Vad är detta för larv?
Hej!
Jag undrar om ni kan hjälpa mig att fastställa vad det här är för sorts larv. Jag fann den i en asp här i vår trädgård förra året. Vi tog några bilder på den. Skickade in den till vår lokala tidning men det var ingen som kunde uttala sig.
Själv tror jag att det kanske är någon fjärilslarv men jag har aldrig sett någon liknande förut. Den var stor. Ungefär 5 cm lång och nära 1 cm bred. Tilläggas bör att jag bor i Arjeplogs kommun, i det inre av Norrland. Vad tror ni? Hälsningar Skogstrollet.
Är det ingen här heller som vet? Skriv vad ni tycker, i alla fall! Visst är den fin - eller…? mvh skogstrollet.
Har inte sett en sådan jag heller. Hoppas någon vet. skulle vara intressant att få reda på vad det är för en "mullig" liten larv! :)
//CarlS
JA, puttar upp för de som vet mer…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

hm.. nä.. har ingen aning faktiskt.. men vacker är den i alla fall,, och så fin aprikos färg och ingen behåring…
fjärils larv låter ju som det kan vara,,nattfjäril av nått slag kanske?
någon vet säkert,, gäller bara att den personen hittar hit,,så vi får putta upp tråden lite då och då 
Jag är nästan helt säker på att det där är en mörkkantad klubbhornstekel, Cimbex femorata. Kan vara allt ifrån grön till helt gul i grundfägen. Det är i varje fall någon art av Cimbex (en sorts steklar)
Här är lite foton:
Flera fina foton:
Tack, snälla ni! Det var inte dåligt att just jag skulle hitta en sådan snygging i min asp här hemma.
Jag känner igen den på de fina bilderna som blueshift har lagt ut. Vet du något om utbredningen av den sorten? Jag bor ju långt upp i Norrland. Klarar den av klimatet här? Zon VII!
Finns sorten på andra platser i Sverige?
Med varma hälsningar Barbro.
Ja det kan väl inte vara ofta man har turen att hitta en sådan larv. Den är väldigt vacker och det är ett fantastiskt fint foto du tagit!
Jag läste lite om den nu i boken "Vad jag finner i skogen" och där står att det finns flera arter av klubbhornstekel i Sverige. Om den mörkkantade står det "ej sällsynt SK-Lpl. i lövskog och dungar." Men jag är inte fullständigt säker på att det är den mörkkantade du hittade, såg att det finns också en som heter Cimbex Lutea som tycks vara snarlik. Det kanske kunde vara intressant att mejla bilden till någon på artdatabanken http://www.artdata.slu.se/personal_artgruppsansvariga.asp (Cederberg?) och förhoppningsvis få en exakt identifiering.
Det har jag gjort nu. Jag ska meddela här om jag får något svar på larven.
God natt! Gott folk.
Hejsan alla glada, I fokusar! Nu på morgonen fick jag detta mejl av Björn Cederberg på Artdatabanken. Kul va? Nu fick jag svar på det mesta. Inte dåligt Blueshift! Hälsningar Barbro.
Hej Barbro,
Den larv du hittat är med största sannolikhet en gul klubbhornstekel Cimbex lutea. Den lever på asp-, pil- och poppelblad. Stor klubbhornstekel Cimbex femorata lever på björk. Det finns ytterligare en art i Sverige som lever på al. De är alla vitt spridda och inte ovanliga även om man sällan ser larverna för att de håller sig i träden och förpuppar sig i bondbön-stora kokonger . Femorata och lutea- larverna skiljer man på att den första är ljusgrön med svart ryggstrimma och den andra är ockragul-rödaktig med violettblå ryggstrimma. Kroppsfärgen variernar förstås mellan individer och med åldern så att den ljusgröna larven blir brunaktig just före förpuppning i och med att den börjar ändra kemisk sammansättning på kroppsvätskorna. Larven spinner kokongen direkt på stammen och övervintrar som dehydrerad larv med lägre vatteninnehåll och höga halter glycerol för att frysa sönder. Den ombildas till puppa på vårkanten och kläcks på försommaren.
För en stor del av de småkryp man stöter på finns en inrapporterings-sajt (som det heter på nysvenska) artportalen.se som innehåller massor av uppgifter. Tyvärr kan man ännu inte rapportera växtsteklar för att det saknas en genomarbetad artlista, men det kommer så småningom. På fjärilar och skalbaggar börjar det finnas riktigt bra med data och på fåglar är det massor. Jag tror det är ungefär 11 miljoner poster fnv. och det växer mycket fort.
Bästa hälsningar
Björn
Vad kul! Väldigt intressant och särskilt det där med hur den övervintrar. Tack Barbro :)!
Artportalen är en spännande sajt. Jag brukar läsa vad folk hittat för fåglar och fjärilar där jag bor.