Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett24-svenska-vilda-djur
Läst 3457 ggr
jen
0

paddor överallt!!!

jag har massor av paddor och grodor i min trädgård. de är precis överallt.

jag blir tokig!! dessutom är de giftiga för hundarna.

hur sjutton ska jag bära mig åt för att slippa ha dom här. Finns det nåt de ogillar som man kan strö ut?

(Jag är inte intresserad av att döda dom, bara att de ska flytta)

heliotropes
0

Det enda jag kan komma på är att samla ihop dom,och sätt ut dom någonstans långt hemmifrån vid något lämpligt vatten"hål".

Är det så ni har något vatten i närheten där det har fötts yngel..barnen kommer ofta tillbaks till sitt födelsevatten som vuxna,för att övervintra och sedan para sig på våren.

Eva // medarbetare på Perser

ChiChi
0

Åh, jag som blir så glad när jag ibland ser en groda eller padda i trädgården. Vi har inte så många. (och skulle ju inte vilja ha jättemånga heller.)

Hawknestgrove
0

Egentligen,hur farliga är de för hundar? Att de smakar illa, är en sak,men kan en vovve bli allvarligt sjuk av dem? Sedan går vovven väl inte på samma nit en gång till? Tacksam för svar, som är utan känslor för eller emot paddor. Pussar dem ibland, men inte 17 blir det prinsar av dem för det….Och jag har då aldrig blivit sjuk….Räcka ut tungan

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

irma
0

paddorna har ett "gift" på sitt skinn,,vet inte om det gäller alla paddor,,finns kanske olika sorter…
enda som händer om hunden biter i dom är att dom börjar dregla och skumma enormt, vara några timmar men är helt ofarligt,, har jag hört..har paddor här … många kan jag säga..irma hon duttar nosen på paddorna och hon har inte dreglat..men det är ju när dom biter eller tar dom i munnen som det blir..
rätta mej någon om jag har fel Skrattande

nä inga prinsar här heller Oskyldig

heliotropes
0

I hundsport nr.5,2007 skrevs en artikel av en veterinär om just paddförgiftning.Det finns ett femtontal kända giftpaddor i världen,men det riktigt giftiga finns dock inte i Sverige,men tillräckligt giftiga att ge problem om en hund skulle nafsa på dom.

Slemhinnorna skadas av dess gift,om det hamnar i ögonen eller svalg.

En hund som försökt lyfta en padda får dess gift i mun och svalg det blir en brännande sveda med frätkänsla,som kan övergå till bedövning.Och hunden blir att dregla kraftigt.

Åtgärderna är att tvätta ur munnen ordentligt med vatten,sedan är det upp till varje varje hund hur de reagerar och hur mycket de har fått i sig.Då det är bra att kunna ha en Jourhavande veterinär till hands med fortsatt råd och hantering.

Hjärta och andning är det som kan drabbas värst om reaktionen blir kraftig,men det är mer sällan.

skogstrolletbarbro
0

Jag har ingen aning om de är giftiga men även vi har haft paddor i våran trädgård. Vi har också två stycken hundar men den ena är en berner sennen hund. Helt ointresserad av jakt och förmodligen rädd att paddan ska anfalla henne, om hon försöker fånga den. Den andra hunden springer aldrig lös på sommaren. Då blir det ingen direktkontakt. 

Vi har i vår trädgård en damm, och när börjar tina så vet vi att våren har kommit när det börjar kväka i vår lilla vattensamling. Sedan har vi massor med grodyngel där hela sommaren. Nu i september har alla gett sig av, men för någon vecka sedan så hoppade minigrodor omkring i gräset. Antagligen på språng efter nya små vattensamlingar.

Nej, jag tycker inte att de gör någonting, annat än kanske att de faller offer för gräsklipparen ibland men de är ju mest i gräset under regniga dagar och då klipper man inte gräs. Hoppas du får något vettigare svar av någon annan. Hälsningar Barbro.

jen
0

här finns mer info om paddor och hundar

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=/Agria/text.nsf/id/1960

det konstiga är att jag inte sett om vi har nått vattendrag i närheten här…. hmm….  får  väl börja samla in dom och beställa flyttkartonger till dom :)

heliotropes
0

#7Hihihi!!

kunde inte låta bli att skratta när du nämde det om flyttkartongerSkrattande det "lät det",ingår adressändring också..hihi!

Paddor och grodor kan vandra ganska långt,så de kanske är på förbifarten så att säga.Grannen kanske har en damm?etc.

jen
0

det närmsta vatten draget är ett dike som är ca 4-500meter bort. kan de komma därifrån?

heliotropes
0

Det är väl i alla fall ett uppehållsställe för dom,annars beror det på om diket är ständigt vattenfyllt så det finns mat som mygg och knottlarver åt grod & paddyngelen.

Martin
0

Var glad att du har dem i trädgården och inte inomhus då.

I Skåne är det en familj som har en utrotningshotad paddart som tar sig in i deras arbetsrum och "bor" i skrivaren.

Läs artikeln på Sydsvenskan här.

mvh Martin

Coturnix
0

#11 Underhållande artikel! Vilka fina paddor! (Men självklart vill man inte ha dom i skrivaren.)

Haha..den skulle passa på iFokus G(R)ODA NYHETER!

Vattnadal
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ÅH! Grönfläckiga paddor är bara FÖR vackra! Önskar att det fanns såna här uppe oxå. Jag har ett par, som terrariedjur dock. Hoppas att säljaren lyckades med könsbestämningen på de små, så att det är hona/hane.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

bjorsa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 Skall du försöka få dom att sprida sig i dina trakter :-)? Min klockgrodor fick smått i år här en liten 13 mm grön klockgoda

mvh/bjorsa

Hennum
0

jag tycker paddor o grodor är läskiga. när man är ute och går på natten så är det på vissa ställen näst intill omöjligt att trampa på dom. och jag vill inte höra kraset och känna paddan under min fot. bläää… dels är de äckligt o dels så är de synd om den. har som tur är inte trampat ihjäl någon än…

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Coturnix
0

#15 Nej ibland blir det riktigt jobbigt med alla paddor ur just den aspekten. Vi bor utefter en grusväg. Och efter ett regn, om kvällen…ja vad ska man ta sig till med alla paddor som vistas på vägen? Man kör sakta sakta och försöker sicksacka sig fram!

Vattnadal
0

#13 Nej, jag tror inte att de skulle klara sig här uppe, för då fanns de väl redan här…

Åh, bebbar på klockisarna, vad avundsjuk jag blir! har aldrig lyckats få par på dem, bara hanar, och då blir det dåligt med yngel!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

bjorsa
0

#17 Du får skaffa lite damer till hannarna :-)

Mvh/bjorsa