Åldrig väg...

Vilka underbara bilder. Får lite längtan tillbaka till barndomens sommartider när jag ser dem. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Nä! Nu förvinner den här tråden i glömska? Jag hade hoppats på fler gamla vägar ute i landet!

Någon måtta får det väl vara. Att kalla en traktorväg för åldrig väg.

Förlåt om det blev tokigt men jag tänkte mest på att vägen nog inte använts på länge då det står träd mitt i vägen. Tänk vad tokigt det kan bli. :(

#4 Jojo, men det gör väl inte så mkt! Hålväg är väl å andra sidan gammal så det räcker-…
kan bli en bra tråd tror jag. Leta fram alla era gamla eller åldriga vägar nu!

Ursäkta om jag inte är tillräckligt utbildad inom naturvärlden. Man kan inte vara bäst på allt… Bäst att tänka sig för i fortsättningen vad man skriver för att inte trampa någon på tårna. MVH Susanne, enbart en simpel sjuksköterska…
Hmmm… tycker det ser ut som en granplantering och naturligtvis så har man kört där!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Fortsätt med dina bilder nattsyrran dom behövs sen finns de alltid dom som vet bäst å vill hålla ordning men vem bryr sig nä fram för lite oordning i klassen :-)
mvh/bjorsa
Ja, bilden är helfin! Vi har många sådana granplanteringar här hemma och de är fantstiska att gå i… Riktiga pelarsalar….Sen serman ju tydligt hur fordon har gått fram, men då för rätt ång tid sedan… Skogen växer ju förhoppningsvis fortfarande och skall inte avverkas än
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Här en vanlig gammal skogsväg i västergötland

#11 Ja det är såna här platser man njuter av. Tysthet, doften och bara vandra i den friska luften. Härlig plats.
#9 Tack bjorsa för ditt stöd. Tappade faktiskt sugen att vara delaktig på dessa sidor när man får påhopp helt i onödan. TACK! MVH Susanne

#nattsyrran Vad härligt det är att gå i skogen och upptäcka nya ställen. Din härliga åldriga väg som du upptäckt och som får dig att fundera på vilka som använt den. Har en liknande skog som jag gått i sedan barnsben och fortfarande inte har utforskat färdigt. Underbart att njuta av naturen tillsammans med sina barn. Tyvärr är det bara min treåring som vill följa med ut i skogen numera. De andra tycker naturen på dataspelen är bättre så det gäller att passa på medans de fortfarande är ganska små.
Synd bara att fästingar och älgflugor finns, Jag avskyr dem.
va mysiga vägar som ni har hittat. #0 haha lite häftigt att det fortfarande syns att det har varit en väg… måste vara hur gammal som helst om man tittar på trädet i mitten. Inte varje dag man ser något sådant.
Finns många vägar som har blivit omgjoda. "Landsvägen" på Gräsö har än gång i tiden varit en "ko väg" som numera är en bilväg. Det förklarar alla kurvorna :D

Att det växer träd i en gammal väg är ovanligt, men ofta finns det en trädridå kring vägarna. Att träd växer i en väg tyder på mycket kortvarigt bruk eftersom en väl använd väg är mycket ogynnsamt för trädetablering. Det är oftast endast det moderna skogsbruket med hyggesplöjning, markberedning eller djupa spår av tunga skogsmaskiner som ger förutsättningar för trädetablering i gamla vägar eller stigar.
Jag håller en del med att leta reda på många vägar och jämför med 1700- och 1800-tals kartor och med modernare kartor och sedan försöker lokalisera olika färdvägar, fäbodstigar och gångvägar i terrängen. De vägar som jag mest hållit på med är som regel uppkommen under 1600-talet eller senare. Dessa är för mig inte åldriga utan då bör man åtminstone komma tillbaka till medeltiden. De flesta riktigt gamla vägarna har ofta fått någon ny sträckning på några platser, genom att hålvägarna blivit förstörda genom häftiga regnväder som spolat sönder vägen och man tvingades flytta vägen några meter åt sidan. I vissa fall kan också olika intressen komma i konflikter med varandra t.ex. fäbodbruket och det kan bli beslut att flytta vägarna genom tingsbeslut. Olika skiftesreformer har gjort gamla vägar onödiga och nya sträckningar har uppkommit. Vägar som tillkommit genom olika skiften har ofta vägen rak sträckning på lantmäterikartorna, men i verkligheten har de en något annan sträckning.

# 17 Mycket intressant! Det där skulle jag önska mig en hel artikel om!
(En hel bok förresten.)