Björnjakt
Idag börjar björnjakten, och i denna stund har två björnar redan fällts.
Av landets drygt 2.500 björnar får upp till 184 stycken skjutas i årets jakt.
För er som är intresserade av jakt och björnjakt kan ni följa jakten här.
mvh Martin

Ja i går stack min man iväg till Hammerdal, björnjakt nu i två dagar, första passet tidigt i morse. Väntar nu på tel samtal med spänning! Mvh Åsa
Åh, håller tummarna för er jag med! Tänk om min gubbe eller jag blev inbjudna till något sånt! Björnkött är faktiskt väldigt gott!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Förlåt, hicka….. segt forum just nu….

Inget tel samtal än då,,,,usch va jobbigt, jag vill ju veta hur det gått idag,,,sitter väl i bastun och gottar sig förstås!

Nää, ingen Teddy synlig idag, lite spillning dock! Inga blåbär/inga nallar, varmt hade dom oxå!
Gunilla: Jag botade din hicka genom att ta bort några inlägg :o)
mvh Martin
Tack, MArnyman….Flera som hickat inne på andra forum idag jag har hickat ännu mer. Så synd att det inte kommit någon björn än! håller tummarna för bättre tur i morgon!
Jag jagar inte själv och med tanke på att jag bor i centrala Malmö så tror jag för övrigt folk att det är bra att det inte kommit någon björn :o) Hade dock blivit glad om det funnits så man kunde åkt ut på lite björnspaning, nu är det mest exotiska jag kan ha tur och se vildsvin tätt följt av kronhjort. :o)
mvh Martin
Vildsvin är inte dumt det heller! Men hjort gillar jag inte smaken på alldelses för strävt….

#15 Det var synd att du inte tycker om hjort, jag som tänkte bjuda dej på hjortstek, med stekta kantareller o rönnbärsskele o klyftpotatis. Atans att du skulle gå miste om det, rådjur går det inte häller o bjuda på för det ger du katten.
Du är förbaski mej kräsen lilla vän, jag får gå ut o skjuta en grävling i kväll grannen har en under altanen. Grävlingstek lär vara fina i år. hihihi. Nore jägare.
Vi brukar skjuta björnar på älgjakten och den har inte satt igång än. Den tredje sätter den igån här i lappland.
Vi såg tre björnar i fjol men dom var så små.Tror ändå inte vi har så många björnar här men det ökar.
Sköt en hanne på drygt 200 kilo själv för nåt år sen.
Sen har jag bara sett småbjörnar och honor med ungar.
I dag var där en hona med två fina ungar.
Såg ut som bollar och verkade må väl.
Väldigt kul att se dom gå och beta blåbär.
-Anders (som är lite ledsen över att jag inte fick några bilder på grund av avståndet)

#17 Ni jagar väl älg i September antar jag, hur är det med älg i era marker? Var bjuden på björnjakt i Blyberg i dalarna för några år sedan, men såg inte en björn på hela tiden. Men jag fick se visitmärken efter dem på olika håll. Men det var fint väder o en fin naturupplevelse fick man i alla fall o trevligt sälskap med jaktkompisar. NORE jägare
Mycket lite älg där jag jagar
licens 2 vuxna älgar på 15000 hektar. Så då förstår du.
5 st som jagar så..och var och en för sig för det mesta.
Landet ger inga möjligheter til att sitta i torn eller pass som man sett dom gör.
Vi delar alla älgar oavsett vem som skjuter.
Det brukar ta in i november innan det är klart.
-Anders

#19 Vi har också mindre älg här, det fins de lag som skjuter även kor så det är inte att undra på att älgstammen skunker. Men vi har fått mycke vildsvin på markerna, o rodjur fins också men inte i den utsträckning som för. Jag såg att de hittat ett björnide i Örebro län så nog fins det hopp att få se björn även för oss. Vi har även ett revir med vargfamilj på våra marker, o lon har ökat också, men konstr tjädern o orren också ökat. MVH NORE jägare
Hehe, Nore, jag äter inte hare heller…..De är ju koprofiler! Sitter i sina hålor och äter sin egen bajs! Bläh! Nä, älg och kanhända rådjur som färs om det är skjutet med kula.Björn har jag ätit, det var gott. Men bäver var ingen höjdare. Det får också katten. Nä, vildsvin vill jag ha!!!!

#21 Du är kräsen, vad tusan jagar ni om ni inte äter köttet, det jag skjuter brukar jag faktis äta, ja inte grävling o räv, inte för det är dåligt kött men det är något som säger inte ätbart, men man kanske skulle prova, vill du vara med?hihihi. Det är nog så att du är lite kinkig av dej, gubben din äter väl det han jagar antar jag med god aptit. Du äter väl makrill, ja det vet man vad den äter, de sas att makrillen har aldrig varit så fin som under kriget, hualien vad hemst. Men det man inte vet, har man inte ont av. NORE jägare
Oj Nore! HAre äter inte jag, men sambon, han får laga till den själv, eller så ger han bort eventuell hare till våra vänner. När det gäller rådjur, så erkänner jag, att jag blivit lite blödig…. Bambi…..Men som köttfärs är det utmärkt.Så det blir älg för mig, det gillar jag. Ja du, makrill…. Nu ska jag berätta…. Som f d Stockholmska, så blev jag naturligtvis överförtjust i denna pinfärska makrill som man får här. Så under flera år så glupade jag i mig inte tre fyra fiskbitar när vi fick makrill, utan tre fyra FISKAR!!!!Kul att fiska dessutom….Så en dag blev det bara totalstopp… Spydde som en gris och kan inte ens tåla lukten av stekt makrill längre….Men jag äter gädda med stor förtjusning! Naturligtvis filead och rensad i ättiksvatten och utan skinn. MUms! Gubben favoritkäk? stekt fläsk med vanlig bonnsås……
#21 Det är ju harens sätt att idissa, det är väl inte "äckligare" än det idisslarna gör (spyr upp sin mat och tuggar den igen, om man ska ta den enkla versionen)? Det är ju för att tillgodo göra sig så mycket som möjligt av födan.
Haha, Johanna jag vet…… Men ändå…….

#23 Det var kar det, men pitepalt o fläsk o lingonsylt är inte helt fel det häller. Himla bra skogsmat o lätt o ha med sig. Det var en gubbe uppe i norra svergie som koka en massa palt när han skulle på jakt för att ta med sig, men det bar sig inte bätre till att de frös i hop på vintern, o då var det lögn att få isär dem, men han kom på lösningen, han hängde dem runt halsen mot bröstet o när han kände att de ramla ner i byxan var de tinade o klara för att förtära, ett smart sätt när inte mikrougn var uppfunnen.HIHIHI NORE jägare
Hehe Nore… Hoppas han var nyduschad bara…….
En "rekordbjörn" sköts idag i Dalarna. 270 kilo vägde björnhannen.
http://www.dalarnastidningar.se/nyheter/leksand/article227340.ece
mvh Martin
Wow!!!!!

Det är bara att grattulera skytten till ett välriktat skott, och det syns att det är gott om björn i markerna runt omkring. Det dröjer nog inte så länge tills vi här får björn på markerna, det har visseligen knallat över någon enstaka björn men de är nog inte stationära än. NORE