Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 28-övrigt
Läst 4141 ggr
KINA-D
6

Vad är detta för mus??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ett tag sedan så fick vi se här ute en mus som fångade en kopparorm..  Jag försökte ta lite bilder.. tyckte musen såg lite konstig ut för den var helt svart på ovansidan och vit på undersidan.. Är det nån som vet vad det är för sorts mus?? Har kollat på google men där är alla skogsmöss brun/svarta.. men denna var helt kolsvart…

Martin
0

Svårt att se på bilden, men jag skulle säga att det är en råtta kanske?

Hur stor var den, hur stor var kopparormen?

mvh Martin

Vattnadal
0

Gissar på näbbmus av något slag, då de äter ormar och liknande föda om de kommer åt. Ormmänniskor som försökt mata sina ormar med näbbmöss blir av med ormarna!

Skogsmössen är med åt brun-röd nyans, råttor är stora.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

trocadero
1

tycker också det ser ut som nån näbbmus.. dom kan ju äta grodor osv så dom borde nog kunna ta en kopparödla med. sen finns det ju sorkar också, men dom tar nog bara insekter och liknande tror jag.

amaira
0

Tror också på näbbmus. Och en kopparormsunge.

KINA-D
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den var inte stor som en råtta.. men heller inte liten som en näbbmus…. uppskattar att den kanske var 7-8 cm utan svansen. Den var helt svart , utom på magen som var vit.

Ormen var väl ungefär 20 cm lång. Ska se om jag hittar nån mer bild i mitt arkiv…

Okej.. här ser man att musen är vit på magen.. Den släpade med sej ormen in i stenmuren men fick kämpa en hel del innan den lyckades helt..

Jag tror inte det var nån näbbmus.. vi har såna här också och denna hade inte sån nos..

KINA-D
0

Dessutom… ormarna har väl inte ungar nu så här sent på året?? detta var alltså den 21 augusti.

OlleA
1

Jag tror att det är en vattennäbbmus, som är 7-9 cm lång (tydligt större än en vanlig näbbmus) och helt kolsvart med vit mage. Ormars och kopparödlors ungar är långt ifrån fullvuxna nu i slutet av augusti.

Olle

OlleA
0

Jag ser att ett par inlägg har tagits bort här. Är det för att vi kom bort från ämnet, eller har jag skrivit något olämpligt?

Olle

Hawknestgrove
0

#8 Nje, det är nog självaFokus, som har krånglat rejält i nästan en vecka. Hade inlägg varit borttagan,så hade vi medarbetarekunnat se det. Mn nu är det massasom har försvunnit helt från flera grupper, inlägg, svar och allt, bara puts väck. Så du har inte gjort något fel! det är bara Fokus som har varit helt uppåt väggarna!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

OlleA
0

Skönt att höra. En tråd jag började på igår på Trädgård iFokus var också borta såg jag. Jag har gjort ett nytt försök, så vi får se hur det går. Tråkigt när sådant här händer, för det ger väl en massa extra jobb för er som jobbar med forumen. Hoppas det blir ordning på det hela snart.

Olle

KINA-D
0

Ja.. och mitt inlägg där jag tackade dej, Olle.. det är borta.. men då gör jag ett nytt försök nu och säger  Tack för hjälpen..

Jag tror att du har helt rätt.. Kollade på google och det såg ut att stämma helt.

Så jag tackar för hjälpen..

BitteS
0

Jag har också märkt att det blir "error" stup i ett när man är inne på iFokus. Mer nu senare tiden än i juli. Det blir lite frustrerande när man skrivit ett inlägg och så går det inte att slutföra det. Antar att det är många med mig som är in och kikar på sidorna, så det blir kanske överbelastat. Det skulle vara kul att veta hur många det är som besöker de olika forumen var dag. Ni kanske har någon form av räkneverk så ni själva kan se det??

Hawknestgrove
0

där ser du Kina, man hittar svar på det mesta på Fokus!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....