Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett21-jakt
Läst 3603 ggr
Hawknestgrove
0

40-regeln...

Nu vill jag höra lite, vad ni anser om den regeln. Den funkar ju jättebra, så länge det är plusgrader. Men hallå, när det är minusgrader då? HAr glömt bort hur det blir,när man räknar med minustal, regeln är ju att multiplicerar du ett negativt tal med ett positivt, så blir ju svaret negativt. Och det funkar ju inte när man skall hänga kött….Än så länge är det ju inte aktuellt, men jag vet när vi fick vår andra älg förra säsongen, då var det ju väldigt kallt flera flera dagar,med påföljden att det tog väldigt lång tid innan vi  kunde stycka, för den var ju genomfrusen!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Sehvrin
0

#0 vad är 40-regeln för något? Skulle du kunna förklara för en liten nyfiken person? Flört

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Hawknestgrove
0

Jo, så här i praktiken….. Är medeltemperaturen 10 grader, då ska slaktkroppen hänga i fyra dygn innan styckning. Är temperaturen 8 grader, då kan den hänga i fem dygn. Du skall alltså multiplicera medeltemperaturen så att du får talet 40. Är det 5 gr varmt, så blir det således 8 dagar. Men börjar du komma ner till tex 2 grader, då blir det ju 20 dagar, eller 1 grad, då blir det ju 40 dagar och det är lite för mycket, anser till och med jag, som vill ha välhängt kött som är lätthanterat vid styckningen. OCh Vad händer om det är minusgrader? Kan den hänga hur länge som helst? det är just det som inte stämmer…..

Hawknestgrove
0

Puttar upp……

Martin
0

Intressant fråga men inte hört om den innan så kan inte uttala mig.

Men är det minus så är den väl frusen (om inte genomfrusen så på väg att bli förr eller senare), men även fruset kött har ju en bäst före datum - så det går säkert inte att hänga hur länge som helst.

Finns det någon "maxvärme" som den kan hänga i? För jag har aldrig förstått hur man kan ha kött hängande i "lador" (även om de har kylanläggning osv), för vissst måste väl flugor kunna leta sig in där också osv?

mvh Martin

Hawknestgrove
0

Vi hänger i garaget med öppna dörrar, för att få genomluftning. Brukar även hänga in en klase petflaskor med is i inuti buken, för att få det att kallna så fort som möjligt. Sedan så har jag sytt en viltsäck av väldigt tunt bomullstyg, som vi trär på hela älgen, så den får vara ifred för flugor och pippifåglar.

Hawknestgrove
0

Puttarupp, förjag vll verkligen veta….

gurin
0

Gunilla

Har aldrig hört talas om den regeln men det funkar ju inte att hänga kött i minusgrader. Det kallas för att frysa köttet och poängen med hängningen försvinner när det fryser. Annars skulle du ju lika gärna kunna stycka och lägga i frysen direkt och hoppas på att det mörar sig där och det gör det mig veterligen inte.

mvh/gurin

Hawknestgrove
0

Nej, det vet jag…. Men vad gör man, när det smäller till och blir kallt? Att stycka med detsamma är ju dessutom inget man vill göra, går inte att få snygga bitar, allt blir sladdrigt. Och som sagt, 40regeln funkar ju bara vid plusgrader,även den med modifikation. Jag skulle aldrig vilja låta en älg hänga i 40 dagar,även om det bara är en medeltemp på 1 grad…. Så har någon något mer bra tips om hur länge kött ska hänga, så skrik till! Läser i ren protest inga jakttidningar, för de är inget annat än förtäckt reklam. Där brukar det stå.