklingarna gick iväg med sin mamma så när jag kom ner satt den sista kläckta mitt på golvet och var mer eller mindre medvetslös, jag tog den och la den i en låda,,bäddade in den i handdukar och ställde en skrivbordslampa som lyste ner i lådan, matade i den varmt vatten med lite lite socker i. Fick hålla koll hela tiden så det inte blev för varmt där i.
Och se, efter en dags ompysslande så piggnade den till så dagen efter återförenades den med sin mamma och syskon.
Manne döpte jag den lilla till och det visade sej att det var en tupp
hade honom i många år sen, hade som mest 7 tuppar, en stor och 6 små av dvärgras…
Så visst kan man lyckas men det är inte lätt som sagt..
lycka till
Måste bara rätta en liten detalj: Lukten spelar mycket liten roll hos fåglar, så om du hittar ett duvbo med lika gamla ägg (och om det finns liv i ditt ägg) skulle det kunna fungera. Men det blir nog svårt, och jag tror precis som Irma och Amaira att det är MYCKET svårt att själv föda upp en duvunge.
Olle

#9 aha,, man har alltid hört att man inte ska röra fågel ägg och lägga tillbaka i boet då det luktar människa och att fågelmamman ratar det ägget.. men där ser man vad mycket man får av bakfoten av folk som inte vet vad dom pratar om :-)
tack för rättelsen,,,
Ang. föda upp duvungar så måste ju någon har nån form av duvuppfödning i Sverige? men det kanske inte är så vanligt här, verkar vara med vanligt i usa… eller det kanske är för att man har sett film där dom föder upp duvor på taken.. :-)

Jag har påfågelduvor i en stor voljär men dom ruvar fram och matar sina ungar själva utan min inblandning. Förutom mat, vatten och allmän skötsel.
Mord? Av ett ägg?
Kalla det hellre "human avlivning" eller varför inte att låta naturen ha sin gång?
Att kläcka det och sakta döda det, av okunskap, det kallar jag tortyr-till-döds, vilket jag klassar som några snäpp värre än mord. Svårast är nog att trolla fram rätt sorts föda. Då får den fel, klarar att överleva en kortare tid (kanske en vecka) med "hjälp" av fel-mat, kommer att lida av konstant kolik och magsmärtor (vilket inte syns) och undernäring, tills den slutgligen går under.
Heja! Jag föredrar mord.
Det värsta djurplågeri som finns, är okunskapen. Sedan må intentionerna vara hur goda som helst, djurplågeriet är ett faktum i alla fall, när kunskapen saknas.

#12 "mord" var nog fel ordval, "mord" är en planerad gärning :-)
att i gott syfte göra något som sen misslyckas blir "dråp" …
men helt rätt, av okunskap kommer mycket lidande.
Har fått mycket att läsa nu och det var inte onödig tid. Jag har slutat att bry mig om fågeln nu om jag ska vara ärlig, när hon (kompisen som har den) kom hit igår verkade hon inte längre vilja ha hjälp och tips, fråga inte mig varför. Dom verkar inte vara så angelägna om att få det att kläckas heller, jag vet inte vad dem gör egentligen.. Antagligen så har den redan dött, eftersom det måste vara väldigt svårt att hålla tempraturen (som är ?) i en husvagn. Nu vet jag hur som hellst vad jag själv ska göra om jag hittar ett ägg på marken - ingenting. Efter att ha förstått mer så föredrar jag också att mörda ägget :)

Väldigt sent omsidor kommer jag in här. Mord av ägg är helt fel, då det är en del av livet att den självdör. Den kan mycket väl blivit utkastad av en gök som vill att föräldrarna tar hand om deras ägg istället. Föräldrarna kände kanske att det var ett fel med ägget och puttade ut det. Det kan till och med vara så att duvföräldrarna misslyckats med sitt nygge av redet och det gick sönder. Sånt händer ofta första gångs föräldrar. Så till nästa gång har de lärt sig hur det ska byggas säkert och ungarna utvecklas, växer och flyger mot himlen. Många saker kan ha hänt.
Sedan så var duvan ett vilt djur. Sådana djur får vi överhuvudtaget inte ta hand om mer än en dag. I jakten på att kontakta de som är tillstånd för sådant. För det finns de som har kunskap och tillstånd.
Det är som hitta ett kid. Lämna den och kom tillbaka senare. För vi ska inte lägga oss i djurens naturliga värld. Mycket händer som vi inte förstår. Ägget skulle visserligen inte landa själv i redet igen, men det finns en anledning till att den hamnade där.
Men nu fick ägget gå den väg den skulle. Och som sagt, våran lukt stör inte fåglarna. Moderskänslorna tar över. Detta gäller ofta andra djur också. Men man ska gärna hantera de andra djuren med handskar eller liknande, för säkerhet skull. En liten utvikning i ämnet. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Bra skrivet Vanessa. Instämmer helt.
Det var bra skrivet Vanessa men jag undrar vad du menar med att mord av ägg är fel men samtidigt att man ska lämna det på stigen eller i skogen eller vart man nu hittar det. Dt jag skrev var ju att jag tyckte det skulle kännas som mord om jag lämnade det. Nu skrev du ju alltså att man ska lämna det och att det är fel att lämna det.. Blev lite klurigt men jag hoppas du förstår vad jag försöker få fram?

Är nog lite förvirrad själv. Min tanke är att mord är stora ord för något som händer naturligt. Det finns en anledning till att ägget hamnade där det gjorde. Så om jag lämnade ägget så skulle jag känna att jag inte påverkade naturens regler. Det är som när man är djurfilmare eller fotograf, forskare eller liknande. De ser hemska saker, men får inte påverka det hela.
För mig är mord något man gör med mening av ilska, hat liknande. Själva äggfrågan är snarare om man nonchalera det hela. Man kan kontakta de som har utbildningen för att ta hand om ägget, eller allra helst lägga tillbaka det i boet. Längre än så ska man inte gå i äggfrågan därför det skadar mer än hjälper. Även om hjärtat är på rätt ställe. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.