Inte någon som vågar sig på att gissa? Är det månne en helt vanlig stickmygga?

Läste precis om Sticticus-mygga i Skåne - kanske är det den?
:-) Inge
Skulle oxå tro att det är en mygga. Men det finns ju olika sorter där med. Kanske till o med är den aggresiva myggan som varit extra aktiv iår.
//Pia

Det jag undrar då är, varför är min lägenhet full av dessa?
Jag trodde att myggor förökade sig och la sina ägg vid vatten. Jag har inget vatten i närheten och dessa insekter finns i tusentals i min lägenhet. Jag har gett upp med att försöka smälla alla för det är omöjligt. Dom sitter uppe i taket.
Jag trodde att kanske hade jag fått någon form av ohyra men jag har storstädat hela längeheten kliniskt rent och letat precis överallt efter någon källa men inte funnit något. Jag har haft fönster öppna hela sommaren här. Så vad tror ni?

Dubbelt
Om du har haft fönster öppna och samtidigt tänt inomhus så är det säkert så att de har flugit in när det mörknat ute. Så är det hos mig, har jag fönsterna öppna och ljuset tänt här inne så får jag snabbt in massor med diverse flygkryp, myggor, guldögonsländor mm.
Och "tusentals", är det verkligen så eller är det bara att du upplever det som många? För är det tusentals, så känns det som att du har haft kläckning eller liknande hos dig.
mvh Martin

Översvämmningsmygga eller som vi har kallat den Tigermygga. Skulle jag absolut gissa på.

#8 Kan man ha en kläckning inne hos sig då? Hur och var?
Det låter som om det är dags att skaffa myggfönster. Håller ute det mesta utom sviern.
mvh/gurin

#11 Vad är sviern?
Ja exakt… vad är det? Svidknott? De där små enerverande som kommer stilla försommarkvällar? Är det de du menar? Föresten, hur många här vet vad klägg och blinningar är? Nordbohuslänska. För mig är det bara bromsar av olika slag och jag HATAR dem!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ja det är de där små enerverande, även kallade knott, men det är den mindre varianten av knott. Visst vet jag vad blinningar är. De är inte så farliga då de ju brukar surra runt någa var först innan de gör försöker. Värst är regnbromsarna, de tjafsar inte runt. De sätter sig ju bara.
mvh/gurin
Jag är osäker men det kan vara en vintermygga. De är nära släkt med harkrankarna och saknar sticksnabel. De syns ofta flyga omkring under vårvintern. Ibland sitter den på snön. Något större än stickmyggan i storlek.