Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett21-jakt
Läst 2963 ggr
woodspirit
0

Jakt

Vi människor pratar med "vi människor". Jag läser en massa inlägg och får åsikter till mig som jag försöker tolka och förstå så gott jag kan. Och vem är då jag? Tja, ingen särskild! Bara en vanlig människa med fel och brister och med olika intressen - precis som ni andra, gissar jag!

Min spontana tanke blir ändå alltid: F-n också att MÄNNISKAN alltid skall ställa sig som högst! Hur kommer det sig? Människan, som förstör planeten bäst av alla djur? För vi är väl ett djur?

Och om nån tycker att vi inte är det - so what? Vi är väl ändå bäst på att förstöra? Eller har jag missat nåt?

Vargen - vildsvinet - morkullan - mördarsnigeln - OCH???

Jag skulle vilja se en vildsvins-sajt för vildsvin - vad skulle vi inte få läsa då?!

Hallå - sluta vara så BÄST hela tiden och försök o förstå alltings HELHET istället.

PS. Detta inlägg betyder INTE att jag har svar på alla "problem", eller att jag själv ens förstår alltings helhet (vilket jag inte gör…) - betyder bara att "problem" behöver inte vara problem utan snarare en del av livet.

AndersG
0

Jakten ingår för många som är uppväxta i Lappland som en del i sättet att leva här. Att på hösten ta av överskottet och fylla frysboxen inför vintern.
För mig är det viktigt att man vistas i naturen med stor ödmjukhet inför den.
Att inte ta mer än man behöver eller naturen "tål".

I jakten ingår också en del bitar som är mindre trevliga för de som inte är vana att uppleva det.
Jag upplever det ändå som ett bättre alternativ att skjuta en älg som fått leva fritt och äta upp den. I stället för att köpa en kyckling som är uppfödd i bur. Att veta hur djuret levat, dött och hur det behandlats ända fram till grytan.
Inget ont sagt om de som köper en industrikyckling men jag har möjlighet till det första alternativet.

En älg eller en björn är ståtlig och vacker där den vistas i skogen och det är med stor vördnad inför deras väsen man ser dem. Jag ser ändå inget fel i att skjuta den på hösten och fylla frysen om ett överskott finns. Det mest ekologiska kött man kan äta måste väl ändå vara det som kommer från fritt levande djur.

Man skulle kunna bli vegetarian naturligtvis. Men det alternativet är rent praktiskt, ekonomiskt och biologiskt svårt om man bor långt från affärer i ett landskap där det är omöjligt att odla grönsaker.
I min barndom fanns inga grönsaker alls att få tag i här uppe ens på affärer.
I dag finns grönsaker här uppe för att dom är behandlade på något sätt för att klara resan hit. Transporter o s v.
Man kan undra om det är miljömässigt riktigt att äta sådant.
Men visst, jag har lärt mig äta tomater.

Det finns dock jägare och Jägarförbund som skulle vilja jaga året runt tills allt var borta. Som att det på nåt sätt ska utkämpas ett krig. Jägarförbunden lobbar och har nu t ex tidigarelagt fågeljakten på hösten så mycket att man här uppe nu skjuter tjäderkycklingar som inte kan flyga.
Sånt är svårt att förstå. Och vi är många här som inte vill ha något med jägarförbunden att göra. Sämre reklam för jakt får man leta efter.

Människan behöver inte alls egentligen göra något i naturen för att hålla "balansen". Djur och natur skulle klara sig ypperligt utan vår inblandning. Vågrörelsen i t ex Älgstammens storlek skulle bara växla mycket mer häftigt. Samma gäller alla andra djur och växter.
Men nu finns vi här som en del av jordens varelser. Och vi här uppe (åtminstone många) är vana med att leva av naturen. Känna vördnad och ödmjukhet inför det liv man tar. Det liv som ger oss liv.

Lite om Min jakt
Jag jagar i väglöst land där vi slaktar djuret i skogen och bär sedan bitarna till närmaste väg.
Avståndet kan vara upp till 2 mil att bära kött till vägen.
Det kan vara mycket slitsamt att få fram en älg och det kan ta flera dagar.
Vi jagar mest var och en för sig och kommer till hjälp när någon älg fällts och delar sedan på köttet efter hemkomsten.

-Anders

irma
0

jag tillhör den här kategorin som inte gillar jakt överhuvudtaget, antagligen för att jag inte är uppväxt med det. Är bondjänta och hatade alltid när det var slakt hemma. Ändå äter jag kött::: har länge sagt att jag ska bli vegetarian men jag tror att våra kroppar behöver kött och dess innehåll.

#2 Det du skriver om er jakt, första tanken är: SÅ borde alla jägare tänka och leva efter. En del jägare skjuter först och frågar sen, om ni förstår vad jag menar..

Men fastän jag inte gillar jakt och avlivning av djur så har jag respekt och förståelse för att jakt bedrivs, om det bedrivs på rätt sätt

Jag hade förmånen för några årsedan att komma över lite nötkött av en bekant som tog återtag när dom skickade några boskap på slakt. Dessa bokskap går ute året om och fått bra omvårdnad, med både vindskydd och bra mat. Jag betalar hellre lite mer i kg-pris och vet att jag får rent kött och från ett lyckligt djur.

ang. rovdjursdebatterna anser jag att rovdjuren får finnas MEN att man håller koll på antalet, blir dom fler än bytesdjuren då får vi ju problemet med att dom går in i byar och städer på jakt efter mat. Men där går åsikterna isär mellan jägare och instansen där man bestämmer hur många älgar m.m man får skjuta av varje år.

En sak vet jag, och här där jag bor finns det nästan ingen älg alls, väldigt sällan man ser dom, har bott här i 19 år och både älg och rådjur har minskat drastiskt. Är även svårt för jaktlaget att få ihop sin kvot.

Så bedriva jakt som inlägg 2 skriver tycker jag låter bra, att man tar överskottet från skogen och lägger i frysen. MEN det råder snarare brist på t ex älg på många håll i Sverige tror jag. Så det blir kanske tomt i några frysar.

Hawknestgrove
0

Yes!!!! vilken underbar tråd! Jag gillar er alla! Och jag gillar vildsvin! Både i skogen och  önsketanke i min frys1 Kormullan han kan gott få flyga och knorra för min del, han är så söt när han träcker ovanför oss på kvällarna. Meningslös jakt och meningslöst kött anser jag. dessutom så vägrar jag att äta kött skjutet med hagel. Min tandläkare tjänar så bra på mig ändå, så jag behöver inte sponsra honom mer. Sedan så är jag nästan arg på filmen "jägarna" som gott och väl underblåser myten om hur det går till. Så gör i alla fall inte vi. Att respektera både det döda och det levande är väl en självklarhet. Nu får vi väl se, vad det blir av älgen i år, Det sk älgskötselområdet här har ju sett till att kapitalet har rörts för mycket och då kanmna inte få någon avkastning, eller hur? För vem har hört talas om tjurar som får bebbar? Här hemma har vi alltid haft samkväm av ett flertal älgar varje sommar ute i havren, i år har vi inte sett mer än en ko med liten bebis vid ett enda tillfälle. Så det kött som vi fick förra året, får antagligen räcka i år också, ser det ut som.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

irma
0

Jag bor ju mer eller mindre rakt ut i skogen också, och ovanför oss är det ett jätte gammalt förfallet hus, men åkrarna brukades i många år och där hade dom havre.
En stor björn stod och åt av havren när grannen kom med sin stövare. Han stod still en stund och tittade sen vände han om med stövaren, han var rädd att björnen skulle gå till attack om den fick vittring på dom.
Björnen drog av havren från stråna på nått vis :-) Jag såg både spår och spillning några veckor senare.

Försöker få svärfar att så havre här uppe vid oss på en åker, vill gärna se om det kommer fram fler älgar, men som sagt stammen har minskat rejält här. Förr om åren kunde man ha en älg som stod vid vår carport på "vedbacken" som vi kallar det. Hände ofta att det braka och knaka alldeles ovanför bron här hemma,, har skog bara 10 meter från oss. :-)

Nore
0

#1 Jag håller med, man behöver inte gå fram o skövla viltstammen. När man fått sitt föråd fylt så behöver man inte mer. Jag konstatera också att vi har det rätt bekvämt här hoss oss när det gäller frakt av fält byte, men jag trodde ni anlita flyghjälp o frakta hem kött o er skälva. Skrattande   För det visar de alltid på naturprogram på tv hur smidigt det går, men jag vet hur fel det är. Var uppe mellan boden o jockmock ett år, fy tusan vad vi gick o vad myrar det fans o mygg o knott. Men det var en upplevelse som heter duga, o vackert det är vår natur. #4  Då kan man säga att du bor i ett skafferi då, eftersom du bor så . Ja att det blir mindre älg o rådjur det är förståligt, vi har skogsbolag som vill ha bort allt vilt för att de skall få mer vinster, skogsbolagen tycker att rovdjur o höga avskjutningskvoter är rätta medecinen, o så ett förbund som motarbetar seriösa jägare, för min del har jag lämnat detta förbund.  Nore jägare

irma
0

#5 jo, visst bor jag i ett "skafferi" Skrattande synd att man inte är jägare kanske.

I dagens samhälle så är det bara pengar och vinst som går före allt annat. Sen hur naturen och dess invånare mår är helt ointressant. Ändå har vi kanske kommit en bit på väg då man har begränsat gift utsläpp m.m. som gynnar naturen och miljön.

När det gäller älg så inte vill jag ha ett överflöd av dessa och framförallt inte ha dom på motorhuven men att skjuta av för mycket + att rovjduren tar sin del gör så att vi till slut som på 70-talet att älgen nästan blir utrotad.

Sunt förnuft och lagomt är bäst och att inte överdriva åt något håll.

Det här med jakt och rovdjursdebatter är oftast ett hett ämne och kan lätt bli osämja då alla tycker att dom har rätt. Men om vi samlar ihop alla åsikter, både för t ex rovdjur och emot rovdjur, då kanske vi kan hitta en balans någonstans mittemellan och utforma en jaktlag som gynnar både debatten och djuren.
Jag hoppas ni förstår hur jag menar, för alla som har en åsikt har både rätt och fel. 

Jag hoppas att det här på svensknatur.ifokus inte blir dålig stämmning med person påhopp m.m. för att vi har olika åsikter.  Har läst inne på andra iFokus sajter där det har blivit lite hätsk stämning och ingen mår bra av det.

Skrattande

Nore
0

#6   Kloka ord, o det ligger mycke i vad du säger.        NOREGlad

Hawknestgrove
0

Ja, en trevlig ton är vad vi alla ska hålla här inne. OK, jag har väl ilat över skaklarna nån gång själv, kunde inte hjälpa det…. När man inte får svära så blir det lätt att man blir elak. Man jag ångrar det inte.

Nore
0

Ja då har jakten börgat på grävling o räv, skall ut o sitta i kväll i skymningen med kaffe o macka o kamera. Det kan bli kanske några bilder, o fina naturupplevelser.       NORE Jägare.

asakall
0

Så många kloka och riktiga funderingar från er alla, jag håller verkligen med på, att äta sitt kött man får från skogen, som man själv jobbat för, är det mest sunda man kan äta. Och det absolut bästa för miljön. Inga hemska långa djurtransporter, rena rama tortyrresor, mår fruktansvärt illa när jag ser sådant på tv, (det sitter i i flera dagar) och fattar verkligen INTE hur det får gå till på detta vis, år ut och år in. Skulle människan vilja åka i dessa transporter!! Naturligtvis inte, det finns dom som resonerar att människan är högst i rang. Jag kan verkligen inte få in det i min lilla skalle!!!

Ärligt talat, människor som behandlar djur illa,,,ja jag skulle nog inte dra mig för att utmäta något riktigt riktigt hemskt straff där,,,kanske nackskott, vore lämpligt. Skulle väl helst vara något mer pinande och plågsam då, så dom verkligen fick smaka på hur våra stackars djur ska få finnas till bara för att tjäna människan! Nä fy sjutton för djurfabriker och hemska djurtransporter.

Ser ju även här hur en del behandlar sina s.k vänner,,,jakthundarna. En del får aldrig ens komma in, bor i hundgården året runt! Och om dom inte presterar bra i skogen, ja då tar man helt sonika bort den hunden, och skaffar sig sedan en ny!!! Vissa människor skulle verkligen inte få ha djur överhuvudtaget. 

Att djuren inte skulle ha samma känslor och upplevelser som vi homosapiens,,, aj en del verkar faktiskt tro att det är så! Alla levande varelser har lika stor rätt att vistas med vördnad på denna planet. Människor som behandlar djur illa är absolut det värsta jag vet, många också som skulle ha näringsförbud på sina gårdar. Djur ska skötas om på bästa sätt med mat, tillräckligt med utrymme att gå på och med stor respekt och vördnad. Ser även här uppe djur som går ute och inte ens har sol/regnskydd, vem skulle vilja stå oskyddad i en stekhet hage, eller bli dyngsur och kall när det ösregnar/haglar/blåser. 

Våra vilda djur får det bästa av livet, fria i naturen och när slutet kommer slipper dom plågas i någon hemsk slaktfabrik. Jag äter nästan bara sånt kött, mest älg, även får, kalkon och gris som vi köper av goda vänner. Vi har även haft många grisar själva tidigare, och varit med på grisslakt. Jag gillar det inte men anser att det också är hyckleri att inte se hur processen går till, vi har även ett slakteri på gården och min man är en mycket duktig styckare och slaktar även åt grannar med gris och får, även nötkreatur. Han bedövar grisarna först med "eltång" och då helst medans grisen står i lugn och ro, blir matat med potatis av mig då! Är mycket noga med att det går lugnt och värdigt till, och att djuren absolut inte får bli stressade.

Jag är mycket noga i affären då jag tittar mycket på vilka ägg jag väljer, vad köttet kommer i från (det lilla kött jag nångång köper) köper ekologiska grönsaker och odlar mycket själv, potatis, tomat, gurka, grönsaker, kryddor. Vill inte ha en massa onödigt gift i maten., man får i sig tillräckligt av det ändå.

Så visst ska vi jaga med måtta i våra skogar, och samarbeta med vad som är det bästa för oss, skogen, och djuren. Tycker inte heller att vare sig björn eller varg får släppas och bli för många, så dom kommer för nära inpå tamboskap och samhälle. Det är inte gynnsamt vare sig för dom eller oss.

Även här (Ragunda/Jämtland) har älgen miskat, men vi har alltid fått tillräckligt med kött, något mindre nu kanske förra säsongen. Så min man och våra jämthundar, gråhund ser fram emot årets älgjakt.

Förresten, finns det något godare än älgkött? Det måste väl vara supernyttigt för kroppen, man vet vad dom har ätit och inte blivit matade med konstigheter eller fått antibiotika eller annan "skit".

irma
0

#10  Du skrev:"**skulle människan vilja åka i dessa transporter"
**Det har människor redan gjort!  Jude transporterna under kriget åkte just så. Och om det tyckte vi INTE, men samtidigt så accepteras det att djuren åker så.

Vad är det för fel på att många små slakterier i Sverige? Enda anledningen är att det inte är ekonomiskt vinnande. Än sen? Det gick ju förr… fattar inte sånt där. Likaså att dom som har mjölk kor måste ha så fruktansvärt många för att kunna leva på det.

När jag jobbade i ladugård hade jag 32 kor + ungdjur och kalvar, totalt drygt 100 djur som jag skötte själv. Varje vår släpptes djuren ut på bete, jag skurade hela ladugården. När kossorna kom in för mjölkning luktade det rent med ny spån överallt och jag tror kossorna uppskattade det här. Jag hann med att klappa Ada och Rosa bakom örat och se till att dom hade bra.
Idag är det möjlk robotarna, kossorna går fritt (vilket är ju bra), och kossorna är 150 eller mer. Hur ska de som jobbar kunna klia dom bakom örat och prata en stund och kolla att allt är bra?
Sen får kossorna inget hö längre,,, vad då? kor ska ha hö,, dom blir så hårt drivna med ensilage och annat foder så en mjölk ko håller inte så många år, förr blev dom runt 10 år.

Nä, var nog mycket som var bättre förr i den synvinkeln. Många små mindre familje jordbruk.

låter skönt med att det dock finns jägare som är måna om djuren och sina jakthundar. Har sett många gånger när det är 2 veckor kvar till älgjakten så börjar dom tok träna hundarna och blir så "bekymmrade" för sin bästa "vän" för att dom sträckt sej och börjar halta. Däremellan vistas dom i hundgård dag och natt.

Man vill helst äta kött som jag vet att djuren har haft det bra. Ang. att dom stinnar köttdjuren med olika preparat hörde jag att Brasilien inte använder det lika myckte som ute i Europa. Har hört att t ex Tyskland använder mycket hormoner, antibiotika m.m i sina köttdjur. Vet inte om detta stämmer men jag köper eller äter helst kött från Sverige, där jag utgår från att dom inte är i proppad sånt skit då det är olagligt.

Sen kom det upp en liten fråga,, Beccrel utsläppet vid kärnkrafts olyckan? Är dom nere i bra nivå eller kan det finna skit kvar på nått sätt som vi klarar av att mäta eller se?

asakall
0

Det jag har läst om (och jag vet inte om det är sant eller ej) är att Cs-137 har en halveringstid på ca 30 år! Och att det mestadels var kortlivade isotoper som läckte ut från Tjernobyl, dvs de finns inte längre kvar (har sönderfallit till stabila isotoper)

Lite finns det säkert kvar både i bär/svamp/kött. Det sägs också att ALLA levande varelser har radioaktiva partiklar i sig helt naturligt. Så inte vet jag, visst tänker man på detta när man plockar av bär/svamp, och äter det vilda köttet. Men som sagt vet jag inte alls om detta är fastställt eller ej, man kan ju kanske höra sig för med detta på statens strålskyddsinspektion, eller så kanske någon annan kan fylla på med lite mer fakta i frågan. Det görs säkert också en del lokala mätningar (Becerel) fortfarande, men inte alls så regelbundet och i samma utsträckning som för några år sedan. Men det manar iallafall till en viss eftertanke,,,som allt annat så är det väl säkrast att vara lite försiktig i alla fall, om man är orolig!

irma
0

Jo det finns nog lite kvar skulle jag tro. Är så mycket som flyger i luften också med alla miljö ustläpp och sen med ozonskiktet som är hotat så får vi nog strålning m.m därigenom…
Men då är det inga större larmrapporter ang. beccerelen som det skrevs så mycket om efter olyckan.

Då gick väl älgköttet till spillo direkt efter kärnkrafts olyckan i Tjernobyl? har för mej att man inte skulle plocka bär eller svamp…

Nore
0

Gokvällen jaktvänner, det var trevligt med era inlägg. #10#11. Ni är faktis sådana jägare som jag tycker om, ärliga o är mån om djuren o våra vänner jakthunden. Tänk en vinterkväll o äta en god midag i glada vänners lag o äta en god älgstek o minnas en underbar jaktdag, o kanske en ovanlig dag eftersom vi fick en tilldelning.     NORE jägare

asakall
0

Glad

AndersG
0

Lite "kul" med becerel.
Efter Tjernobyl så fick vi lämna in köttprover här i lappland som i andra delar av landet.
Dom mätte min farsa också.
Hur som helst. Vi fick mycket lite av det där här i Arjeplogstrakten.
Ett jaktlag fuskade och skickade in kött från året före Tjernobyl.
Det provet visade sig innehålla mer becerel än efter Tjernobyl.
Då kom sanningen fram.
Att vi här uppe nog fick en rejäl dos när ryssarna gjorde sina kärnvapenprov på 50-60 talet.
Ingen sa dock något då.
Bara som kuriosa. Och kanske en tankeställare om att den sanning vi ibland pådyvlas inte alltid är den riktiga. Och även om den är riktig så kan den i sin till synes "storhet" dölja andra större sanningar.
-Anders

irma
0

#16 så sant det där. Media kör mycket med skrämsel propaganda och skrämmer upp folk i onödan.

Varje försommar kör dom med födelsemärkes propaganda, har du en sån här *bild* så ÄR det cancer,,, jag blir så trött på det där. En kompis till mej och ringde och var total förstörd, hon hade just en sån där som var på bilden i tidningen. jag fick lugna henne och hon gick till läkaren och tog bort den, sen kom provresultatet och det var ju inget i den.

Beror mycket på hur media och andra vinklar sanningen så att säga, bäst är om man tar allt med en nypa salt och inte låta sej skrämmas allt för mycket av det som skrivs.

Nore
0

#16#17. Det är märkvärtit vad faligt det är särskilt vid jul då är julskinkan o påsken då är det äggen sen kommer det jakten o hur illa djuren får lida, nog om detta årets första räv är fäld o skall ut i kväll igen, vi har så mycke räv i markerna så det behövs beskattas lite. Har ringt en kompis som skall komma o lära mej om hur man gör för att sätta in bilder på datorn så jag kan visa dem för er, en älgko med kalv kom ut på en klöveräng tidigt på morron i lite dimma o en soluppgång mellan träden, ganska trevlig syn på morron. Vad varm man blir i kroppen när man får se vad naturen kan ge.           Nore.

Hawknestgrove
0

Vår jämthund VILL inte vara inne. Hon är inne kanske 5 minuter, sen vill hon ut.Blir helspattig om hon blir tvingad att vara inne. Ok, efter jakt, så har vi alltid haft vovvarna inne,  de äter och sover länge,men sen vill de inte vara inne,Hon har en hundgård, som är på ca 60 kvm. Hon har en koja, som är isolerad, väldigt ful, men dragfri och torr. Men var ligger hon och sover, även när det är vinter? jo ute i snön…….

irma
0

#19 är ju så att det blir varmt för hundarna, inomhus. Har inget emot att hundarna är i hundgårdar, bättre än att sätta dom i löplina. Jämthundar verkar ha en tjock päls?

Det jag är emot är hundar i hundgård som ingen bryr sej i, ingen motion inget kel, ingenting av allt förutom 2 veckor för jakten. då är det motion och träning som gäller. och hundarna blir halta och slutkörda, tassar som blöder m.m.

Har man hundarna i hundgård och dom blir ompysslad, får motion och framför allt känna sej en del av flocken, då trivs dom att vara  i hundgård också och det blir inte enahanda och deprimerande.

Draghundar ska inte vara inomhus har jag läst, dom ska vara ute och bli "härdad" eller om det är deras päls som är för varm att ha inomhus. Där är det nästan djurplågeri att ha dom inne. Vette katten om jag skulle klara det när snön viner och det är 10 - 20 minusgrader ute..tyckte det var hemskt att ha kaninen ute.
Cool

asakall
0

Våra 3 jämthundar, 1 gråhund, 1 norrbottenspets,,,har ett stort nybyggt hundhus, med t.o.m golvärme, längst in i sovkojorna. Folk som kommer och hälsar på undrade om vi höll på att bygga en extra gäststuga, för det var så stort.

Vad jag ville säga var detta,,,att det är nog väldigt individuellt vad dom gillar, ute eller inne! Gråhunden fryser aldrig, hon har enormt tjock/tät päls. Dom trivs i hundgården, och får promenader/cykelturer, får springa i skogen när det är tillåtet. Trots det har dom alltid velat komma in på kvällen, utom på sommaren, då brukar vi ha dom ute, eller ta in ett par olika varje kväll.

Äldsta jämthunden är nu 11 år, och vi märker att hon är mer frusen, nu än när hon var yngre. Så bara hunden trivs,,,och är lycklig, samt får omvårdnad och uppmärksamhet, är nog alla sätt bra. Dom visar ganska tydligt vad dom gillar,,,samt ogillar! Är man nära sina hundar lär man ju sig att förstå/tolka att se hur dom trivs, och mår. Dessutom måste de ju vistas ute varje dag, vinter tid för att få en riktig tjock/varm vinterpäls som skyddar. När vi sedan tar in dom, kryper dom lyckligt ihop tillsammans, gärna i samma hundbädd och sover så snällt.

irma
0

#21 låter som era hundar bor i ett slott Skrattande Skulle tro att era jakt hundar är jätte duktiga på jakt,, den som är 11 år jagar ni ännu med henne?

jo hundar blir mer frusen när dom blir gammal, vår gamla hund kunde igga på en brun trapp i solen, gick inte stå barfota där för man bränder sej.

En gång satt jag på golvet och kelade med en jämthund (som fick komma in från hundgården och få sin kvällsmat sedan ut igen, var där jämt och fick nästan ingen uppmärksamhet alls).. men blev tillsagd att inte gosa och kela med hunden för jag förstörde jaktinstinkten!

Tokig idé från ägaren anser jag, då jag har jakthundar i min närhet som det kelas och gosas med och mer därtill som är utromordentliga jakthundar,,, en jämte som är suverän på att hitta älg..bara första jaktåret fick dom fälla många för den.. sen en stövare som är suverän på hare..
Så att inte kela eller gosa och behandla en jakt hund som en familje medlem är nonsens,, anser jag..

någon som har nån liknande erfarenhet?

asakall
0

Slott,,,ja det är iaf väldigt rymligt, isolerat, stora utomhusgårdar, 3 st! Allt tack vare att "husse" är såå duktigt snickare, gjorde allt själv, och hade mycket eget material,,,annars vete gudarna hur mycket "slottet" hade gått loss på! Svängdörrarna, är dock lite problematiska för 2 av dom,,,3 springer obehindrat in och ut. Mamma jämthund 11 år, (inte rädd för något i skogen) men mycket skeptisk mot allt som låter,,,prasslar, skramlar, och har sig annars! Nu har vi deras dörrar uppställda, som jag försökt locka med köttiga ben, kutat runt in och ut och verkligen kämpat Men nä,,,svängdörrarna går hon inte ens i närheten av, när dom är stängda. Hopplöst, tycker jag har provat det mesta.

Så det blir ju problem då,,,när kylan kommer, i värsta fall står ju gamla hundgården fortfarande kvar, där det finns värmeelement, så vi får väl se hur det blir. Mamma jämthund 11 år,,,är den som är superduktigast i skogen, starkt intresse och har varit hur bra som helst, hon är även den som kutar mest som en galning, när husse cyklar,,,verkar orka hur mycket som helst. Brukar få en rejäl cykeltur på minst 1½ mil, varannan kväll, eller tidig morgon.

Ja, jag har också hört detta "nonsens" att man inte ska kela med sina jakthundar!! Måste vara något gammalt sen förr,,,desto bättre kontakt man har med sina hundar, desto bättre funkar samspelet i skogen, mellan förare och hund, det är iallafall jag helt övertygad om. Så fortsätt du att kela med vovvarna,,,kärlek kan dom aldrig få för mycket av! Att det skulle ta bort jaktlusten,,,rent av bedrövligt att vissa verkligen tycks tro på det, skrämmande! Men säkert en inte alltför ovanlig "tro" mest kanske hos äldre jägare, nu generaliserar jag ju förstås ganska grovt (ber om ursäkt för det),,,och hoppas verkligen att dagens jägare, oavsett ålder!! Behandlar sina jaktvänner med kärlek, god omvårdnad, respekt, rätt träning, och sätter sig in i hundens behov och medfödda instinkter. Tror att det är så busenkelt, att en nöjd och lycklig vovve, tycker att det är trivsamt och roligt att jaga med sin husse, och presterar därför bättre, även i skogen.

irma
0

helt klart är det så att ju mer kärlek, aktiviteter, motion m.m. främjar kontaken mellan jägare och hund.. det är jag totalt övertygad om,, som en del i byarna runt omkring,, dom som har hundarna i hundgårdar och motionerar dom först 2 veckor före älgjakten..dom hundarna kutar ner på byn och "jagar".. dom som t o m har gått valp kurs, motionerar regelbundet m.m dom jakt hundarna ser man inte alls vid älgjakts tid..

visst är det ett gammalt påstående att man tar bort jakt instinkten om man kelar med dom… och att fostra en jakt hund är helt otänkbart för en del.. men så blir dom okontrollbar också,,

Sen en sak till, en jakt hund som inte får regelbundet med motion blir nog inte så gammal,,grannens två hamilton stövare, dom är borta nu, men en blev runt 12-13 år och den sista han hade blev dryga 15 år,,
Nu har han en nytt energiknippe som aldrig verkar bli trött,, :-)

Hawknestgrove
0

Alltså, måste bara visa här med, vad våra katter fick i veckan! Rastgård!Här syns två av dem. Lilla esther har inte vågat sig ut änu. Trollet i fönstret är min gube

irma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

åh, vad glad dom måste ha blivit.. kan du inte ha dom lös? rovjdur eller bilar eller järnväg i närheten?

på vägen upp till stan har någon satt upp en skylt "kör sakta, fyra katter överkörda"
hopplöst att ha katt när dom blir överkörd hela tiden
Mina föräldrar mistade 3 katter på 3 år.. var så himla konstigt,,nästan på årsdagen sedan katten kom till dom så försvann dom.. hua.. verkade lite skumt,,

men nu har dom Selma och hon är nu 5 år, och hon går lös ute, och än har det inte hänt något.

Nore
0

#19#20#21#22#23#24.     När jag varit ut o jagat med hundarna så kollar i genom dem noga okollar så att tramdynor o päls är rena, och mina hundar bor inne i huset året runt o de trivs alldeles utmärkt med det. Och jag har inte märkt något sämre jaktresultat för det, eftersom jag har små behändiga hundar så kan de tillomed ligga i husses säng utan att det blir allt för trångt. Hundarna för mej är familjemedlemmar o till lika jaktkompisar som får en korvbit vi brasan i skogen. Men det är viktigt att de borstar tänderna på kvällen, matte får visseligen göra det men det håller tänder o tandkött friskt o fräst. Nu go vänner har ni varit ut o jagat något? Eller är det bara jag som rapoterar om jakt, vore kul o höra era åsikter om bockjakten den 16-8. För att inte vara gnällig, vad gör katter på jaktsidan, de är inte jaktbara, o för min del har jag inte hör någon som jagar med katt. Hundar o vapen o kläder o naturupplevelse tillhör jakt o även jaktlagen kan det bli tal om, #26 Vi jägare får våra hundar överkörda, osaken är den att vi släpper hundarna utan uppsikt, därför kan de bli överkörda, o det gäller väl kattägare också, eller?         Nore Jägare

irma
0

#27 alla djur blir överkörda förr eller senare om dom går lösa, sen går det kanske att undvika om bilisterna inte kör för fort som de flesta tycks göra…sen beror det på hur man bor också, är väl ett ansvar för husdjursägaren. Jag skulle inte ha vare sej min hund eller katt lös om jag bodde illa till. Vi har ju alla ansvar för våra djur. 
När era jakthundar blir ihjäl körda..blir ni som hundägare ansvarig för det och betala ev. skador på bilen? Ni har väl försäkring antar jag för sånt i såna fall. 
Katter är också jägare, eller?Cool

Nore
0

#28 Vist har vi våra vänner försäkrade, men det fins faktis de som inte har det, premien är aldeles för hög. Min försäkring på den ena hunden är 2,700kr året o den andra som är äldre är bara 930kr året, Vist kör bilar fort o vist blir vi ersätningsskyldiga om hunden blir påkörd o det blir skador på bilen o även på de som färdas i bilen om bilföraren väjer o kör på ett träd o skadar sig. Jag vet inte hur det är för er kattägaere, för det är svårt att hitta ägare eftersom de inte är regestrerade antar jag.   Ingen kommentar till bockjakten, för min del tycker jag det är vansinne o jaga brunstbock, köttet är inte smakligt o hornen pryder djuret bätre än väggen hemma, för det första är det för varmt o dela viltet med spyflygor är inte trevligt.   När man är ute nu o tittar så kan man se en ökning av vildsvinsstammen, o det måste beskattas rätt odentligt i höst, hadde ett jaktmöte för ett tag sedan, o vi kom överens om att under älgjakten beskatta även vildsvinen ganska hårt.  I natt gick det en grävling i fällan, o den har lurat mig många gånger men nu var det jag som överlista honom. Även räven har ökat kraftigt, det beror på att det är inga skottpengar på skinnen längre, om man inte säljer till öststaterna för där betalar de bra, sedan säljer de i sin tur till oss när vi turistar i deras land. Nu åter till jaktbar katt, lokvoten kommer inte bli några problem alls, det är en rejäl ökning på dem o kvoten aldeles för låg. Dåligt med ekorre på markerna, så jag misstänker att det fins mård på skogen, men har inte sett någon än, men håller utkik efter den.  Nore jägare

Hawknestgrove
0

Ja, Nore, vem vill äta brunstbock? Som sagt, alldeles för varmt om man inte har viltkyl och även om vi har flugsäck, så letar sig de äckliga typerna in ändå. Isch! Inte jag i alla fall. Ovh trofeeer är inget jag vill ha hängandes och samla damm. Men vi ska försöka få tag i en som går här hemma och förstör och fejar, köttet går till, ja just det, lilla katten på min Avatar. Nä, inga kissar lösa på Hökebohult inte. Dels för trafiken, dels för att det går kannibalkatt i skogarna. Gaupa, på norska….För övrigt, så har vi inte bara pejl till jakthundarna, vi har även en pejl till katt. Min kastratkille är en sån som vill gå på egen hand, så vi brukar gå ut han och jag och han med pejl. Otroligt intressant att se, vad han jagar!

Nore
0

Jaha jaktvänner nu är det snart dax för grågås o kanadagås den 11-8 är det dax att sätta sig i gömslen o plasera ut bulvaner. För oss är dessa en ren osanitär plogor, de smutsar ner o trampar ner skördar eftersom de är så många i fågelsköarna här omkring. Så är det snart tid för ringduvan den 16-8 det är en trevlig jakt, men det är inte mycke mat på dem, men duvbröst med kantarellsås o givetvis skall det vara grädde i såsen o vinbärsskele till, mums vad gott. Ja nu är det bäst att jag talar om vad jag gör med resterna när jag tagit duvbröstet, det lägger jag i frysen o ger det till dem som tränar appotering av fågel de är nöjda med att få resterna som blev kvar av duvan.           NORE jägare

Hawknestgrove
0

Ja, Nore, Duva är inte dumt. Men numera så är jag väldigt restrektiv mot allt som skjuts med hagel. Ingen lust att sponsra plågis mer än nödvändigt.

woodspirit
0

Jaaa. Ni är underbara. jag håller med er allihop ("i princip"..)

Men nu är jag lite arg, för jag hade precis ägnat ca en halvtimme till att kommentera era inlägg och VIPS så försvann alltihop som simsalabim, jag blev så arg att jag gick ut och rökte!

Jag skall klaga hos admin……

Jo. Jag vill att ni skall veta 

1: Jag kan inte komma åt datorn så ofta som jag skulle vilja (fruktansvärt frustrerande).

2: Insikt: Mina tankar faller i god jord här eftersom sajten heter "Svensk natur". Här är man tydligen inte bara intresserad av den svenska  naturen utan även av att alla djuren (t.o.m. de tama) skall ha det bra!!

Jag borde nog lagt mitt första inlägg (se "Jakt") nån helt annanstans….men var??? På Kost? Matlust? Tänker DE på vad för slags djur de äter eller hur  de djuren levt innan de slaktats??

Eller en insändare i Aftonbladet eller vad??

Ni är iallafall goa! Ledsen att jag inte kan komma åt att svara lika ofta som ni!!

Kram på er!

AndersG
0

Kram på dig också.

Oavsett vad, så gör man skillnad.

Att tycka.
Rätt eller fel.
Ibland är gränsen hårfin. Fel för några och rätt för några.
Att man säger sin mening är dock aldrig fel.
Oavsett vilken uppfattning man har så påverkar man. Eller uppmanar till debatt.
Snyggt.

Mvh/-Anders (som aldrig har felOskyldig)

Martin
0

"Jag har inte alltid rätt, men aldrig fel" //Okänd

mvh Martin