Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett28-övrigt
Läst 65708 ggr
Diana61
36

Varför bits flugor?

Jag har under de senaste tre åren lagt mäske till att vanliga flugor "bits" ?? varför gör dom det??

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

amaira
7

Flertalet flugor bits inte. Den vanliga husflugan bits inte.

Men till exempel stallflugan har en sticksnabel som den sticker hål på huden med, för att äta blod. Mest ger den sig på hästar och kor, men även människor.

Diana61
3

Så det är stallflugor som vi har i huset. SUCK! Tack skall du ha för svaret.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Hawknestgrove
9

HAr märkt, att när det är oväder på gång, så tycker jag att även vanliga flugor bits. och då pratar jag inte om blinningar och klägg.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

nattsyrran
2

Vi har också hungriga flugor inomhus. Kanske för att vi bor på en gård med lagården utanför????? Har lagt märke till att dom som är hungriga ser lite annorlunda ut. Längre ben och liksom smalare, ja och nu menar jag inte mygg…Cool. Dom här hungriga flugorna finns periodvis hemma. Kan det vara den sk stallflugan? Otrevliga är dom i allafall.

amaira
4

"Vanliga" flugar kan inte bitas. Alltså, husflugor, spyflugor, osv. De har inte sådana mundelar. De har liksom ett mjukt sugrör med sugplatta nedtill, och kan endast äta flytande föda. De kan också "spotta" på maten för att lösa upp den och få den flytande, men de kan absolut inte bitas. Glad

ChiChi
4

Hemma hos oss är det alltid i slutet av sommaren och på hösten som vi har bitande flugor. och speciellt när det är ruskväder. Det finns ladugårdar i närheten så de kommer väl där ifrån då. Har under åren trott att det var vanlig husfluga och att det var samma sort som fanns i stall. men då finns det fler sorter då. Jaha, man lär sig nya saker……

Hawknestgrove
1

Ja, jag menar också det. När det är oväder på gång, då bits flugor. OCh de ser ju ut som vanliga flugor. Jag talar alltså inte om blinningar och klägg.

Niceanders
2

För det mesta är det ju dock bromsarna som bits. Framför allt regnbromsen (blinningen), men även blindbromsen kan angripa människor. Den största flugarten vi har i Sverige, fäbromsen, angriper endast boskap och hästar. Sedan har du hästfluga, oxstyng och häststyng som också endast angriper husdjur. Parasitflugan är även den blodsugare.

Bjornen
9

Det finns stickande flugor som vi kallar för stickflugor. De liknar vanlig husfluga men är något mindre och mera spetsiga vingar samt något gråare i färgen. De är mest i farten strax före regnväder under sommaren och finns ofta tillsammans med vanlig husfluga..

amaira
1

#9 Stickflugor. det är dem jag menar när jag säger stallflugor. Två namn för samma fluga.

#8 Vad gäller häststynget så sticks den inte. Den lägger sina ägg på hästens ben eller bog, små gula ägg som syns tydligt där de sitter fastklistrade på hästens hårstrån.

Dessa kläcks och kliar väldigt och hästen kliar givetvis, dvs biter med tänderna, och då kommar äggen/larverna in i magen via munnen. Häststyngets larv är inälvparasit på hästen. Så småningom är den färdigvuxen och redo att förpuppa sig, och då kommer den ut med avföringen, och så börjar historien om igen.

Hästarna blir ofra "galna" när ett häststyng kommer flygande, de springer och sparkar och försöker fly.

Jag tror häststynget är utrotat idag, med alla dessa noggranna avmasknigar av häst på senare tid. Eller är det någon som sett häststynget (eller deras ägg) på senare år? Själv har jag inte sett dem på 30 år!

Hawknestgrove
2

Ja, tur att vi har små fåglar, som äter de vidriga kräken…. Bläh!

karins
0

Flugor i fuktig väderlek har jag blivit biten av! Så då är det inte dom vanliga flugorna som blir sura innan regnet kommer. Ofta är det ju när det är kvavt innan ett åskväder, dom bits.?

ChiChi
0

#10 Häststyng. Dom är inte utrotade tyvärr. Vi sålde våran sista häst för två år sedan och senast då tog jag bort ägg från benen. Grannens hästar får också fortfarande. Fast vi kallar dem bara för styngflugelarver här.

amaira
2

#13. Tack för info, ChiChi! Intressant att veta.

Konrad
0

Jag har just blivit stucken av en fluga som ser ut precis som den beskriven av Bjornen, dvs

Ser ut som en vanlig fluga men något mindre, spetsigare vingar och något gråare.

Det måste väl finnas ett speciellt namn på den här gynnaaren ( svenskt eller latinskt). Jag tror inte att det är en "stallfuga"

amaira
1

#15. Vanlig stickfluga, Stomoxys calcitrans, är det svenska och vetenskapliga namnet på den jag pratar om. Det finns några andra stickande flugarter (förutom bromsar och blinningar) men denna liknar den vanliga husflugan mest.

http://www.flycontrol.novartis.co.uk/species/stablefly/en/index.shtml