Lupin
Hejsan! Jag känner att jag blir en aning avundsjuk. Vi bor i zon 7 men har bekanta som har lupiner. Jag har tagit skott av dem, jag har satt frön från lupiner och fått upp en del plantor, jag har tagit skott från ställen där de förökat sig som ogräs men ändå har jag inte en enda lupin i min trädgård. Vad är fel?
Oj.
Den har fått fnatt. Det är enda orsaken jag kan komma på. Vem kan inte få fnatt ibland, så varför skulle inte även en liten lupin få fnatt…
Min gissning är att den kan ha blivit toppad (avbiten av något djur) och förgrenat sig.

Fenomenet kallas Peloria (=vidunder) och beskrivs av Linne på gulsporren. Normalt brukar detta fenomen vara vanligast hos själva blomman, men förekommer även på hela plantan.

Tack Bjornen det var kul att veta. Har aldrig sett det förut. Men det ser rätt häftigt ut.
Alberta: Plantan har inte blivit toppad utan skotten växer läns hela stammen. Hade nästan hoppats att det skulle fortsätta vara varmt och att det då skulle bildas knoppar i alla dessa skott. Det skulle va kul att se. Men tyvärr så är höstkylan här. Vi har haft frost på marken flera mornar denna vecka. Hua, det verkar som det ska bli en LÅÅÅÅÅÅÅNG höst och vinter i år.
Skogstrolletbarbro: Jag har också tidigare försökt att så lupin där jag ville ha dem. Det kom inte upp en enda lupin. Det verkar som de vill välja sin växtplats själva, eftersom de växer i sådana otroliga mängder när de får växa fritt.
Så där blir våra lupiner ocxkså, de som står så att vi klipper ner dem…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

så där gör en del av mina lupiner också
o lupinen vill ha mager jord så ge dom inte god jord om du vill ha lupiner,,mager ska den vara
.jpg)
Hm…. vissa andra växter blir också sådana om man misshandlar dem….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....